Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رامین راستی صبح امروز دبیر اجرایی جشنواره تئاتر رضوی در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره  اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی که به میزبانی تبریز برگزار شده است ۴۰  گروه نمایشی از استان‌های گیلان، مرکزی، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، اردبیل، البرز، لرستان، فارس، خراسان رضوی و اصفهان ثبت نام نمودند که از این تعداد ۳۲ گروه نمایشی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این تعداد ۸ گروه به دلیل شرایط کرونایی و عدم آمادگی برخی بازیگرانشان که نتوانستند در تمرینها شرکت کنند از جریان بازبینی انصراف دادند و در نهایت آثار ۲۴ گروه مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار گرفت.

راستی تصریح کرد: با توجه به گسترش بیماری کرونا و لزوم توجه به سلامت اهالی فرهنگ و هنر، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که قرار بود از ۲۹ بهمن تا ۳ اسفندماه برگزار شود، تغییر یافته و هم اکنون همزمان با ایام دهه کرامت در حال برگزاری است.

وی افزود: نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، یعقوب صدیق جمالی، حجت الاسلام عباس عباس‌زاده و سعید رضا نژاد به عنوان اعضای هیئت انتخاب و کوروش زارعی، سعید اسدی و فرزاد تقی‌لر به عنوان داوران  پانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی حضور دارند.

محبت به امام رضا (ع) فصل مشترک بین شیعیان و اهل سنت است

رئیس شورای شهر تبریز در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: محبت به امام رضا (ع) فصل مشترک بین شیعیان و اهل سنت است.

رسول برگی اظهار داشت: قلب مردم ایران اسلامی از مهر به ائمه معصومین (ع) لبریز است و هیچ اتفاقی ذره‌ای از این مهر را نمی‌کاهد و علیرغم تبلیغات سوء دشمنان و هتک حرمت نسبت به آستان مقدس حضرت شمس الشموس، امام رضا(ع) امسال برنامه‌های دهه کرامت بسیار باشکوه‌تر از سالهای پیش در حال برگزاری است و مردم بیش از پیش این ایام را گرامی می‌دارند.

رئیس شورای شهر تبریز اظهار کرد: محبت به حضرات معصومین (ع) علی‌الخصوص امام رضا (ع) فصل مشترک بین شیعیان و اهل سنت است و نمونه‌های بسیاری در میان علما و شعر شاعران اهل سنت برای این موضوع مشاهده می‌شود که از آن جمله  اولین مقتل امام حسین(ع) را ملاحسین کاشفی نوشته است که از اهل تسنن بود و  اگر اشعاری که بر دور گنبد شریف امام رضا (ع) نوشته شده را مشاهده کنیم اشعارعبدالرحمن جامی است که وی نیز اهل تسنن است.

رئیس شورای شهر تبریز جشنواره تئاتر رضوی را فرصت مناسبی برای عرض ارادت هنرمندان به ساحت مقدس رضوی برشمرد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا این جشنواره بتواند آثاری شایسته و درخور در راستای ترویج فرهنگ ناب رضوی و سیره آن امام همام تولید نماید.

براساس این گزارش پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی امسال برای دومین بار به میزبانی آذربایجان‌شرقی از شانزدهم تا نوزدهم خردادماه برگزار شده و طی آن دوازده نمایش به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره سراسری تئاتر رضوی رسول برگی رئیس شورای شهر تبریز امام رضا ع امام حسین ع پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی جشنواره تئاتر رضوی امام رضا اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود