Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@10:27:14 GMT

(ویدئو) گیمر‌های افغان در بازی ممنوعه

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۸۱۹۳

(ویدئو) گیمر‌های افغان در بازی ممنوعه

صدای شلیک گلوله و صدای انفجار در کابل، پایتخت افغانستان همیشه باعث وحشت می‌شود. اما در یک گیم‌نت در کابل، این صدا‌ها از بلندگوی کوچک تلفن همراهی می‌آیند که مرد جوانی آن را در دست گرفته و خمیده غرق در بازی ویدیویی پابجی است.

به گزارش فرارو، عبدالموساویر رئوفی جوان ۲۳ ساله، پس از آنکه نگاهش را از صفحه گوشی بر می‌دارد، جایی که آواتارش با دیگر بازیکنان در حال دوئل است، می‌گوید: ما در این کشور زندگی نمی‌کنیم و فقط زنده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ اعتباری به لحظه لحظه ما نیست. این تنها چیزی است که با آن می‌توانیم خوش بگذرانیم و با دوستانمان وقت بیشتری را سپری کنیم.

جوانان افغان معتقدند پابجی مجالی برای آسودگی از آشفتگی دوران گذار و سخت گیری‌های رژیم طالبان است.

طالبان که ۲۰ سال گذشته را صرف حمله‌های خونین کرده‌اند در تلاشند تا دسترسی به پابجی را قطع کنند، چون آن را نوعی تهاجم فرهنگی فاسد می‌دانند.

در پایتخت، چند سالن بازی و بولینگ فعال هستند و برخی از باشگاه‌های ورزشی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما موسیقی در کنار برخی سریال‌های تلویزیونی یا خارجی ممنوع شده است.

بسیاری از ساکنان کابل از حضور جنگجویان طالبان در خیابان‌ها احساس خطر می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای وقت گذراندن و تفریح در شهر، در خانه بمانند.

رئوفی پیش از این فوتبالیست بود، اما بیشتر هم تیمی هایش روز‌های پایانی حکومت قبلی از کشور گریختند. او می‌گوید: لذت‌هایی که قبلا داشتیم، خندیدن با دوستان و... همه چیز تمام شد. اما بازی پابجی به او اجازه می‌دهد تا با دوستان خود و بازیکنان خارجی به صورت آنلاین ارتباط برقرار کند.

عبدل موجیب، دانشجوی سابق ۲۰ ساله نیز از بحران اقتصادی که با بازگشت طالبان همراه بود، به این بازی ویدیویی پناه آورده است.

موجیب می‌گوید: تغییرات بسیاری به وجود آمده است. ما در حکومت قبلی بیشتر وقتمان را صرف کار و درس خود می‌کردیم، اما فعلا درس‌هایمان تعطیل شده و اکثر وقت‌ها کار نیست و ما خود را این‌گونه سرگرم می‌کنیم.

بر اساس آمار سایت تخصصی دیتا ریپورتال، تخمین زده می‌شود که تنها ۹.۲ میلیون نفر از جمعیت ۴۰.۲ میلیون نفری افغانستان به اینترنت دسترسی دارند.

طالبان در ماه آوریل دستور ممنوعیت پابجی و تیک تاک را صادر کردند و آن‌ها را متهم کردند که نسل جوان را به بیراهه می‌کشاند.

شهیره غفوری، ۱۹ ساله، که مانند برادر و خواهرش پابجی را بازی می‌کند، می‌گوید: این برخورد غیرمنطقی است. بهتر است به جای بیهوده پرسه زدن جوانان در خیابان، جایی برای مشغول کردنشان داشته باشیم.

با توجه به اینکه طالبان به طور فزاینده‌ای زنان را به حوزه خانگی محدود می‌کند، غفوری می‌گوید: پابجی بهترین راهی است که خود را مشغول کنیم و از افسردگی خانه که ما را تنبل می‌کند در امان بمانیم. غفوری امیدوار است که ارتباط با دنیای مدرن باعث شود طالبان راه خود را تغییر دهند. اما، اعتراف می‌کند که این ممکن است فقط یک آرزو باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرارو

کلیدواژه: گیمر پابجی موبایل افغانستان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند طی یک ماه گذشته بیش از یک هزار پناهجو که اغلب آنها افغان و پاکستانی بودند در شمال غرب این کشور بازداشت شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، یک هزار و 96 پناهجوی که شمار زیادی از آنان شهروندان افغانستان و پاکستان هستند، طی یک ماه از استان «ادیرنه» در شمال‌غرب ترکیه بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد پناهجویان توسط نیروهای ژاندارمری ترکیه بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، شمار زیادی از این افراد تبعه افغانستان و پاکستان هستند و پس از طی مراحل قانونی به اداره مهاجرت ادیرنه منتقل شده‌اند.

ترکیه اخیراً برای تسریع روند شناسایی و بازداشت پناهجویان که مقامات آن را «غیرقانونی» می‌خوانند ایستگاه‌های بازرسی و گشت‌های سیار را افزایش داده است.

پیش‌تر وزیر کشور دولت آنکارا گفته بود که شمار ایست‌های بازرسی و گشت‌های سیار در 30 شهر ترکیه برای شناسایی پناهجویان افزایش یافته است.

ادامه روند بازداشت پناهجویان افغان در ترکیه

این کشور به عنوان حلقه وصل آسیا به اروپا، مقصد موقت بسیاری از پناهجویانی است که برای ورود به اروپا از راه‌های قانونی و غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند.

ترکیه در ماه‌های اخیر روند شناسایی، بازداشت و اخراج پناهجویان را تسریع کرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تمدید ۲ ماهه کارت «پی‌.او‌.آر» پناهجویان افغان در پاکستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • آموزش تغییر ریجن پابجی موبایل به امارات
  • اعزام زائران حج عمره در امنیت کامل/ اعلام ۱۴ داروی ممنوعه برای زائران
  • همدان استانی ممنوعه برای اشتغال اتباع
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران