Web Analytics Made Easy - Statcounter

تامین نبودن زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری علمی واصولی از غار ۷۰ میلیون ساله نخجیر استان مرکزی موجب رنجش این غار زنده شده است.

غار نخجیر استان مرکزی با گذشت ۷۰ میلیون سال از عمرش از جمله غار‌های زنده و نادر دنیا محسوب می‌شود و این غار آهکی زیبا به طور مستمر میزبان گردشگران و علاقمندان طبیعت ایرانی و خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر روزانه حدود هزار و ۵۰۰ گردشگر از غار نخجیر استان مرکزی دیدن می‌کنند که تامین نبودن زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری علمی واصولی از این غار کهن موجب آسیب رسیدن و رنجش این غار زنده شده است.

رعایت نکات علمی واصولی در بهره برداری و بازدید از این شگفتی خلقت حفظ زیبایی‌های آنرا برای نسل‌های آینده ممکن می‌سازد.

محمدی‌زاده رئیس هیات مدیره" شرکت توسعه وعمران دلیجان"، مجری بهره برداری از غارنخجیر، پایین بودن قیمت بلیط بازدید غار را دلیلی بر ناتوانی در تأمین نیروی لازم به منظور حفاظت و بهره‌برداری بهینه واصولی از غار عنوان کرد وخواستار تزریق اعتبار لازم برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز درحاشیه این مجموعه از جمله رستوران، فروشگاه ومکانی اقامتی شد.

محمدی‌زاده در حالی که بر بهره برداری اصولی وعلمی از این زیبایی خلقت تاکید داشت ضمن برشمردن کار‌های انجام شده دراین زمینه، خواستار مشارکت وهمراهی مردم وبازدید کنندگان درتحقق این امر شد.

او می‌گوید: غار سه طبقه است که طبقه زیرین آن که در واقع دریاچه غار است امکان دسترسی ندارد، اما ۲ طبقه دیگر آن با آماده‌سازی و پیاده راه‌سازی و کف‌سازی به طول یکهزار و ۲۰۰ متر مورد بازدید عموم قرار دارد.

غار طبیعی و زنده نخجیر ۷۰ میلیون سال قدمت دارد و در سال ۱۳۸۳ زیر سازی و کار پیاده راه سازی و نورپردازی آن آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.

نوربخش عسگری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی هم بر لزوم تامین زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری علمی واصولی از غار نخجیر تاکید کرد.

عسگری، طرح مسئله غار نخجیر در کارگروه گردشگری وتخصیص اعتبارات مورد نیاز توسعه این جاذبه منحصربفرد گردشگری استان مرکزی را از اقدامات پیش روی مدیریت عالی استان عنوان کرد.

از خصوصیات غارچال نخجیر می‌توان به تالار‌های متعدد و حوضچه‌های آب، راهرو‌های طولانی، مسیر‌های مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد.

غار چال نخجیر از تالار‌های مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد، از دیگر تالار‌های غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.


این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیت‌های حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگر برخوردار است.


در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزار نفر جمعیت در مسیر راه اصلی استان‌های جنوبی و شرقی با استان‌های شمالی و مرکز واقع شده است.

زیرساخت‌های بهره برداری و بازدید علمی واصولی از غار منحصر به فرد نخجیر با حرف و گفتار تامین نمی‌شود و نیاز به عزم راسخ برای جلوگیری از آسیب و فرسایش این پیر سالخورده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرستان دلیجان ۷۰ میلیون سال بهره برداری استان مرکزی غار نخجیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،باحضور محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی در زمینی به مساحت ۱۰۰هزارمتر مربع وبا زیر بنا ۴۲۰۰متر مربع به بهره برداری رسید.

این درمانگاه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان راه اندازی ومورد بهره برداری قرار گرفته است.

 موسسه خیریه ولی عصر از سوی خیّر مرحوم حاج محمد علی رحیمیان ساخته شده است.

درمانگاه دارای چاه عمیق آب شُرب وفضای سبز، منزل پزشک وپرستار، مهمانسرا، مسجد وداروخانه می باشد.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه