Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه آلاباما پلیمروزوم‌هایی با ابعاد ۱۰۰ نانومتر ساختند که می‌توانند با موفقیت siRNA‌ها را به تومور سرطانی برسانند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران دانشگاه آلاباما پلیمروزوم‌هایی با ابعاد ۱۰۰ نانومتر ساختند که می‌توانند با موفقیت siRNA‌ها را به تومور سرطانی برسانند.

RNA‌های مداخله‌گر کوچک یا siRNA ها، پتانسیل درمان تومور‌ها را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

siRNA‌ها از طریق توانایی خود در از بین بردن خاص انکوژن‌هایی که رشد تومور را بدون سمیت همراه با شیمی‌درمانی افزایش می‌دهند به درمان سرطان کمک می‌کنند. با این حال، siRNA‌ها به وسیله نقلیه تحویلی نیاز دارند تا از تخریب و پاکسازی در سفر خود از طریق جریان خون به تومور سرطانی محافظت شوند.

پلیمروزوم‌ها طبقه‌ای از وزیکول‌های مصنوعی، کره‌های کوچک توخالی هستند، که یک ترکیب خاص را احاطه می‌کنند. ادی یانگ و یوجینا خارلامپیوا از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام پلیمروزوم ۱۰۰ نانومتری را ارائه کردند که به طور ایمن و کارآمد PARP ۱ siRNA را به تومور‌های سرطان سینه سه‌گانه منفی در موش‌ها حمل می‌کند. در آنجا، siRNA بیان آنزیم ترمیم‌کننده DNA PARP ۱ را متوقف کرده و به طور قابل توجهی به موش‌های مبتلا به سرطان سینه کمک می‌کند تا طول عمر آن‌ها چهار برابر افزایش یابد.

مهارکننده‌های PARP در هدف قرار دادن تومور‌های دارای نقص در ترمیم DNA موفق بوده‌اند و ممکن است ریزمحیط ایمنی تومور را تعدیل کنند. با این حال ترکیب بسیاری از مهارکننده‌های PARP با مواد شیمی درمانی چالش برانگیز بوده است. به طور خاص هدف قرار دادن PARP ۱ در تومور ممکن است امکان درمان‌های ترکیبی جدید را فراهم کند.

آن‌ها در مجله ACS Applied Bio Materials گزارش دادند: «تا جایی که ما می‌دانیم، کار ما نشان‌دهنده اولین نمونه از نانووزیکول‌های پلیمری زیست تخریب‌پذیر و غیر یونی است که قادر به محصور کردن و تحویل مؤثر siRNA PARP ۱ برای از بین بردن PARP ۱ در داخل بدن هستند. مطالعه ما بستری پیشرفته برای توسعه حامل‌های درمانی با هدف‌گیری دقیق فراهم می‌کند، که می‌تواند به توسعه نانوحامل‌های دارورسان موثر برای ژن درمانی سرطان سینه کمک کند.»

در این رویکرد سریع و ایمن، پژوهشگران برای کپسوله‌سازی و تحویل PARP ۱ siRNA به سلول‌های سرطان سینه، از نانووزیکول‌های پلیمری مونتاژ شده از سه کوپلیمر بلوک زیست تخریب‌پذیر استفاده می‌کنند که در یک زنجیره مستقیم به هم متصل شده‌اند. بلوک اول، زنجیره‌ای از ۱۴ مولکول N-vinylpyrrolidone، بلوک دوم، زنجیره‌ای از ۴۷ مولکول دی متیل سیلوکسان، و بلوک سوم از زنجیره ۱۴ مولکولی دیگر N-vinylpyrrolidone بهره‌مند است.

محققان دانشگاه آلاباما از روش‌های ساده‌ای استفاده کردند که به این پلیمر‌های بلوک اجازه می‌دهد تا در پلیمرزوم‌های کره‌ای توخالی با قطر ۱۰۰ نانومتر که ضخامت پوسته محکمی در حدود ۱۳ نانومتر دارند، تبدیل شوند. روش مونتاژ قادر به تولید در مقیاس بزرگ و کنترل کیفیت سازگار است.

پلیمروزوم‌ها مونتاژ شده در حضور PARP ۱ siRNA توانستند RNA را در داخل نانوحامل بارگذاری کنند. هنگامی که این‌ها توسط اولتراسوند در شرایط آزمایشگاهی باز شدند، siRNA بدون تغییر آزاد شد. پلیمرزوم‌ها همچنین می‌توانند با رنگ فلورسنت Cy ۵.۵ بارگذاری شوند. ۱۸ ساعت پس از تزریق نانوحامل‌های رنگی به موش‌های حامل تومور، رنگ از طریق هدف گیری غیرفعال در تومور‌ها انباشته شده بود. محققان همچنین توانستند رنگ فلورسنت را به صورت کووالانسی به بیرون این نانوکپسول‌های همه کاره بچسبانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانش و فناوری نانومتر تومور تومور سرطانی دانشگاه آلاباما تومور سرطانی سرطان سینه تومور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه شهر بلوک جیرفت بر اثر سانحه تصادف درگذشت

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ جواد افشارمنش،با بیان اینکه بر اثر یک سانحه رانندگی برخورد خودرو پژو ۴۰۵ با آمبولانس یک فوتی و سه مصدوم برجای گذاشت گفت: متاسفانه سرنشین خودرو پژو حجت الاسلام دهقان امام جمعه شهر بلوک بودند که علیرغم تلاش پرسنل اورژانس برای احیا، در بیمارستان امام فوت کردند.   وی افزود: سه سرنشین آمبولانس شامل دو تکنسین و یک مصدوم داخل کابین از نواحی سر، صورت کتف و گردن آسیب دیدند که توسط آمبولانس‌ های دیگر به مرکز درمانی منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام
  • امام جمعه شهر بلوک جیرفت بر اثر سانحه تصادف درگذشت
  • درگذشت یک امام جمعه بر اثر تصادف با آمبولانس
  • فوت امام‌ جمعه بلوک جیرفت در اثر تصادف
  • درگذشت امام جمعه شهر بلوک جیرفت بر اثر تصادف با آمبولانس
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله