Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@20:27:17 GMT

رویکرد دولت به دانش بنیان ها مثبت است

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۶۱۵۹

رویکرد دولت به دانش بنیان ها مثبت است

رییس مراکز رشد استان های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رویکرد دولت به شرکت های دانش بنیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از صنایع می خواهیم به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنند.

مهران کهوایی نژاد که مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج نیز هست، در گفت و گو با ایران اکونومیست اظهار داشت: با دستور ریاست دانشگاه آزاد از سال ۹۸ معاونت تحقیقات این دانشگاه شکل گرفت و بر همین اساس مراکز رشد در مراکز دانشگاهی پویاتر شدند و در ادامه معاونت تحقیقات در دو بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی و امور و مراکز رشد شتابدهنده ها فعالیت خود را با دو اداره کل شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در همه مراکز استان ها مراکز رشد شکل گرفته است، گفت: مراکز رشد مکان هایی هستند که ایده ها و خلاقیت ها در آنجا پرورش پیدا می کنند. به عنوان مثال اگر ماده ای خام فروشی می شود، کار مرکز رشد این است که با تولید دانش از خام فروشی آن جلوگیری کند.

کهوایی نژاد افزود: مدت ۶ تا ۹ ماه شرکت های فناور در مرحله رشد در مرکز رشد قرار می گیرند و از امکانات زیرساختی دانشگاه آزاد شامل آزمایشگاه ها، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می کنند و در مرحله بعد وارد پارک علم و فناوری می شوند و  کار تجاری سازی و صنعتی سازی محصول خود را دنبال می کنند تا به بازار و جامعه معرفی شوند.

مردم با اعلام مشکلات به فناوران در حل مسائل کشور کمک کنند

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج مهمترین چالش در مراکز رشد را عدم نقدینگی و بودجه کافی عنوان کرد و گفت: فناورها باید از نظر مالی و نقدینگی حمایت شوند تا بتوانند کار فناوری و نوآوری را انجام دهند و تقاضا این است که مسوولان امر بودجه خاصی را  برای این منظور در نظر بگیرند.

وی یکی دیگر از مشکلات را عدم اعتماد صنعت به مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد در ۴۰۰ واحد دانشگاهی پذیرای مردم است. از همه مردم می خواهیم مشکلات کشور را به صورت چالش های فناوری اعلام کنند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: از صنایع می خواهیم که به دانشجویان دانشگاه ها اعتماد کنند و اجازه دهند که آنها مشکلات صنعت را حل کنند. از صنعت نفت، حفاری، هوافضا و دریا و صنایع مختلف می خواهیم که به ما اعتماد کنند همه امکانات و زیرساخت ها را با هدایت خودشان در اختیارشان می گذاریم تا مسایل کشور حل شوند.

کهنوایی نژاد گفت: بارها اعلام کرده ایم که  پارک های علم و فناوری فقط دفاتری در پارک ها دارند ولی جایی برای تولید محصول و امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ندارند بنابراین ما در دانشگاه آزاد اسلامی این امکانات را در اختیار تمام ملت ایران قرار می دهیم که بیایند از این زیرساخت ها برای پیاده کردن ایده ها و فناوری های خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

بودجه به شرکت های نوپا تعلق گیرد

وی در ادامه رویکرد دولت جدید به شرکت های دانش بنیان را مثبت عنوان کرد و گفت: دولت بودجه‌ای را برای دانش بنیان ها اختصاص داده که این نشان می دهد که رویکرد دولت نسبت به دانش بنیان ها مثبت است فقط  از دولت می خواهیم که به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کند. همچنین از دولت می خواهیم که مساوات را در اعطای اعتبارات به دانشگاه ها رعایت کند همانطور که به دانشگاه های دولتی بودجه اختصاص می دهند، بودجه به دانشگاه آزاد  جهت کار تولید و اشتغال دانش بنیانی بدهند و اعتماد کنند تا پاسخ بگیرند.

وی گفت: از دولت می خواهیم که به شرکت های دانش بنیانی که قبلا بودجه داده شده است و دارند کار می کنند و کارشان روی روال افتاده بودجه تعلق نگیرد و بودجه را به شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد نوپایی بدهند که ایده های جدید دارند؛ چرا که جهان به دنبال تکنولوژی ها و نوآوری های جدید است و ما نباید از دهکده جهانی عقب بمانیم. اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، قانون گذار باید قانونی را تصویب کند که طبق آن صدور مجوزهای کارآفرینی در کمتر از یکسال اتفاق بیفتد و طولانی مدت نشود.

وی در ادامه گفت: از بودجه ای که به معاونت علمی داده می شود، مبلغی برای مراکز رشد در نظر گرفته نمی شد از دکتر ستاری خواهش می کنیم به عنوان متولی مراکز رشد و نوآوری و امور شتابدهنده ها کمک کنند که بودجه ای را از دولت به این مراکز اختصاص دهند تا همگام با شعار سال بتوانیم حرکت کنیم.

کهوایی نژاد افزود: رهبر معظم انقلاب بر دانش بنیان بودن و اشتغالزایی تاکید دارند؛ وقتی مرکز رشد مستقر می شود و بعد دوران پسارشد را می گذراند، تبدیل به واحد فناور شده و سطوح فناوری را طی می کند و به شرکت دانش بنیان تبدیل می شود که کارشان کمک به تولید و اشتغال زایی کشور است؛ بنابراین حمایت از آنها نیاز به نقدینگی دارد البته با توجه به قانون جهش تولید این مشکل کمی مرتفع می شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، بوشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوشهر دانشگاه آزاد اسلامی شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد دولت اعتماد کنند مراکز رشد مرکز رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ خلیل‌علی محمدزاده، دبیر علمی این همایش، با دعوت از پژوهشگران برای همراهی در این حرکت علمی، از برگزاری میزگرد تخصصی  و تبیینی سلامت، حکمت و حکمرانی به عنوان پیش همایش با سخنرانی ۳ تن از صاحب نظران حوزه ادبیات، فقه و فلسفه در روز ۲۹ اردیبهشت ماه در محل همایش خبر داد.

دبیر علمی همایش اظهار داشت: غیر از مقالات وارده که پس از داوری، تحت پوشش مجلات ISC و برخی نیز در مجلات علمی پژوهشی وزارتین چاپ خواهد شد، ارائه بیش از ۳۰ عنوان سخنرانی توسط استادان داخلی و خارجی در دستور کار این همایش قرار دارد.

علی محمد زاده از استادان و دانشجویان دکتری تخصصی درخواست کرد که طی دو هفته آینده مقالات خود در محورهای یاد شده در پوستر همایش را در سایت همایش به آدرس(https://tms.iau.ir/research/fa/page/7441) ثبت نمایند.

وی همچنین با اشاره به نقش هدایتی و حمایت معاونت علوم انسانی و هنر و معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از همایش، افزود: پیوند علوم انسانی و علوم پزشکی در تحقق طب حکمت بنیان و تعمیق حکمرانی مطلوب در نظام بهداشت و درمان کشورها امری ضروری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • جزئیاتی از سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران