Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: در حال حاضر، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت کلزا قرار دارد که از آن حدود ۲۹۵ هزار تن دانه روغنی برداشت می‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، با توجه به اجرای سیاست‌های حمایتی در جهت خرید تضمینی محصول از کلزاکاران و افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید این محصول راهبُردی، انتظار می‌رود وابستگی کشورمان به روغن‌های وارداتی کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند استان خوزستان به‌عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته می‌شود، اما در زمینه تولید دانه‌های روغنی و کلزا، استان گلستان با بیش از ۵۱ هزار هکتار سطح زیر کشت و برداشت ۸۰ هزار تن کلزا در رتبه نخست قرار دارد.

پس از استان گلستان، استان خوزستان با ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و برداشت ۷۶ هزار تن کلزا در رتبه دوم قرار دارد و استان‌های فارس، خراسان شمالی، اردبیل، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، سمنان و اصفهان نیز از دیگر تولیدکنندگان عمده دانه‌های روغنی و کلزا در کشور هستند.

در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن از روغن خوراکی موردنیاز سالانه کشور در داخل و یک و نیم میلیون تن نیز از محل واردات تامین می‌شود و با برنامه‌ریزی به عمل آمده برای توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی از طریق اقدامات حمایتی همچون کشت قراردادی، انتظار می‌رود با افزایش تولید، میزان خودکفایی کشورمان در زمینه روغن مصرفی به‌تدریج تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: زیر کشت هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب جهانساز صبح شنبه در جلسه با اعضای هیأت مدیره سندیکای چای و چایکاران اظهار کرد: ورود چای سنواتی به بازار در آغاز فصل بهره‌وری به یک معضل تبدیل شده لذا می‌طلبد دولت باید در این خصوص ورود کرده و دغدغه را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای قیمت گذاری برگ سبز چای درجه یک هر کیلو ۱۸ هزار تومان و درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده است، افزود: خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

جهانساز با تاکید بر اینکه قرارداد با کارخانجات چای برای خرید تضمینی در حال انجام است، ادامه داد: میزان بدهی کارخانجات به چایکاران ۳۱ میلیارد تومان است که موظف هستند تمامی بدهی خود را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه کارگروهی که در حوزه چای در کشور تشکیل شد، مصوب کرد که چای‌های سنواتی تاریخ گذشته کمپوست شوند، تصریح کرد: چای‌های سنواتی برای انجام مراحل کمپوست باید به کشورهای هند، روسیه و چین صادر شود و اگر به کشورهای دیگر صادر شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه از دولت تقاضا داریم در تأمین نقدینگی به سازمان چای کمک کند، گفت: طی سال جاری خرید تضمینی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برگ سبز چای در کشور پیش بینی می‌شود.

کد خبر 6089641

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • تولید رقم جدید بذر کلزا در کشور
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی