Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:43:09 GMT

چالش‌های کم‌آبی در قلعه‌گنج کرمان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۰۰۷۱

چالش‌های کم‌آبی در قلعه‌گنج کرمان

به گزارش ایرنا بسیاری از روستاهای شهرستان قلعه گنج با کمبود یا ضعف شبکه آب شرب مواجه هستند.

این درحالی است که به گفته رییس اداره آب و فاضلاب قلعه گنج هدررفت آب و استفاده غیربهینه از آب نیز در مناطق شهری و روستایی این شهرستان نیز وجود دارد که اگرچه با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته اما موضوع باید با همکاری مردم مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان قلعه گنج حاکیست: روستای سورگ آباد از روستاهای نزدیک به شهر قلعه گنج به شمار می رود که درگیر کم آبی است.

جهانبخش عزیزی عضو شورا و از معتمدان این روستا می گوید: حدود ۲۰ سال قبل حدود ۵۰ حلقه چاه کشاورزی و باغ نخل در این روستا وجود داشت که مردم معیشت خود را تامین می کردند اما روند خشکسالی چندساله موجب خشکی چاه های کشاورزی و باغ ها از یک طرف و شور و تلخ شدن آب چاه های کشاورزی شده است.

به گفته وی اهالی باچالش آب آشامیدنی مواجه هستند و بسیاری به دلیل کمبود آب به شهر مهاجرت کرده اند.

این درحالی است که اواخر سال گذشته و در جریان سیل جنوب کرمان وزیر کشور از روستاهای سورگ آباد و جم شاهی نیز بازدید داشت و مردم این روستا بزرگترین و اساسی ترین مشکل خود را کمبود آب عنوان کردند و مقرر شد این مشکل با مشارکت سپاه حل شود که به گفته مسئولان، اقداماتی در این زمینه شروع شده است.

عمران حیدری عضو شورای اسلامی شهر قلعه گنج درخواست استفاده بسیاری از خانوارهای محله چیل آباد را از خط انتقال آب سورگ آباد دارد و می گوید هنوز  اداره آبفا موافقت نکرده است.

وی توضیح داد: محله چیل آباد قلعه گنج که یکی از بزرگترین محلات شهری است که حدود ۸۰۰ خانوار جمعیت دارد و از وضعیت آب آشامیدنی نامناسبی برخوردارند.

حیدری افزود: خانوارهای که در حاشیه جاده اصلی چیل آباد و خط انتقال اب قرار دارند کمی وضعیت بهتری در تامین آب شرب دارند اما بقیه دچار مشکلات اساسی هستند و انتظار داریم مسئولان چاره ای برای رفع این مشکل بیندیشند زیرا همه روز مردم برای این مشکل به شورا مراجعه می کنند.

یدالله ماندگاری اهل محله سرتک قلعه گنج نیز می گوید: آب این محله نوبتی شده است؛ هر دو شب یکبار از ساعت ۲۱ به بعد شیر آب منازل ما آب دارد که باید آب را در برای استفاده روز بعد ذخیره کنیم.

وحید رَمِشکی رییس شورای شهر رمشک که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر قلعه گنج قرار دارد نیز توضیح می دهد: شبکه لوله کشی آب شهر رمشک فرسوده است، در بسیاری از نقاط شکستگی دارد و آب هدر می رود.

وی افزود: احداث شبکه جدید در محله گنج آباد رمشک نیز حدود ۱۰ سال در حال اجراست؛ چندین سال قبل حفر کانال انجام شد و بعد لوله گذاری و الان هم در حال نصب بست ها و فلکه های تقسیم آب هستند.

براساس اعلام اهالی در شهر رمشک آب آشامیدنی در نقاط مختلف این شهر به صورت نوبتی است؛ این درحالی استکه اگر برق قطع شود یک قسمت شهر آب ندارد و باید دو روز را بدون آب بگذارنند تا روز بعد نوبتشان شود.

توضیح رییس آبفا

بختیار دهقانپور رییس اداره آب و فاضلاب قلعه گنج در این زمینه توضیح داد: اینک عملیات حفر کانال و لوله گذاری پروژه آبرسانی به طول ۱۱ کیلومتر برای روستاهای چراغ آباد و سورگ آباد با مشارکت سپاه پاسداران استان کرمان در حال انجام است.

به گفته وی نیاز به حفر چاه و خط برق وجود دارد که برای این دو کار همزمان در چند مرحله مناقصه انجام شده اما پیمانکاری تاکنون شرکت نکرده است.

دهیانپور اظهارداشت: همچنین پروژه آبرسانی به روستاهای دولاب و اهوان قلعه گنج نیز با مشارکت خاتم الانبیا به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در مرحله حفر کانال و لوله گذاری پروژه قرار دارد و ۲ مخزن یکهزار و ۵۰۰ مترمکعبی و حفر یک حلقه چاه در حال انجام است اما مشخص نیست چه زمانی به بهره برداری می رسد.

جبران کم آبی با آبرسانی تانکری

وی می گوید: در کل شهرستان قلعه گنج ۴۰ حلقه چاه وجود دارد که آب آشامیدنی مرکز شهر و روستاهای شهرستان را تامین می کنند و اداره آبفا سه تانکر ۱۰ هزار لیتری نیز برای آبرسانی به روستاهای که کمبود آب دارند در اختیار دارد و این نوع آبرسانی به صورت شبانه روزی انجام می شود.

پای صحبت دیگر مدی آن شهرستان 

این در حالی است که حسین احمدی بخشدار مرکزی قلعه گنج می گوید: روستاهای حوزه زیارت بچه دهستان سرخ قلعه و روستاهای کلاتک، زردوکی، گنج آباد یک و ۲ ، آهوان و گلو مشکل کمبود آب دارند.

به گفته وی، آب در بسیاری از روستاها یا شور و غیرقابل استفاده است یا آب ندارند؛ در برخی از روستاها هم وضعیت آب به صورت نوبتی است که ساعاتی در شبانه روز آب دارند و در برخی روستاها نیز آبرسانی با تانکر انجام می شود.

محمد فلاح کهن فرماندار قلعه گنج نیز در جلسه اخیر شورای اداری شهرستان با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان ضمن تشریح مشکلات آب در این منطقه درخواست اقدامات فوری و تخصیص اعتبارات در حوزه ی آب در کوتاه مدت داشت.

وی گفت: تنها راه برون رفت از مشکل به صورت پایدار انتقال آب دریا یا بهره گیری از پروژه انتقال اب دریا به شهرستان قلعه گنج است.

به گفته فلاح کهن قلعه گنج در جنوب کرمان تنها شهرستانی است که فاصله نزدیکی با آب دریا دارد و می توان این طرح را اجرایی کرد؛ هرچنداین پروژه نیاز به طرح و اعتبار در سطح ملی دارد و زمان بر خواهد بود.

برچسب‌ها قلعه گنج طرح انتقال آب خلیج فارس کم آبی آب آشامیدنی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قلعه گنج طرح انتقال آب خلیج فارس کم آبی قلعه گنج طرح انتقال آب خلیج فارس کم آبی آب آشامیدنی وزارت نیرو شهرستان قلعه گنج آب آشامیدنی اداره آب کمبود آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات انفجار محور دولت‌آباد - بحرآسمان را مسدود کرد

معاون راهداری جنوب استان کرمان، گفت: به علت عملیات انفجار در محور دولت‌آباد - بحرآسمان این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود است. - اخبار استانها -

اکبر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه هفته گذشته بارش‌های شدید و وقوع سیلاب را در جنوب استان کرمان داشتیم، اظهار داشت:  بازگشایی همه محورهای اصلی، فرعی و روستایی جنوب استان کرمان انجام شده است.

وی از باز بودن همه محورها در جنوب استان کرمان خبر داد و افزود: عصر امروز عملیات انفجاری را در محور دولت‌آباد - بحرآسمان در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت داریم.

معاون ساخت راه‌های روستایی و فرعی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با بیان اینکه این محور یکی از محورهای کوهستانی، سخت و صعب‌العبور استان است، گفت: 12 کیلومتر از این مسیر توسط اداره کل راهداری جنوب استان کرمان در دو سال گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه 2 کیلومتر از این محور کوهستانی و صعب‌العبور است، افزود: با توجه به شرایط این قسمت از محور دولت‌آباد امکان تراشه‌برداری و استفاده از ماشین‌آلات راهسازی فراهم نبود، به این دلیل مجبور به عملیات انفجار در این قسمت از محور شدیم و این عملیات حدود ساعت 13 تا 15 امروز انجام می‌شود و تا اطلاع ثانوی این محور مسدود است.

سلیمانی، گفت: کسانی که قصد تردد از این محور را دارند می‌توانند از مسیر جایگزین جیرفت _اسفندقه استفاده کنند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • واژگونی نیسان در قلعه گنج با یک کشته و یک مصدوم
  • عملیات انفجار محور دولت‌آباد - بحرآسمان را مسدود کرد
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان