Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج نظرسنجی اخیر ایرنا نشان می‌دهد که ۴۲.۸ درصد از شهروندان تهرانی، بروز مشکلات اشتغال و دستمزد، ۲۹.۶ درصد افزایش بزهکاری و ایجاد ناامنی، ۱۸.۶ درصد برهم خوردن ترکیب جمعیتی و ۹ درصد از مشارکت‌کنندگان مصرف امکانات عمومی را از مهم‌ترین آسیب‌های حضور مهاجران افغان در ایران می‌دانند.

به گزارش گروه نظرسنجی ایران اکونومیست، بیش از چهار دهه از شروع موج گسترده ورود اتباع افغانستانی به کشورمان می‌گذرد و به همان نسبت که جامعه ایرانی در این برهه از تاریخ، تحت تاثیر عواملی چون جنگ و تحریم، شرایط گوناگونی را تجربه کرده وضعیت زندگی مهاجران افغان نیز دستخوش تغییر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر که افغانستان هم‌چنان از نا آرامی، نا امنی، بی‌ثباتی و فقر رنج می‌برد و روند مهاجرت از این کشور به سوی مرزهای ایران تشدید شده، نوع مواجهه با مهاجران افغان و پذیرش اجتماعی آنان از سوی ایرانیان با اختلاف­ نظرهایی همراه بوده است.

در حال حاضر که طبق آخرین آمارهای رسمی، حدود ۵ میلیون تبعه افغانستانی در ایران ساکن و بسیاری از آنان در بخش‌های مختلف اقتصادی مشغول به کار هستند و حدود ۱۰ درصد بازار کار ایران را در دست دارند؛ وقوع برخی رخدادهای ناخوشایند و تلخ در ایران موجب طرح ادعاهایی مبنی بر شکل‌گیری نوعی گرایش ضدمهاجر و منفی در جامعه ایرانی شده است.

به منظور بررسی مستدل این مدعا و ارزیابی دقیق نگرش افکار عمومی نسبت به مهاجران افغانستانی، گروه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایران اکونومیست) در راستای رسالت پژوهشی و خبری خود با طرحی پیمایشی تلاش کرده است نقطه نظرات شهروندان تهرانی را جویا شود.

۴۹ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی را مردان و ۵۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بیش‌ترین تعداد مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی به ترتیب در طیف سنی ۳۶ تا ۴۵ سال (۳۲.۶ درصد)، ۴۶ تا ۵۵ سال (۲۱.۸ درصد) و ۲۶ تا ۳۵ سال (۱۸.۶ درصد) قرار دارند. هم­‌چنین طیف‌های سنی ۵۶ تا ۶۵ سال (۱۳ درصد)، ۱۸ تا ۲۵ سال (۸ درصد) و ۶۶ سال به بالا (۶ درصد) کم‌ترین میزان مشارکت‌کنندگان را شامل می‌شوند.

بیش‌تر مشارکت‌کنندگان در این پیمایش، به ترتیب دارای تحصیلات دیپلم (۳۵.۷ درصد)، لیسانس (۲۶.۵ درصد)، فوق دیپلم (۱۴ درصد) و زیر دیپلم (۱۲.۵ درصد) هستند. هم‌چنین کم‌ترین درصد مربوط به مشارکت‌کنندگان با مدرک فوق‌لیسانس (۹.۴ درصد) و دکتری (۱.۹ درصد) است.

بیش تر مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی به ترتیب دارای مشاغل خانه‌دار (۳۰.۳ درصد)، آزاد (۲۶.۵ درصد)، کارمند (۱۴.۳ درصد) و بازنشسته (۸.۵ درصد) هستند.  هم‌چنین، ۲۰.۴ درصد از مشارکت‌کنندگان در مجموع دارای مشاغل امور فرهنگی، دانشجو، فنی مهندسی، نظامی، پزشکی، حقوقی، کارگر و ... بودند.

از شهروندان تهرانی در این پژوهش پرسیده شد که «به نظر شما اصلی‌ترین دلیل حضور اتباع افغان در ایران چیست؟» یافته‌ها نشان داد که ۴۵.۹ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی ابراز داشته‌اند که بیکاری، اصلی‌ترین دلیل حضور اتباع افغان در ایران است. هم‌چنین ۴۵.۳ درصد افراد نیز ابراز داشته‌اند که فرار از ناامنی، دلیل اصلی مهاجرت افغان‌ها به ایران است.  از این بین تنها ۷ درصد از پاسخ‌دهندگان علت اصلی حضور اتباع افغان در ایران را استفاده از امکاناتی مانند تحصیل، بهداشت و ... دانسته و ۱.۸ درصد افراد نیز علت مهاجرت به ایران را خشکسالی در افغانستان اعلام کرده‌اند.

در این پیمایش ۳۷.۸ درصد از مشارکت‌کنندگان ابراز داشته‌اند که اطلاعات خود را در رابطه با شرایط زندگی و نیازهای اتباع افغان از طریق تجربیات شخصی و ارتباط مستقیم با این مهاجران به دست می‌آوردند.

سایر منابع اطلاعاتی مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی به ترتیب شامل شبکه‌های اجتماعی (۲۲ درصد)، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تارنماها (۲۰.۲ درصد) و هم‌چنین خانواده، دوستان، آشنایان و محیط کاری (۲۰ درصد) است.

از پرسش‌شوندگان درباره احساس آنان در هنگام مواجهه با افغان‌ها سوال شد و پاسخ‌های آن‌ها در سه بعد ترس و نگرانی، خشم و نفرت و دلسوزی و همدلی گردآوری شد.  ۷۵.۱ درصد از مشارکت‌کنندگان ابراز داشته‌اند که در هنگام مواجهه با مهاجران افغان دچار ترس و نگرانی نمی‌شوند و تنها ۲۴.۹ درصد از آن‌ها چنین احساسی را در رویارویی با اتباع افغان تجربه می‌کنند.

هم‌چنین ۸۲.۲ درصد از پاسخ‌دهندگان ابراز داشته‌اند که در هنگام مواجهه با مهاجران افغان دچار خشم و نفرت نمی‌شوند و تنها ۱۷.۸ درصد از آن­ها چنین احساسی را تجربه می‌کنند این در حالی‌است که ۵۴ درصد از مشارکت‌کنندگان در این پیمایش  ابراز داشته‌اند که در هنگام مواجهه با مهاجران افغان احساس دلسوزی و همدلی ندارند و ۴۶ درصد از افراد پرسش‌شونده در رویارویی با مهاجران افغان چنین احساسی را تجربه می‌کنند.

 ۴۲.۸ درصد از مشارکت‌کنندگان مهم‌ترین آسیب حضور مهاجران افغان در ایران را بروز مشکلات اشتغال و دستمزد برای ایرانیان می‌دانند. هم‌چنین ۲۹.۶ درصد از افراد پاسخ‌گو، مهم‌ترین آسیب حضور این مهاجران را افزایش بزهکاری و ایجاد ناامنی در جامعه ایرانی گزارش کرده‌اند.

برهم زدن ترکیب جمعیتی توسط این مهاجران با ۱۸.۶ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. هم‌چنین ۹ درصد از مشارکت‌کنندگان مهم‌ترین آسیب حضور مهاجران افغانی را در مصرف امکانات عمومی ایرانی‌ها اعم از آب، برق، گاز، حمل و نقل عمومی، مدارس و مراکز درمانی می‌دانند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، درصد بالایی از پاسخ دهندگان با تحصیلات زیردیپلم (۴۵.۵ درصد)، دیپلم (۴۵.۷ درصد) و فوق دیپلم (۴۱.۹ درصد) مخالف ادامه حضور مهاجران افغان در ایران هستند هم‌چنین اکثریت افراد دارای تحصیلات لیسانس (۴۳.۶ درصد)، فوق لیسانس (۵۰ درصد) و دکتری (۵۴.۵ درصد) موافق حضور اتباع افغان به شکل مشروط و در صورت اعمال نظارت قانونی هستند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نظرسنجی ایرنا ، مهاجران ، افغانستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نظرسنجی ایرنا مهاجران افغانستان درصد از مشارکت کنندگان ۹ درصد از مشارکت کنندگان مشارکت کنندگان حضور مهاجران افغان ابراز داشته اند هنگام مواجهه حضور اتباع افغان افغان در ایران مهم ترین آسیب ۸ درصد هم چنین ۶ درصد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی

براساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در فلسطین اشغالی، بیش از نیمی از صهیونیست‌ها معتقدند زمانش رسیده که کلیه فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی مسوولیت شکست امنیتی ۷ اکتبر را بر عهده بگیرند و استعفا کنند.

به گزارش ایسنا، مطابق با این نظرسنجی که در روزنامه «معاریو» منتشر شد، ۶۳ درصد صهیونیست‌ها پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس واحد اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی  (آمان)، تاثیرگذارترین سازمان بر سیاست دفاعی رژیم صهیونیستی به دلیل شکست در هفتم اکتبر، بر این عقیده هستند که وقتش رسیده بقیه فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی مسوولیت شکست امنیتی را بپذیرند و استعفا کنند. ۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان هم گفتند با استعفای فرماندهی مخالفند.

این نظرسنجی نشان داد که بین مواضع رأی دهندگان به احزاب رژیم صهیونیستی تفاوتی وجود ندارد.

به نقل از سایت خبری «عرب۴۸»، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که ارتش رژیم صهیونیستی با ادعای بازگرداندن صهیونیست‌های ساکن شهرهای مرزی، عملیات نظامی بزرگی را در لبنان آغاز کند. ۶۱ درصد از رای‌دهندگان احزاب راستگرا گفتند که انتظار دارند عملیات نظامی بزرگی در لبنان انجام شود، در حالی که در میان رای‌دهندگان حزب چپ‌میانه، ۳۴ درصد انتظار چنین عملیات نظامی را دارند.

براساس این نظرسنجی، محبوبیت فراکسیون «اردوگاه اصلی» به رهبری «بنی گانتس» کاهش یافته است و اگر اکنون انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار شود، ۲۹ کرسی در مقایسه با ۳۱ کرسی در نظرسنجی هفته گذشته به دست می‌آورد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم تعداد کرسی‌هایی را که در نظرسنجی هفته گذشته به دست آورده بود، یعنی ۲۱ کرسی را حفظ می‌کند.

در این نظرسنجی حزب «یش عتید» به ریاست «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی ۱۳ کرسی، حزب «اسرائیل بیتنا» به ریاست «آویگدور لیبرمن» ۱۱ کرسی به دست آوردند. همچنین حزب «شاس» ۹ کرسی، حزب «عوتسما یهودیت» به ریاست «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی ۹ کرسی، فراکسیون «یهودیت تورات» ۷ کرسی و جبهه «عرب برای تغییر» ۵ کرسی به دست آوردند. 

این نتایج نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی، احزاب ائتلاف فعلی ۵۰ کرسی و در مقابل احزاب مخالف از جمله اردوگاه اصلی که پس از جنگ غزه به کابینه پیوستند، ۶۵ کرسی کسب خواهند کرد.

۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گانتس و ۳۶ درصد هم نتانیاهو را برای تصدی پست نخست وزیری مناسب‌تر دانستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • مشکلات ثبت نام وام ازدواج در سامانه از زبان زوجین جوان تهرانی
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • ۴۰۰ خیر مدرسه ساز در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند