Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت گفت: اگر وزارت نیرو برنامه نصب کنتور‌های هوشمند برای خانوار‌ها را عملیاتی کند، بخش صنعت اعلام آمادگی کرده است تا برق صرفه جویی شده بخش خانوار را با قیمتی که در بازار مشخص می‌شود، خریداری کند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ صنایع تولیدی کشور با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایعی که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، به تولید می‌پردازند و موانع زیادی بر سر راه خود دارند. موانعی که باعث شده تا بسیاری از آن‌ها بنگاه‌های تولیدی خود را مهر و موم کنند و به فعالیت‌های سوداگرانه روی بیاورند و در نهایت زخم‌هایی که بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌شود. زخم‌هایی که به شکاف عظیم طبقاتی در جامعه منجر شده و سرمایه داران هر روز پولدارتر و مستضعفان، ضعیف‌تر می‌شود. این شاکله اصلی اقتصاد بیمار این روز‌های ایران ماست و وقتی پای درد دل یک تولیدکننده بنشینید، از روز‌های سخت و طاقت فرسای خود تعریف می‌کند که بدون کمترین حمایتی از مسئولین دولت گذشته سپری شد.

ضربه به تولید با قطعی برق
در کمال ناباوری، شاید جالب باشد که بدانید یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان، قطعی برق صنایع در تابستان است که باعث افزایش هزینه تولید و حتی ضربه زدن به زیرساخت‌های صنایع می‌شود. این درحالی است که وحید خلیلی؛ مدیر مجتمع صنعتی چادرملو از کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید شمش فولاد در نتیجه قطعی برق تابستان ۱۴۰۰ خبر داد که این مسئله هزینه‌های میلیاردی را بر این شرکت به جا گذاشته است!
در همین رابطه داریوش خادمی؛ مدیر بهره برداری سایت گندله سازی چادرملو با بیان اینکه مشکل کمبود برق و گاز برای صنایع وجود دارد، مطرح کرد: نگاهی که همکاران ما در شرکت برق و یا گاز دارند، نگاه بسیار ساده‌ای است که کارخانه در شرایط کمبود، باید دکمه برق را خاموش یا روشن کنند!
وی ادامه داد: در صورتی که ۳ روز زمان لازم داریم تا تنش‌های حرارتی به نسوزمان وارد نشود، ولی متأسفانه هیچ ایده‌ای از صنعت وجود ندارد و به راحتی به ما می‌گویند تا گاز و برق را قطع کنیم و خسارتی که ناشی از این بی برنامگی‌ها بوده، بسیار بالا است.
محمد کریم سالم؛ خریدار عمده سیمان در استان کردستان نیز معتقد است: سال گذشته قطعی برق تأثیر بسیار زیادی در تولید سیمان کشور داشت. عرضه سیمان توسط کارخانه‌ها بسیار کم شد و با بالا رفتن شدید قیمت‌ها مصرف‌کنندگان مجبور بودند سیمان خودشان را با قیمت گزافی از بازار سیاه تهیه کنند.
به گزارش دانشجو، چندسالی می‌شود که شاهد قطعی برق صنایع کوچک و بزرگ کشور هستیم که آثار مخرب و هزینه‌های زیادی را هم برای مردم و هم برای خود تولیدکنندگان داشته است و به نظر می‌رسد دولت باید فکری اساسی برای حل این معضل تازه کند. در همین رابطه به سراغ سیدمهدی نیازی؛ معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت رفتیم تا پیگیر مشکلات قطعی برق تولیدکنندگان باشیم.
نیاز به برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت داریم
نیازی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: برای حل مشکل قطعی برق صنایع نیاز به برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت نیاز دارد. نمی‌توانیم در کوتاه مدت، ناترازی مصرف و تولید را حل کنیم و امسال هم این ناترازی وجود دارد. البته تلاش‌هایی شده تا مقدار این ناترازی کم شود، ولی برای آنکه اتفاقات سال گذشته را پیش روی خود نداشته باشیم و این ناهماهنگی‌ها باعث قطعی برق قابل توجه بنگاه‌های اقتصادی نشود، امسال براساس مصوبه هیئت وزریران، هماهنگی‌هایی را بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام دادیم.
سعی می‌کنیم تا قطعی برق صنایع کمتر شود
وی ادامه داد: از سوی وزارت نیرو محدودیت‌هایی به صورت گلوبال به ما اعلام شد و با همکارانمان در سطح وزارتخانه، شهرک‌ها و استان‌ها تعامل داشتیم تا بخشی از این محدودیت را به سمت تعطیلی صنایع در تابستان برای بحث‌های اوورهالشان ببریم تا این محدودیت‌ها منطبق شود بر محدودیت‌های تابستانی تا حداقل از این باب، پایداری انرژی را در بخش‌های مختلف صنعتی تضمین کنیم. خوشبختانه وزارت نیرو هم همکاری‌های خوبی را داشته است و برنامه آن از همین هفته شروع می‌شود، به همین منظور تیم‌های عملیاتی را هم در دیسپچینگ وزارت نیرو مستقر خواهیم کرد تا بتوانیم با استان‌ها به صورت برخط و مستمر در ارتباط باشیم و سعی داریم تا در تابستان با محدودیت کمتری مواجه شویم.
بیشتر محدودیت‌ها در ادارات خواهد بود
وی افزود: وزارت نیرو نیز به ما قول داده تا در صورت نیاز محدودیت‌های بخش تولید را اعمال کند. سعی وزارت نیرو بر این است تا با استفاده از مدیریت شبکه، محدودیت‌ها را جبران کند و محدودیت‌ها بیشتر در ادارات خواهد بود و با مدیرت پیک بار در شبکه مانور خواهند کرد و اگر نیاز به محدودیت باشد، با آن برنامه‌ای که طراحی شده، در آن حوزه محدودیت‌ها اعمال می‌شود.
۱۴ هزار مگاوات برق برای صنایع تامین خواهد شد
نیازی مطرح کرد: البته در میان مدت و بلندمدت، بحث توسعه نیروگاه‌ها را دنبال می‌کنیم و با وزارت نیرو تفاهمنامه تامین ۱۴ هزار مگاوات برق را منعقد کرده ایم که این ۱۴ هزار مگاوات، نیروگاه‌های اختصاصی بخش صنعت خواهد بود و سرمایه گذاری حدود ۷ میلیارد دلاری برای راه اندازی این نیروگاه‌ها انجام خواهد شد. امسال یک مصوبه خوبی را از مجلس در قانون بودجه گرفته ایم. براساس آن دولت موافقت کرد تا نرخ سوخت نیروگاه‌های اختصاصی حوزه صنعت را اگر کنتور جداگانه داشته باشند، به نرخ نیروگاهی حساب کنیم و این یک مزیت بسیار خوب برای سرمایه گذاران نیروگاهی در این حوزه خواهد بود.
لزوم نصب کنتور‌های هوشمند خانوار‌ها
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت در پایان سخنان خود اظهار داشت: به زودی می‌توانیم به صورت محلی برق شهرک یا منطقه را داشته باشیم و این برنامه‌ها در میان مدت و بلندمدت کارساز خواهد شد. در کوتاه مدت نیز با توجه به شرایطی که دولت در ناترازی برق تحویل گرفت، شاید نتوان اقدام جدی انجام داد. بحث دیگری را هم دنبال می‌کنیم، اگر وزارت نیرو برنامه‌ای را که در بحث نصب کنتور‌های هوشمند برای خانوار‌ها تعریف کرده است را عملیاتی کند، بخش صنعت اعلام آمادگی کرده است تا برق صرفه جویی شده بخش خانوار با قیمتی که در بازار مشخص می‌شود را خریداری کند. یعنی با آن کنتور هوشمند، میزان کاهش مصرف را اندازه گیری کنیم و وزارت نیرو تضمین دهد تا آن برق صرفه جویی شده را تحویل بخش صنعت بدهد و بخش صنعت مایل است با قیمتی که برای خانوار هم صرف داشته باشد، برق را خریداری کند و در بخش تولید نیز استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قطع برق صنعت چادرملو وزارت صمت نصب کنتور های هوشمند ۱۴ هزار مگاوات قطعی برق صنایع محدودیت ها وزارت نیرو نیروگاه ها کوتاه مدت میان مدت بخش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع فعال قشم به دلیل قطعی برق در تابستان سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مرتضی صابری امروز در نشستی با اشاره به اهمیت حفظ پایداری برق و پیشگیری از قطعی آن در صنایع، اظهار داشت: متاسفانه در دو ماه از تابستان سال گذشته ما شاهد قطعی برق بین 2 تا سه روز در هفته در شهرک‌های صنعتی قشم بودیم که در نتیجه این مسئله صنایع فعال بیش از 40 میلیارد ریال ضرر کردند.

وی میزان تولید برق در قشم را حدود 700 مگاوات اعلام کرد و افزود: با توجه به این میزان تولید برق، قشم از مهمترین قطب‌های تولید انرژی برق در کشور است و ما خواهان آن هستیم که در این شرایط برق صنایع قشم پایدار باشد و متحمل کمترین خسارت به دلیل خاموشی‌های ناشی از برق شوند.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی برق قشم، گفت: در سال‌های ابتدایی فعالیت منطقه آزاد قشم میزان برق مورد نیاز حدود 240 مگاوات بود که از طریق شبکه سراسری تامین می‌شد.

صابری ادامه داد: در دو دهه گذشته این منطقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد دو نیروگاه بزرگ و دو نیروگاه کوچک، به یک منطقه مهم تولید کننده برق با حدود 700 مگاوات تبدیل شده است.

وی بیان کرد: از مجموع 700 مگاوات برق تولیدی قشم، 300 مگاوات آن در کل جزیره استفاده می‌شود و همزمان 240 مگاوات برق هم به شبکه سراسری منتقل می‌شود و در نهایت بخشی از برق تولیدی هم در جزیره ذخیره‌سازی و محبوس می‌شود.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پاسخ منفی وزارت نیرو در خصوص استفاده از برق ذخیره و محبوس شده در قشم در جهت کمک به تقویت برق صنایع قشم، گفت: برق شهرک‌های صنعتی قشم در فصل تابستان با اجرای سیستماتیک دیسپاچینگ توسط وزارت نیرو قطع می‌شود و پاسخ این وزارتخانه با تاکید بر اینکه عملیات دیسپاچینگ سراسری است و باید اجرا شود، منفی بود.

صابری خواستار حمایت ویژه مسوولان وزارت نیرو از صنایع فعال در قشم با جذف عملیات دیسپاچینگ در جزیره شد و گفت: از مسئولان وزارت نیرو انتظار داریم با توجه به بی‌نیازی این جزیره از مصرف برق سراسری و انتقالی برق مازاد تولیدی قشم به شبکه سراسری کشور، برای تشویق صنایع فعال در این‌ منطقه آزاد، عملیات دیسپاچینگ جزیره را حذف کنند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت