Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش تورم و رکورد زنی قیمت‌ها در خانه های استیجاری لرستان سبب شده تا مستاجران را به حاشیه شهر بکشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از مهمترین نیازها و دغدغه ها، تهیه مسکن است همان سرپناهی که سالهاست برای عده ای از مردم آرزو شده و بخش زیادی از هزینه های خانوار طی یک ماه به سمت اجاره بها سوق داده می شود چرا که نرخ های بی حساب و کتاب و قیمت های کاذب سبب شده تا بدون کارشناسی قیمتها مدام روند افزایشی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرساله با گرم شدن هوا، فصل نقل و انتقالات رونق زیادی دارد و مستاجران برای جابجایی اقدام می کنند اما چند سالی است که گرانی اجاره بها سبب سردرگمی اجاره نشینها شده است.

اما لرستان در قیمت اجاره بها گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده و در این حوزه هم رکورددار شده است، قیمت بالای اجاره بها در این استان با توجه به شرایط موجود، همخوانی ندارد و خانه هایی نه با امکانات لاکچری بلکه با قیمت لاکچری به مستاجران با هزینه هایی سرسام آور داده می شود.

نبود نظارت های کافی سبب شده تا طی سال های گذشته لرستان در بحش گرانی مسکن، بیکاری، فلاکت و چند شاخص دیگر متاسفانه جزء استان هایی گران باشد و این در حالیست که بیکاری استان و تعطیلی صنایع مشکلات را بیشتر می کند.

گرانی خانه های استیجاری سبب می شود تا رفته رفته توان مالی افراد کمتر شده و به ناچار به سمت و سوی حاشیه شهرها بروند و این زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی است.

افزایش نرخ اجاره بها

عباسی یکی از مستاجران لرستانی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: مهلت قرارداد منزل استیجاری ما ۲۰ خرداد است، پارسال این خانه را ۵۰ میلیون رهن گرفته ام ولی امسال صاحبخانه تمدید قرارداد را منوط به افزایش ۲۰ میلیون رهن یا ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره اعلام کرده و من توانایی پرداخت این را ندارم.

وی افزود: به نظرم مشکل اصلی قیمتها خود مشاوره های املاک هستند چون به گونه ای صحبت می کنند که به مستاجر بگویند دیگر خانه ای جز این نیست و به نظرم اگر نظارتها در این حوزه بیشتر شود مشکل در بخش مسکن کاهش پیدا می کند.

این مستاجر لرستانی گفت: نرخ اجاره بها به قدری بی حساب و کتاب طی سال های گذشته افزایش پیدا کرده که هر ساله توانمان برای اجاره کمتر و مجبور هستیم بخش عمده ای از درآمد ماهانه را برای اجاره بها پرداخت کنیم.

نرخ تورم اجاره بها در لرستان

زمستان سال گذشته شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۷۹٫۷ رسید که نسبت به فصل قبل  ۶٫۴ درصد افزایش داشته است به طوری که در تورم نقطه به نقطه لرستان با ۴۰ درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با ۱۱٫۸ درصد، کمترین را داشتند یعنی در فصل زمستان ۱۴۰۰، خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۱٫۹ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان، به طور متوسط ۱۶٫۳ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

همچنین نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۴۰۰  برابر ۲۶٫۹  درصد است، که استان لرستان با ۳۷٫۴ درصد، بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲٫۸ درصد، کمترین نرخ تورم اجاره بها را داشته اند.

در جلسه ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

این در حالیست که گرانی اجاره بها، داد بسیاری از مستاجران را درآورده و از بی نظارتی بر بازار مسکن گلایه دارند، مستاجرانی که هر ساله به دلیل گران شدن اجاره بها، مجبور هستند خانه هایی کوچکتر را اجاره کنند اما با گذری بر بازار مشاوران املاک می بینیم که نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته درصد قابل توجهی داشته است.

حالا مدتهاست که عده ای در فضای مجازی آتش بیار معرکه مسکن شده و قیمت های عجیب و غریب را در فضای مجازی و در سایت های فروش قرار می دهند، همین سبب شده تا هر روز نرخ ها بالاتر رود و عده ای خرید و فروش در فضای مجازی را راحت تر می دانند در حالی که مشکلات عدیده ای در این گونه خرید و فروشها وجود دارد.

پلمب ۶۰ بنگاه معاملات ملکی غیر مجاز در لرستان

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در استان لرستان بیش از دو هزار مشاور املاک وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ واحد از مشاوره های املاک غیر مجاز و فاقد پروانه کسب بوده که مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در همین راستا اقداماتی برای پلمب مشاوره های املاک غیر مجاز در نظر گرفته شده  که طی دو ماهه اول امسال بالغ بر ۶۰ مشاور املاک غیر مجاز پلمب شده است.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: همچنین در تلاش هستیم تا سهم نیم درصد مشاوره های املاک را کاهش دهیم چرا که مسکن یکی از مهمترین دغدغه های مردم است و به هر اندازه که بتوانیم این نیم درصد را کاهش می دهیم.

رحیمی با اشاره به افزایش قیمت اجاره بها گفت: طی بررسی های صورت گرفته بیش از ۱۰۰ درصد قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش یافته که بخشی از این افزایش قیمتها به صورت خودسرانه صورت می گیرد.

کمبود زمین علت اصلی گرانی مسکن

مهرداد ویسکرمی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: طبق آمارها لرستان جزء هفت شهر گران کشور است البته این گرانی فقط در حوزه مسکن نیست بلکه در بخش های دیگر نیز از شهرهای گران محسوب می شود البته به دلیل اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز کم است همین سبب شده که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد.

وی افزود: زمانی که تعادل بین عرضه و تقاضا نباشد، گرانی رخ می دهد و به نظر می رسد اقدامی برای الحاق زمین های جدید برای بخش مسکن انجام نشده است و اگر زمین های جدید برای ساخت و ساز فراهم نشود مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر گرانی مسکن در لرستان این است که در استان ما مصالح ساختمانی تولید نمی شود و همین سبب می شود تا وقتی که مصالح ساختمانی از شهرهای دیگر وارد شود، هزینه انتقال سبب گران تر شدن خانه گردد و متاسفانه در تولید مصالح به خودکفایی نرسیدیم و هزینه حمل و نقل و دلالی عده ای در این میان، قیمت مصالح را تا رسیدن به استان ما چند برابر می کند.

ویسکرمی با اشاره به نقش دلالان در گرانی مسکن، تصریح کرد: وقتی قیمت ها و درصدها برای یک منزل مشخص می شود، برخی از بنگاه ها تمایل به بالابردن این نرخ دارند و یکی از عوامل جدی گرانی مسکن در استان ما این است که قاعده جدی وجود ندارد و دلالان در این میان از هر فرصتی سواستفاده می کنند که لازم است قوانین این کار اصلاح شود.

لزوم نظارت در بخش مسکن

وی بیان کرد: البته یک طرح دوفوریتی توسط مجلس در نظر گرفته شده که رای آورد و قرار شد بررسی های بیشتر برای نرخ اجاره بها صورت گیرد البته یکی دیگر از عوامل موثر در این مسئله، نظارت است چرا که با نظارت بیشتر می توان دست دلالان را کوتاه و از یکه تازی بنگاه ها جلوگیری کرد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: به نظر می رسد نظارتها در این زمینه ضعیف است و برخی از بنگاه های معاملات ملکی به صورت زنجیره ای فعالیت دارند و در واقع یک انحصار ایجاد کرده اند که باید با نظارت و بررسی بیشتر جلوی آنها گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشاوره های املاک قیمت اجاره بها نرخ اجاره بها گرانی مسکن سبب شده غیر مجاز قیمت ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس

نماینده مردم تهران جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ی مجلس و نحوه اثرگذاری این مصوبه بر بازار مسکن و اجاره‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود: ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

دیگر خبرها

  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس