Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق قانون تسهیل صدور پروانه، شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت با کسب ۷۰ درصد از یک درصد نمره برتر آزمون، پروانه وکالت دریافت خواهند کرد. حالا این ابهام ایجاد شده که یک درصد نمرات برتر، کشوری هستند یا استانی؟ - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار می‌گوید: "کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می‌گردند."

اما ابهام جدیدی در خصوص آزمون وکالت ایجاد شده که آیا برای محاسبه 70 درصد نفرات برگزیده، یک درصد نمرات برتر کشوری ملاک واقع خواهند شد یا یک درصد نمرات استانی؟ این ابهام مبنای یک پرسش از سازمان سنجش آموزش کشور است که اخیراً از این سازمان پرسیده شده. سؤال به این شرح است؛ با توجه به اینکه "کانون وکلای هر استان" مستقل است و تنظیم قرارداد اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران با آن نهاد جهت برگزاری آزمون وکالت به نمایندگی از تمامی کانون‌های وکلا بوده، لذا خواهشمند است اعلام فرمایید "نمره یک درصد برتر مقرر در ماده 5 قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار به‌صورت استانی محاسبه می‌شود یا کشوری؟"

سازمان سنجش آموزش کشور هم در پاسخ اعلام کرده است؛ "به اطلاع می‌رساند قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار به‌صورت کشوری محاسبه می‌شود."

این پاسخ در حالی ارائه شده که به نظر دارای مبنای کارشناسی نیست؛ زیرا آزمون وکالت، استانی است که با تفویض اختیارات کانون‌های وکلا به اسکودا و به صورت سراسری بین شرکت‌کنندگانی که در کانون‌های استانی ثبت‌نام کرده‌اند برگزار می‌شود.

همچنین باید گفت؛ ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مقرر کرده؛ سازمان سنجش آموزش کشور باید اسامی پذیرفته‌شدگان را به مرجع صدور مجوز اعلام کند. به این ترتیب سازمان سنجش آموزش کشور متولی برگزاری آزمون وکالت به نمایندگی از کانون‌های وکلاست و با توجه به مستقل بودن هر کانون، نتایج را به همه کانون‌ها به‌عنوان مجری برگزاری آزمون صدور وکالت اعلام می‌کند. حال چنانچه منظور قانون‌گذار، یک درصد نمرات برتر در گستره کشوری بود، از عبارت "کانون‌های وکلا" به جای "کانون وکلا" استفاده می‌کرد. ضمن اینکه برای ثبت‌نام آزمون وکالت نیاز به مراجعه به کانون‌های استانی نبود.

از سویی دیگر؛ متن ماده 5 قانون مذکور به سازمان سنجش آموزش کشور تکلیف کرده که اسامی قبول‌شدگان را به کانون مرجع صدور پروانه اعلام کند که نشان دهنده استانی بودن حد نصاب مقرر بوده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که در ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری از عبارت "کانون‌های وکلای دادگستری" استفاده شده است. اما در ماده 5 قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار از عبارت "کانون وکلا" استفاده شده و نشان‌دهنده آن است که قانون‌گذار با علم و آگاهی از جمع بستن کانون‌های وکلا خودداری کرده است.

به این دو ماده و تبصره قانونی دقت کنید؛

ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری: از تاریخ تصویب این قانون کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداقل یک بار در سال نسبت به پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت از طریق آزمون با آگهی در جراید اقدام کرده و حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از برگزاری آزمون ضمن اعلام نتایج قطعی نسبت به صدور پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته‌شدگان اقدام نمایند.

تبصره 1 - ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار: کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند.

همین تفاوت به نظر ساده، منظور قانون‌گذار برای تعیین حد نصاب استانی یک درصد برتر آزمون وکالت را نشان می‌دهد.

به هر حال بر ابعاد این ابهام با پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور افزوده شده و می‌توان با گردآوری نظر تدوین‌کنندگان طرح تسهیل، به راحتی متوجه شد که آیا قانون یک درصد برتر را میان شرکت‌کنندگان کشوری انتخاب کرده است و یا ثبت‌نام کنندگان در کانون‌های وکلا در استان‌ها؟

لایحه "استقلال کانون‌های وکلا" غیرقانونی است؟!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس سازمان سنجش آموزش کشور ماده 5 قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار قانون تسهیل صدور وکلای دادگستری کانون های وکلا برگزاری آزمون پروانه وکالت آزمون وکالت کانون وکلا مرجع صدور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!

به گزارش "ورزش سه"، با برگزاری رقابت‌های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی تکلیف 8 تیم برتر این مسابقات مشخص شده و حالا طرفداران فوتبال منتظر مراسم قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی هستند که در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

در این شرایط گمانه‌زنی‌ها درباره میزبان یا میهمان بودن تیم‌ها در مرحله بعدی نیز به وجود آمده است. موضوعی که می‌تواند بر اساس قوانین برگزاری جام حذفی به ضرر سه تیم صعود کرده باشد.

مس رفسنجان، ملوان انزلی و هوادار تهران سه تیم باقیمانده در حذفی هستند که هردو بازی گذشته خود را در خانه برگزار کردند و برنده شدند. بر اساس آیین‌نامه برگزاری مسابقات حذفی هرتیمی که دو بار متوالی میهمان باشد، قطعا بازی بعدی‌اش را در خانه خود برگزار می‌کند و برعکس اگر تیمی دو بازی متوالی میزبان باشد، بازی بعدی اش را خارج از خانه انجام می‌دهد.

میزبانی مس ، ملوان و هوادار در دو مرحله قبلی باعث شده تا آنها در حالت عادی با هر تیمی برخورد کنند میهمان باشند و خارج از خانه بازی کنند. البته یک استثنا وجود دارد و آنهم این است که آنها به قید قرعه با هم بازی داشته باشند. اگر مس، ملوان و هوادار بر اساس قرعه به یکدیگر برخورد کنند بار دیگر باید قرعه کشی شود و محل برگزاری مسابقه را متوجه شوند.

به عبارت دیگر اگر سه تیم مذکور در قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی با یکی از تیم‌های چادرملو، گل‌گهر، آلومینیوم، تراکتور و سپاهان برخورد کنند، تحت هر شرایطی خارج از خانه بازی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • معرفی ۳۰ معلم نمونه ادارات شهرستان و مناطق سمنان
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!