Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@08:06:27 GMT

گرمایش زمین آلپ سفید را سبز کرده است

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۵۶۸۴

گرمایش زمین آلپ سفید را سبز کرده است

تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که مناطق دارای پوشش گیاهی در بالای خط رویش درختان در منطقه آلپ از سال ۱۹۸۴ تاکنون به میزان ۷۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست، روزنامه گاردین نوشت: مطالعه داده های ماهواره ای با وضوح بالا نشان می دهد که تاثیر گرمای زمین در مناطق کوهستانی آلپ از فضا قابل رویت است و کوه هایی پوشیده از برف را پوشش گیاهی سبز به شکل فزاینده ای در برگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشش گیاهی در ارتفاعی از منطقه کوهستانی که دیگر هیچ درختی در آن نمی روید از سال ۱۹۸۴ تاکنون به میزان ۷۷ درصد افزایش یافته است. هر چند که آب شدن یخچال های طبیعی نماد سرعت گرمایش زمین در منطقه آلپ است، محققان افزایش زیست توده گیاهی را یک «تغییر کاملا عظیم» توصیف کرده اند.

افزایش دما و  بارندگی فصل رشد را طولانی کرده و گیاهان متراکم تر و بلندتر شده اند. همچنین پوشش برف در این منطقه در حال کاهش است و دانشمندان گفتند از بین رفتن کمتر از  ۱۰ درصد از پوشش برف در منطقه ای که محل رشد درختان نیست، قابل توجه است.

سرعت گرمای مناطق کوهستانی دو برابر میانگین گرمای زمین است و در حالی که سبز شدن منطقه آلپ می تواند جذب کربن را افزایش دهید بعید است منافع آن از تبعات منفی گرمای زمین از جمله ذوب شدن دائمی، کاهش اثر آلنینو و از دست رفتن زیستگاه ها بیشتر باشد.

بر خلاف پوشش گیاهی، پوشش برف بالای خط رویش درخت به طور معتدل تری تغییر کرده است و تقریباً در ۱۰٪ از منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. محققان گفتند که این هنوز یک روند نگران کننده است.

اگرچه داده‌های با وضوح بالا تغییرات در عمق برف را تشخیص نمی‌دهند، اندازه‌گیری‌های زمینی کاهش عمق برف در ارتفاعات پایین را طی چند سال نشان داده‌ است.

گرما همچنین باعث ذوب بیشتر یخچال ها و ذوب شدن یخ های دائمی می شود که ممکن است منجر به رانش زمین، ریزش سنگ و جریان گل و لای بیشتر شود.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تغییرات آب و هوا ، رشته کوه های آلپ ، تخریب محیط زیست

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا رشته کوه های آلپ تخریب محیط زیست پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۵۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی وارد بوشهر می‌شود/افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده

فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، تا روز سه شنبه در ساعاتی از بعد از ظهر تا اوایل شب در ارتفاعات، وزش باد و احتمال بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: از اواخر وقت سه شنبه تا روز پنجشنبه با ورود سامانه جدید و افزایش ناپایداری‌ها، افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده باران مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: سواحل استان نیز در این مدت متلاطم پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: طی ساعات آینده آسمان استان صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی، گاهی وزش باد، در ساعاتی از ظهر تا اوایل شب در مناطق شمالی و ارتفاعات شرقی استان افزایش ابر، با احتمال وقوع ناپایداری‌های موقت جوی پیش‌بینی می‌شود.

شکوهی‌پور بیان کرد: جهت وزش باد متغیر، غالباً شمال غربی تا شمال شرقی با سرعت ۸ تا ۳۰ گاهی تا ۳۶ کیلومتر در ساعت و فردا در مناطق شمالی، ۱۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی افزود: ارتفاع موج دریا ۳۰ تا ۹۰ گاهی تا ۱۲۰ سانتیمتر و فردا در سواحل شمالی ۶۰ تا ۱۲۰ و در فراساحل شمالی تا ۱۵۰ سانتیمتر خواهد بود.

کد خبر 6090906

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • سامانه بارشی وارد بوشهر می‌شود/افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید