روایت مرحوم عسکراولادی از طراحی شعار «یا مرگ یا خمینی»
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۶۶۳۶
مرحوم حبیبالله عسکراولادی از مبارزان انقلاب در خاطراتش مینویسد: وقتی مردم از دستگیری امام خبردار شدند از اوایل صبح به خیابانها ریختند و قرار شد در هیأتهای مؤتلفه شعار واحدی اعلام شود. آن شعار این بود: «یا مرگ، یا خمینی».
به گزارش قدس آنلاین، مرحوم حبیبالله عسکراولادی از مبارزان نهضت اسلامی مردم ایران و عضو ارشد هیأت موتلفه اسلامی در خاطراتش مینویسد: وقتی مردم از دستگیری امام خبردار شدند از اوایل صبح به خیابانها ریختند و قرار شد در هیأتهای مؤتلفه شعار واحدی اعلام شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن کامل را بخوانید:
نهضت اسلامی اخیر که به رهبری روحانیت، مراجع تقلید و امام راحل در سال ۱۳۴۱ آغاز شده بود، هر روز شدت و وسعت پیدا میکرد و رژیم منحط پهلوی هم هر روز بر قساوت و خشونتش افزوده میگشت و ماه محرم رسید و خرداد سال ۱۳۴۲ با دهه پُرفیض عاشورا برابر شد و امام راحل با سخنرانیها، اعلامیهها، بیانیهها، حتی تلگرافها و نامهها، تمام خطبا، وعّاظ، اهل منبر، مداح ها و شُعرا را سفارش فرمودند که در مسیر عظمت اسلام و عزّت مسلمین، برنامههای خود را سامان دهند و مصیبتهای وارده بر اسلام و مسلمانان، بهویژه مصیبتهای وارده بر ملت مسلمان ایران، بالاخص حوزههای علمیه و مراجع و طلّاب را متذکّر شوند.
ایشان اعلام میفرمودند: همان مصیبتهایی که اگر حضرت سیدالشهداء(ع) هم حضور میداشتند، برای این مصیبتها اعلام عزا میفرمودند. در نتیجه، برنامهریزیها، آگاهی و هوشیاری مردم، سبب شوکت جدّیتر در برنامهها شد و اجرای برنامهها در شب عاشورا و دسته و راهپیمایی بیسابقه روز عاشورا در تهران که بزرگترین تظاهرات ضدّ سلطنت تحمیلی و رژیم سفّاک بود و رهبری مرجع تقلید را تصریح داشت که تنها همین شعار در آن روز، هر دو هدف تظاهرات و دسته عاشورای حسینی(ع) را روشن میساخت که راهپیمایان پس از شروع، از مسجد و حوزه علمیه حاج ابوالفتح و عبور از بهارستان و توقف در جلوی دانشگاه، به طرف کاخ سلطنتی حرکت کردند و در جلوی کاخ، با حالت خشم فوقالعاده و مشتهای گره کرده، فریاد میزدند:
«خمینی، خمینی! خدا نگهدار تو
بمیرد، بمیرد، دشمن خونخوار تو
بمیرد، بمیرد، دشمن جبّار تو
بمیرد، بمیرد، دشمن غدّار تو!»
بر این واقعه باید افزود که اجتماع عظیم عصر روز عاشورا در قم در مدرسه فیضیه و دارالشفاء و صحنهای حرم مطهر و میدانهای اطراف و صحن مسجد اعظم و سخنرانی افشاگرانه حضرت امام را که تا آن روز نظیر و سابقهای نداشت و زمینه بسیار جدّی برای حرکت به جانب انقلاب اسلامی فراهم میشد که رژیم سفّاک با یک شب فاصله در شب ۱۵ خرداد، شبانه امام را از قم دستگیر و تحتالحفظ به تهران و در پادگان نظامی در محافظت شدید، زندانی ساخت.
به دلیل آنکه روز ۱۳ محرم و روز سوم امام حسین(ع) بود، مردم قم و تهران و شهر ری این خبر را از هیأتهای دینی اطلاع یافتند و از اوایل صبح به خیابانها ریختند و قرار شد در هیأتهای مؤتلفه شعار واحدی اعلام شود تا تمرکز در آن شعار، اثر بیشتری داشته باشد و آن شعار این بود: «یا مرگ، یا خمینی». هدف اصلیِ مرجع تقلید هم در ضمن شعارها تکرار میشد و آن عبارت این بود: «برقرار باد حکومت اسلامی».
هجوم بیسابقه مردم به ایستگاه رادیو در میدان ارک تهران و تصرّف دو کلانتری در جنوب و شمال تهران، قساوت جلّادان مزدور آمریکا را فزونی بخشید و حملات وحشیانه به مردم شروع شد و هرچه بیشتر کشتند و مجروح کردند، فَوَران مردم حقطلب و شدت و گسترش شعارها فزونی یافت؛ تا اینکه وحشت اوجگیری اعتراضها به جانبداری انقلاب اسلامی سبب شد که از رادیو اعلام شود:
«آیتالله خمینی از قم به تهران آورده شدهاند و به زودی به وطن مألوفشان عودت داده میشوند».
با اینکه این خبر سبب آرامش نسبی دو، سه ساعته شد، اما عصر ۱۵ خردادماه مجدداً مردم به خیابانها ریختند. همین بهانه باعث اعلام حکومت نظامی در تهران شد.
آنچه برای نسل جوان ما میتواند مورد دقت قرار گیرد این است که مردم ما دریافتند که برای حاکمکردن حکومت عدل اسلامی باید رهبری اسلامشناس برجسته و عادلی را پذیرا شوند که فقه و عدل او، دو سرمایه برای تحقق حکومت عدل باشد و بزرگان نهضت اسلامی بهویژه امام راحل هم از این تجربه متوجه شدند که مردم آمادگی پذیرش ولایت فقیه عادل را دارند و این یکی از زاویههایی است که از آن میتوان یافت که ۱۵ خرداد ماه ۱۳۴۲ نقطه عطفی در تاریخ اسلام معاصر است؛ یعنی اسلامی که فقه آن فقه حکومتی است و فقیه آن برای حاکمکردن فقه اسلام، یعنی عصاره کتاب خدا و سنّت و سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است.
یکی از بهرههای حضرت امام(ره) از آن روز خدایی را میتوان، ارائه طرح مردمی از ولایت فقیه دانست؛ زیرا بحث ولایت فقیه صدها سال در ذخایر نفیس و کتابهای ارزشمند در اسلام ناب محمدی(ص) ثبت و ضبط بوده و از دروس ارزشمند حوزههای علمیه به حساب میآمد.
امام راحل از آمادگی ملت عزیز، احساس وظیفه فرمودند که این بحث را چنان مطرح فرمایند که مردم کوچه و بازار هم از آن، منشور حکومت اسلامی را درک کنند و بر اساس آن خود را سامان دهند و آماده تولّی به ولایت فقیه برای حاکمکردن فقه حکومتی باشند که لطف خداوند، مردم را هدایت کرد و زیرسازی انقلاب اسلامی با ولایت فقیه به صورت غیرقابل پیشبینی استحکام یافت و امام بر همان اساس انقلاب اسلامی را رهبری و جمهوری اسلامی را بنیانگذاری فرمودند.
با درخواست علوّ درجه برای امام راحل و شهدای افتخارآفرین ۱۵ خرداد و تمام حقداران آن روز بهیادماندنی.
انتهای پیام/
منبع: فارس
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: عسکراولادی امام خمینی ره خیابان ها ریختند انقلاب اسلامی ولایت فقیه اعلام شود امام راحل مصیبت ها ۱۵ خرداد آن شعار آن روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم.
نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در معمــاری تــا جایی پیش رفته است کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.
وی اضافه کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری اظهار کرد: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیستبوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ادامه داد: رسانهها میتواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند. آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانشبنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
همایش دوروزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/