Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@16:32:37 GMT

مقاوم سازی لرزه ای به چه معناست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۵۱۳۸

مقاوم سازی لرزه ای به چه معناست؟

از آنجایی که ایران منطقه‌ای لرزه‌خیز است، کارفرمایان حتما باید به فکر استفاده از روش های مقاوم سازی لرزه ای سازه باشند تا ایمنی ساکنین فراهم شود. البته راه‌هایی وجود دارند تا بتوانید با استفاده از آنها و از طریق مقاوم سازی سازه های فولادی، ساختمان‌های قدیمی را ترمیم و مقاوم کنید.

مقاوم سازی لرزه ای چیست؟

زلزله یکی از زیان‌بارترین حوادث طبیعی است که سلامت جان و مال افراد را، خصوصا در مناطق زلزله‌خیز به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاوم سازی لرزه ای رشته‌ای از مهندسی ساختمان است که سازه‌های موجود را اصلاح می‌کنند تا توانایی آنها در مقاومت در برابر زلزله افزایش یابد. مقاوم سازی لرزه ای از طریق روش‌هایی صورت می‌گیرد که از آسیب دیدن ساختمان، افراد و تجهیزات توسط امواج لرزه‌ای جلوگیری می‌کنند. در مناطق لرزه خیز مثل ایران، حتی ممکن است مقاوم سازی برای پل‌ها، روگذرها، تونل‌ها و تمام ساختمان‌ها نیز ضروری باشد. بنابراین زمانی که به دنبال تهیه آهن‌آلات ساختمانی هستید، کیفیت باید بیشتر ازقیمت میلگرد ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ... توجه کنید.

مزایای مقاوم سازی لرزه ای سازه ها ۱. افزایش ایمنی

خانه‌هایی که به‌درستی مقاوم‌سازی شده‌اند، در برابر لرزش و آسیب‌های ناشی از زلزله مقاوم‌تر می‌شوند. این بدان معناست که خانه شما امن‌تر است و احتمال آسیب یا حتی مرگ در یک زلزله ویرانگر را کاهش می‌دهد.

۲. محافظت از سرمایه‌گذاری مالی

شما زمان و پول زیادی را در خانه خود سرمایه‌گذاری کردید. بدون مقاوم سازی لرزه ای، هزینه‌های تعمیری که پس از یک زلزله مخرب با آن مواجه می‌شوید، می‌تواند بسیار زیاد باشد. به خصوص در شرایطی که قیمت آهن و مصالح دائما نوسان دارد.

۳. از بین نرفتن کامل ساختمان

اگر ساختمان شما مقاوم سازی لرزه ای نشده باشد، ممکن است در اثر زلزله تا حد زیادی تخریب شود. در این صورت ممکن است تعمیر آن سال‌ها طول بکشد و مجبور شوید برای تعمیر وام بگیرید. همچنین، به خاطر داشته باشید که مردم اغلب مجبورند در طول تعمیرات از خانه خود خارج شوند و معمولا هزینه‌های اجاره در مناطق آسیب دیده پس از یک فاجعه بزرگ افزایش می‌یابد. در این صورت شما نه تنها برای مقاوم سازی خانه هزینه کرده‌اید، بلکه در صورت وقوع زلزله هزینه‌های تعمیر، اجاره و وام هم از بین می‌رود.

چرا به مقاوم سازی لرزه ای نیاز است؟

سازه‌های مختلف به دلایل گوناگون به تعمیر، بازسازی یا مقاوم سازی نیاز دارند. اما به طور کلی این دلایل را می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

۱. خطای اجرایی

این مشکلات به ویژه در سازه های بتنی، اکثرا ناشی از نقص در قالب، آرماتور، بتن‌ریزی و فرآوری بتن است. همچنین معمولا به دلیل عدم دقت کافی در بازرسی، انتصاب پیمانکاران غیر مجرب و استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت است.

۲. اشکال در طراحی

این خطاها شامل مشکلاتی در برآورد و شناسایی پارامترهای ژئوتکنیکی، بی‌توجهی به اصول و مبانی دقیق طراحی ساختمان، دشواری در تهیه نقشه‌ها، اسناد و جزئیات است.

۳. تغییر در کاربری و افزایش بار سازه

گاهی با توجه به تغییر کاربری ساختمان‌ها و عوض شدن انتظارات استفاده‌کنندگان از ساختمان، باید به فکر مقاوم سازی سازه باشیم. در ضمن، ممکن است نسبت به بار پیش‌بینی شده اولیه، میزان بار مصرفی افزایش یابد و در این صورت مشکلاتی اساسی در سازه به وجود می‌آید.

۴. تغییرات مقررات

با گذشت زمان و با پیشرفت دانش، مطالعات و روش‌های جدیدی صورت می‌گیرند که موجب می‌شوند ساختمان‌ها را به طور مقاوم‌تری ساخت. البته با پیشرفت علوم مهندسی، ساختمان‌های قدیمی هم به اصلاح، تقویت و هماهنگی با قوانین جدید احتیاج دارند.

روش های مقاوم سازی لرزه ای

تکنیک‌های زیادی برای مقاوم سازی لرزه ای خانه استفاده می‌شوند که انتخاب آنها بر اساس هدف مقاوم سازی، نوع سازه، شرایط خاک و هزینه‌های مربوطه است. روش‌هایی همچون:

۱. مقاوم سازی با ژاکت بتنی

این روش برای عناصر ساختمان‌های بتنی مانند تیرها، ستون‌ها، پی، دیوارهای برشی و افزایش میزان شکل‌پذیری اعمال می‌شود. اما این روش معایبی هم دارد که می‌توان به افزایش وزن سازه، نیاز به قالب‌بندی و عملیات اجرایی طولانی، زمان و هزینه بالا اشاره کرد.

۲. مقاوم سازی با ژاکت فولادی

در روش مقاوم سازی با ژاکت فلزی، ورق‌های فولادی را به وسیله پیچ و مهره روی اجزای آسیب دیده اعمال می‌کنند. همچنین استفاده از ژاکت‌ فولادی راهی برای تقویت عناصر ضعیف سازه های بتنی و افزایش مقاومت فشاری، مقاومت برشی، مقاومت کشسانی و انعطاف‌پذیری سازه محسوب می‌شود. در این روش نسبت به روش ژاکت بتنی، وزن سازه افزایش نمی‌یابد و به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد. ولی نسبتا هزینه بالایی دارد و در برابر آتش‌سوزی کمتر مقاومت می‌کند.

۳. مقاوم سازی با دیوار برشی

در سازه‌های بتنی و فولادی از دیوار برشی استفاده می‌شود تا ظرفیت تحمل بار، تحمل سختی ساختمان و مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی افزایش یابد. دیوارهای برشی اندازه بزرگ‌تری دارند، در این صورت سختی آنها بالاتر است و این دیوارها می‌توانند تمام نیروی لرزه‌ای وارد شده به ساختمان را جذب کنند.

۴. مقاوم سازی با بادبند

استفاده از بادبند یکی دیگر از روش های مقاوم سازی لرزه ای سازه های بنایی است. این روش موجب افزایش مقاومت برشی و افزایش سختی ساختمان می‌شود تا در این صورت سازه به شکل‌پذیری نیازی نداشته باشد. بادبندها سریع‌تر اجرا می‌شوند و به همین دلیل نسبت به دیوار برشی از محبوبیت بیشتری برخودارند.

۵. مقاوم سازی با پیش تنیدگی

این روش را با به کارگیری آرماتورهای با مقاومت بالا یا رشته‌های فولادی اجرا می‌کنند. پیش تنیدگی مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده را خنثی می‌کند و باعث افزایش استقامت می‌شود. در دال‌های بتنی روی زمین، ساخت پارکینگ‌ها، ساختمان‌ها و ... از روش پیش‌تنیدگی استفاده می‌کنند. روش پیش‌تنیدگی باعث می‌شود عمر بتن افزایش یابد و سقف بتنی یکپارچه‌ای تشکیل شود. در نتیجه این موضوع به مقاومت سازی لرزه ای سازه کمک می‌کند.

۶. مقاوم سازی به روش FRP

به دنبال پیشرفت‌های گسترده در صنعت ساختمان، استفاده از روش‌های ساده‌تر و کارآمدتر با قابلیت پوشش دادن نقاط ضعف روش‌های سنتی، رایج شده است. استفاده از یک ماده پلیمری مرکب (پلیمر تقویت شده با الیاف) به نام FRP روشی مناسب برای تقویت و استحکام سازه به حساب می‌آید. این سیستم از ترکیب فیبر و رزین اپوکسی ساخته شده است. استحکام و انعطاف بالا، خاصیت ضد خوردگی، سرعت اجرا بالا، عدم آسیب به سازه و وزن کم، استفاده از این محصول را با استقبال زیادی رو به‌ رو کرده است.

۷. مقاوم سازی با استفاده از دمپر

یک دیگر از روش های مقاوم سازی لرزه ای ساختمان، استفاده از دمپرها (میراگر) است. استفاده از دمپر باعث اتلاف انرژی لرزه‌ای وارد شده به ساختمان می‌شود، در نتیجه این نیرو وارد ساختمان نمی‌شود یا بخش کوچکی از ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از مزایای استفاده از این روش می‌توان به کاهش تغییر مکان، کاهش شتاب و کاهش هزینه‌های ساخت اشاره کرد.

خرید انواع قطعات فولادی و آهن آلات از آیرومارت

جهت ساخت سازه‌ای استاندارد که در برابر زلزله مقاوم باشد، شما باید حتما به فکر مصالح و ابزار باکیفیت باشید. آیرومارت به عنوان یکی از معتبرترین مراجع، به شما کمک می‌کند تا ازقیمت تیرآهن اصفهان، قیمت میلگرد، انواع لوله و... مطلع شوید. برای خرید آنلاین به سایت iromart.com مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کد خبر 1638462

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سازی لرزه ای سازه مقاوم سازی افزایش یابد ساختمان ها پیش تنیدگی سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۵۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتاد و هفتمین جلسه کمیته ایمنی برای بررسی وضعیت ساختمان های ناایمن مناطق ۳،۴،۵،۶،۷،۹، ۱۱،۱۲و ۱۳ با حضور شهرداران این مناطق در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار و وضعیت ساختمان های بحرانی و بسیار خطرناک بررسی شد.   مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: کمیته ایمنی نشان داده که در پیگیری ایمن سازی ساختمان های ناایمن بحرانی و میان خطر جدی است.   بابایی سخت گیری در حوزه ایمنی را به نفع شهروندان و مالکان و افرادی که در ساختمان های ناایمن تردد می‌کنند عنوان کرد و افزود:شهریور ماه پایان مهلت رسیدگی به ۱۲۹ ساختمان است و باید تا این تاریخ گزارش ایمن سازی این ساختمان های به شهروندان ارایه شود.   عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مسئول مستقیم رسیدگی به ساختمان های ناایمن، شهرداران نواحی هستند، گفت: اجرای دستورالعمل مصوب شورای شهر شامل ارایه اخطار ، نصب بنر اطلاع‌رسانی و تشکیل پرونده قضایی، و پس از آن قطع انشعابات الزامی است.   وی با بیان اینکه قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ ایمن سازی ساختمان های بحرانی تمام شود اما عقب ماندگی وجود دارد؛ اظهار داشت: وضعیت ساختمان های ناایمن و بلند مرتبه نسبت به ابتدای دوره ششم وضعیت بهتری است اما همچنان برخی مالکان نسبت به ایمن سازی و اخطارهای شهرداری و آتش نشانی بی توجه هستند.   وی افزود: از جمله، مالکان ساختمان های شرکت بستنی پاک در منطقه ۹، انبار خانه کارگر در منطقه ۹ و بیمارستان بوعلی در منطقه ۱۳ تاکنون برغم اینکه نیروی انسانی بسیاری در آنها تردد دارند و ساختمان بیمارستان بوعلی که روزانه پذیرای بیماران است؛ اقدامی برای ایمن سازی انجام نداده اند.   وی با بیان اینکه این حق را برای شهروندان قائل هستیم که با وضعیت ساختمان های ناایمن شهر آشنایی داشته باشند و از تردد در آنها خودداری کنند، تاکید کرد: در صورت بروز هر نوع حادثه ای در ساختمان بستنی پاک، بنیاد مستضعفان؛ حادثه در انبار خانه کارگر، حزب اسلامی کار و حادثه در بیمارستان بوعلی، دانشگاه آزاد اسلامی باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا به اخطارها بی توجهی نموده اند.   بابایی تأکید کرد: طی سه سال از شورای شهر تلاش کردیم مالکان ساختمان های ناایمن را ترغیب به ایمن سازی کنیم اما برخی مقاومتها که منشا آن نامشخص است، از ایجاد حوادثی مشابه پلاسکو و خسارت به جان و مال شهروندان، ترسی ندارند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون قوه قضاییه همکاری خوبی با مدیریت شهری داشته است، خاطر نشان کرد: قوه قضاییه در خصوص این سه ساختمان نیز حتما ورود خواهد کرد .

بابایی تاکید کرد: مدیران شهری و مالکان ساختمان های ناایمن با مرور حادثه پلاسکو باید از این حال به درس عبرت بگیرند و خودشان برای ایمن‌سازی پیش قدم شوند.

بر اساس این گزارش جلسه کمیته ایمنی طی دو سال اخیر در محل شهرداری های مناطق برگزار شد و مصوبات این جلسات با جدیت پیگیری شد اما اکنون و در دور جدید جلسات کمیته ایمنی ، این جلسات با حضور شهرداران مناطق و نواحی در محل شورای شهر برگزار می شود تا شهرداران پاسخگوی عملکرد خود در این حوزه باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • فرایند الحاق زمین به محدوده ۲۰ روستای دشتستان انجام شد
  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی