Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

میراسلام تیموری رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی در نشست خبری اظهار داشت: با افزایش قیمت لبنیات بعد از اصلاح یارانه کالا‌های اساسی مصرف این محصولات در کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما پیش بینی می‌شود این کاهش مصرف به تدریج جبران شود. در این زمینه می‌توان فرهنگ سازی داشت تا به جای مواد غذایی که ارزش غذایی کمی دارند مردم مصرف لبنیات را جایگزین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ادامه داد: در صورتی که ۲۰ تا ۲۵ درصد یارانه اختصاصی دولت به کالا‌های اساسی اختصاص یابد مصرف این محصولات در سطح قابل قبولی افزایش می‌یابد، اما باتوجه به اینکه با یارانه پرداختی دولت امکان خرید کالا‌های مختلف وجود دارد این یارانه به سمت مصرف لبنیات نرفته است.  انجمن صنایع لبنی طرحی درباره کالابرگ لبنیات به دولت ارائه داد که در این صورت سرانه مصرف لبنیات نیز در کشور افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت لبنیات در یک سال با وجود اینکه نرخ شیر خام در سال تنها یک بار افزایش می‌یابد تصریح کرد: شیر تنها یکی از مولفه‌های تعیین قیمت لبنیات در کشور است، اما با توجه به اینکه مولفه‌های دیگر مانند نرخ ارز و مواد پتروشیمی همواره در حال تغییر است نمی‌توان قیمت ثابتی نیز برای لبنیات در نظر گرفت.

تیموری اظهار دشت: گاز مصرفی صنایع لبنی در آذر ماه ۷ برابر شده و قیمت شکر هم به یکباره افزایش یافت در این شرایط نمی‌توان از صنایع لبنی انتظار داشت محصولات خود را افزایش ندهند.

سرانه مصرف لبنیات در کشور به زیر ۷۰ کیلوگرم در سال رسید

حسین مشاور انجمن صنایع لبنی و متخصص حوزه سرانه مصرف شیر اظهار داشت: سرانه تولید شیر در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است، اما سرانه مصرف این محصول در کشور کمتر از ۷۰ کیلوگرم است؛ درحالی که در کشور‌های صنعتی سرانه مصرف این محصول ۲۶۰ کیلوگرم است حتی کشور‌هایی داریم که مردم آن سالانه معادل ۵۰۰ کیلوگرم شیر مصرف می‌کنند. مصرف شیر در دهک‌های ۸ تا ۱۰ جامعه ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم در سال است که باید برای افزایش مصرف شیر در کشور و فرهنگ سازی برای جایگزینی مصرف شیر با برخی از محصولات اقدام کرد.

نهاده‌های دامی با قیمت جدید در بازارگاه بارگذاری شد

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران نیز در این نشست اظهار داشت: دامداران از همان زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص یافت مخالف این امر بودند و اکنون نیز حامی اصلاح یارانه کالا‌های اساسی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تخصیص نهاده‌های دامی بعد از اصلاح قیمت آن گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز دامداران بر اساس ارز نیمایی در بازارگاه وجود دارد، اما دامداران برای خرید این محصولات با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

مقدسی اظهار داشت: مطالبات نهاده دامداران با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما هنوز به طور کامل پرداخت نشده است؛ دامداران بعد از آزاد سازی نرخ ارز واردات نهاده‌ها نیاز به سرمایه در گردش چند برابری دارند. بانک‌ها ۵۰ درصد نقدینگی مورد نیاز دامداران را با ارز جدید تامین کرده اند، اما با توجه به اینکه باید بهره بانکی پرداخت کنند این امر خود هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهره وری تولید شیرخام در کشور اظهار داشت: بر خلاف برخی از انتقادات وضعیت رکورد تولید شیرخام در کشور بالا است به طوری که بعد از آمریکا در کنار کانادا در رتبه دوم جهان قرار داریم و رکورد کشورمان بالاتر از اتحادیه اروپا است. میانگین رکورد تولید شیرخام در کشورمان ۳۴ کیلوگرم است، اما گاو‌هایی داریم که روزانه ۴۱ کیلوگرم شیر می‌دهند. ۶۰ درصد تولیدات شیر کشور به صورت صنعتی تولید می‌شود، اما در بخش سنتی نیز رکود تولید شیرخام در کشورمان بالا است و دامداران به موضوع اصلاح نژاد دام‌های خود توجه دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: صنایع لبنی افزایش قیمت لبنیات پرداخت یارانه تولید شیرخام در کشور انجمن صنایع لبنی مصرف لبنیات سرانه مصرف تولید شیر مصرف شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید

مغز عضوی است که ۲۴ ساعته، حتی زمانی که خواب هستید، مشغول به فعالیت است؛ کل سیستم عصبی را تنظیم می‌کند و سیگنال‌ها و دستورالعمل‌ها را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌کند. بیشتر غذا‌هایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند، حاوی مقادیر زیادی از این موارد هستند: آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین B، چربی‌های سالم، اسید‌های چرب امگا.

به گزارش خبرآنلاین، چند مورد از بهترین غذا‌هایی که مغز و حافظه را تقویت می‌کنند و سلامت آن را ارتقا می‌دهند، در ادامه به شما معرفی شده‌اند:

توت‌ها

انواع توت‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، شاه‌توت و توت سفید، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها می‌توانند به: بهبود ارتباط بین سلول‌های مغز، تقویت یادگیری و حافظه با افزایش انعطاف‌پذیری مغز، جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال شناختی کمک کند.

غلات کامل

سطوح بالاتر قند خون با کاهش بازدهی و فعالیت مغز مرتبط است. بر خلاف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غلات کامل دارای شاخص گلیسمی (قند) پایینی هستند و برای همین به آرامی در بدن تجزیه می‌شوند، قند را به تدریج آزاد می‌کنند و به مغز اجازه می‌دهند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

برخی از جایگزین‌های سالم غلات کامل که برای تقویت ذهن مفید هستند، عبارتند از: نان جو، بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، کینوا.

آجیل و دانه‌ها

درست مانند ماهی‌های چرب، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز حاوی سطوح بالایی از اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند که آن‌ها را به یکی از بهترین غذا‌ها برای مغز تبدیل می‌کند. این گروه هم‌چنین منبع غنی ویتامین E هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو در دوران پیری محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

گردو بهترین غذا برای مغز است و سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان را نسبت به سایر مغز‌ها و دانه‌ها در خود دارد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه به تقویت عملکرد کلی مغز کمک می‌کند. قهوه هم‌چنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که [با افزایش سن]از سلامت مغز محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مادام‌العمر قهوه می‌تواند خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

با این وجود، در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید، چرا که کافئین می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است و در بهبود توانایی‌های شناختی و تقویت سلامت مغز نقش دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از بالا رفتن سن محافظت می‌کند. هم‌چنین این ویتامین به پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی کمک می‌کند. برخی از منابع سرشار از ویتامین C عبارتند از: کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، انبه، آناناس.

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید