Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنابر اعلام دولت، براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

سرانجام پس از گذشت ۷۵ روز از آغاز سال ۱۴۰۱ مصوبه افزایش حقوق سال جدید بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان سازمان تامین اجتماعی با امضای هیات وزیران در دولت به تصویب رسید و تکلیف میلیون‌ها بازنشسته این سازمان روشن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازنشستگان کم‌تر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نمی‌گیرند

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر تامین اجتماعی تصویب شده و حقوق آن‌ها ۵۷ درصد بالا می‌رود و هیچ بازنشسته‌ای کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان دریافت نخواهد کرد، اما حقوق سایر سطوح فقط ۱۰ درصد بالا خواهد رفت.

این در حالی است که مصوبه شورای عالی کار که در روز‌های پایانی اسفند سال گذشته تصویب شد دستمزد ۱۴۰۱ کارگران را با ۵۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرد و همچنین حقوق سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد افزایش یافت.

قانون برای بازنشستگان سایر سطوح اجرا نشد؟

اما آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای آن دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی حقوق اعمال می‌شود و همچنین برای کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد افزایش، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد و این یعنی خبری از افزایش ۳۸ درصدی برای بازنشستگان سایر سطوح نیست.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم اعلام کرد افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. در راستای عدالت و با حفظ تناسب پرداخت با سایر صندوق‌ها در بودجه ۱۴۰۱، افزایش حقوق سایر سطوح به صورت پلکانی و به‌نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است، این یعنی هر چه حقوق بالاتر میزان افزایش به همان نسبت کم‌تر خواهد بود.

حقوق بازنشستگان در مسیر عدالت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز بعد از خبر افزایش حقوق بازنشستگان در باره جزئیات آن توضیح داد: در تعیین حقوق یک معیار عدالت داریم که توجه ویژه به نرخ تورم و حفظ قدرت خرید دارد، به همین دلیل امسال کسانی که حقوقشان کمتر است افزایش بیشتری در حقوق خواهند داشت.

به گفته حجت‌الله عبدالملکی اگر شخصی در سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کرده، امسال حقوقش به شش میلیون تومان خواهد رسید و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. یا مثلا شخصی که سال گذشته ۹ میلیون تومان دریافتی داشته به حقوقش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزوده خواهد شد. همچنین کسی که ۲۰ میلیون تومان دریافتی داشته دو میلیون تومان یعنی همان ۱۰ درصد به حقوقش افزوده خواهد شد.

بنابراین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که در سایر سطوح مزدی قرار دارند مثل بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۰ درصد بالا رفت اما بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی معتقد هستند مجموع حقوق آن‌ها از بازنشستگان صندوق‌های دیگر پایین‌تر است و نباید افزایش حقوق ۱۰ درصدی برایشان اعمال می‌شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال‌های گذشته رعایت عدالت در حقوق‌ها رخ نمی‌داد برای مثال حقوق فردی که ۲۰ میلیون تومان بوده دریافتی‌اش با افزایش سنواتی به ۲۵ میلیون تومان می‌رسید، اما حقوق فردی که سه میلیون تومان دریافتی داشته کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رشد می‌کرد.

عبدالملکی می‌گوید: حقوق حداقل بگیران ۵۷ درصد افزایش یافت که حق عائله مندی و سایر آیتم‌ها هم به آن افزوده می‌شود. اما برای کسانی که از حداقل بالاتر هستند، عدد ۱۰ درصد افزایش را داریم اما چون بازنشستگان تامین اجتماعی میزان دریافتی‌شان از صندوق‌های دیگر کمتر است دولت تصویب کرد علاوه بر آن ۱۰ درصد، یک مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان نیز درنظر گرفته شود این روند مختص افرادی است که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. مثلا کسی که حقوقش با افزایش ۱۰ درصدی به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان رسیده، ۱۵۰ هزار تومان دیگر افزوده می‌شود تا به ۱۰ میلیون تومان برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کار و رفاه اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی میلیون تومان افزایش حقوق درصد افزایش هزار تومان سایر سطوح صندوق ها ۱۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفتگی بازار جلوگیری کنیم.

وی افزود: در همین راستا طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

خضریان در همین راستا ادامه داد: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.

کد خبر 847398 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه مسکن اجاره مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده