Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی بی‌توجهی متولیان امر به قوانین حوزه اجاره‌بهای مسکن تخلفی مبنی بر افزایش افسارگسیخته قیمت‌های اجاره در سکوت قانون و عدم تبعیت اجاره‌بها از نرخ‌نامه دولتی در حال رقم خوردن است که مستأجران را به حاشیه شهرها هدایت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با توجه به وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن در سال جاری و رشد سرسام‌آور اجاره در سال‌های اخیر امسال هم کماکان این افزایش‌ها ادامه دار بوده که این موضوع تبدیل به یکی از گلایه های جدی اقشار متوسط و رو به پایین جامعه شده است چراکه در خلا نظارتی متولیان امر روز به روز اجاره بها در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن محتشم، کارشناس حوزه مسکن و انبوه‌سازی در گفت‌وگو با صبح توس، ضمن تأکید بر جلوگیری از دلالان بازار مسکن اظهار کرد: کمک دولت برای اجاره بهای مسکن گامی مثبت است ولی اقدام کافی نیست.

وی افزود: دولت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای متوسط ۵۰۰ هزار واحد مسکونی این تسهیلات را در نظر گرفته است، باید بانک ها همکاری داشته باشند و در جریان تسهیلات مانع تراشی نشود.

این کارشناس حوزه مسکن و املاک گفت: مالکان باتوجه به افزایش قیمت ها از نرخ های دولتی تعیین شده تبعیت نمی کنند و این موضوع روی مستأجران فشار مضاعفی را وارد خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اجاره بها تناسبی با درآمد خانوار ندارد افزود: اقتصاد به دستوری مدیریت نمی‌شود و وقتی نرخ بر اساس قیمت ملک تناسب نداشته باشد مانعی برای تولید مسکن و سرمایه‌گذاری می شود.

محتشم ادامه داد: اجاره بهایی که مالک بر اساس نرخ دریافت می‌کند به دلیل افزایش تورم توجیه اقتصادی ندارد ولی ارزش افزوده ملک باعث سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است لذا شرایط دستوری در اقتصاد، معضلات را به صورت مقطعی مرتفع می‌کند ولی در میا‌ن‌مدت اثرات منفی دارد و سرمایه ها به بخش دیگری منتقل می‌شود.

ارائه زمین ارزان‌قیمت برای خانه دار شدن مردم

وی با بیان اینکه دولت باید در راستای خانه دار شدن مردم با شهرداری و ارائه اراضی ارزان‌قیمت کمک کند افزود: قیمت ملک تحت تأثیر مصالح ساختمانی، خدمات، قیمت زمین و سایر موارد افزایشی بوده و بر اساس قیمت مسکن، اجاره بها تعیین می شود و با به هم خوردن این تناسب از عرضه مسکن کاسته خواهد شد.

این کارشناس حوزه مسکن و انبوه‌سازی تصریح کرد: دولت با مشارکت در بخش خصوصی و با کمک شهرداری ها برای افراد دارای شرایط آپارتمان سازی کند.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات در جهش تولید مسکن کاهش پیدا کرده ولی به عموم مردم در مسکن‌دار شدن کمک شایانی نخواهد کرد چراکه افراد فاقد مسکن نقدینگی کمتر از سطح تعیین شده دارند و در اقساط مسکن به مشکل خواهند خورد و احتمالا امتیاز خودش را به فروش می‌رساند.

صرف بیش از 50 درصد درآمد خانوار بابت اجاره بها

محتشم با اشاره به اهمیت عزم دولت برای ساخت خانه های کوچک با مشاعات کمتر خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ کشور بیش از 50 درصد حقوق و درآمدها بابت اجاره بها صرف می شود و این مشکل اقتصاد کلان کشور است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تولید مسکن ارزان قیمت، کنترل قیمت ها در کنار کمک و برنامه ریزی برای مستأجران دارای اهمیت است افزود: با ایجاد شغل های کاذب در اقتصاد بهترین کار دلالی است لذا در همه نقاط کشور بنگاه های املاک کشور رشد داشته اند که قطعا نیازمند ساماندهی است و در گام اول نرخ حق الزحمه در دفاتر املاک بایستی کاملا شفاف باشد.

متاسفانه قانونی در حوزه اجاره بها نداریم

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به بررسی طرح دوفوریتی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک در کمیسیون متبوع خود، گفت : در آستانه ورود به فصل تابستان که به نوعی فصل نقل و انتقال مستاجران است، قرار داریم اما متاسفانه قانونی در حوزه اجاره بها نداریم و مستاجران که عموما از اقشار ضعیف جامعه هستند، در این برهه زمانی با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شوند چرا که سالانه شاهد افزایش بیش از 50 درصدی اجاره خانه‌ها هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان طرحی برای ساماندهی بازار اجاره بها تدوین کرده و مرکز پژوهش های مجلس نیز با کمک کمیته تخصصی کمیسیون عمران طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده است، امروز نیز در صحن کمیسیون با حضور مسئولان اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موافقین و مخالفین نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

وی عنوان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در چند سال اخیر برای حمایت از مستاجران مواردی مصوب کرد  که طبق آن برای افزایش نرخ اجاره بها سقف25 درصدی در شهر تهران، 20 درصدی در کلانشهرها  و15 درصدی برای سایر شهرها تعیین شد اما در همه موارد و قرار دادها به درستی اجرایی نشد که علت آن نیز عدم وجود قانون دائمی مناسب در این حوزه است.

رضایی تاکید کرد: طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی نیز دارای ایرادات بوده و تنها کلیات آن به تصویب رسید و جزئیات آن نیازمند بررسی و اعمال برخی تغییرات است تا ضمن ایجاد انگیزه کافی برای موجران جهت اجاره دادن املاک خود، مستاجران نیز توان پرداخت اجاره بها را داشته باشند، ما باید موجران را در جهت عرضه  واحدهای مسکونی برای اجاره مورد توجه و تشویق قرار دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حوزه اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی

آفتاب‌‌نیوز :

علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن