Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ با یک جستجوی ساده در ویکی‌پدیا هم می‌توان معنای واژه کنکور را یافت.

کنکور (به فرانسوی: Concours) که در ایران با نام آزمون سراسری به عنوان مهم‌ترین آزمون علمی کشور برگزار می‌شود، نام آزمونی است که برای دانسته‌های علمی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور در برخی کشورها مانند ایران، چین و کره جنوبی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که این نوع آزمون‌ها در بیشتر کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا برگزار نمی‌شود و در ایران نیز برنامه‌هایی برای کمرنگ شدن نقش آن در ورود داوطلبان به آموزش عالی در نظر گرفته شده است.

تاریخچه کنکور در ایران

با تأسیس دانشگاه‌ها در ایران، کنکور نیز برای ارزیابی داوطلبان شکل گرفت، البته تا سال ۱۳۴۲ هر دانشگاه برای جذب دانشجو به طور مستقل با برگزاری امتحانات ورودی دانشجویان را پذیرش می‌کردند.

از اوایل دهه ۱۳۴۰ دانشگاه‌هایی از جمله صنعتی آریامهر، پلی‌تکنیک، ملی، فردوسی و جندی‌شاپور ساخته شدند و به مرور، تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه بیشتر شد، از این رو وزارت علوم تأسیس شد.

پس از تأسیس وزارت علوم و راه‌اندازی مرکز آزمون‌شناسی در سال ۱۳۴۷، آزمون سراسری مجدداً به صورت متمرکز رایج شد و در نخستین آزمون، ۱۲ دانشگاه با ۳۰ رشته تحصیلی وجود داشت که داوطلبان می‌توانستند از این میان ۱۰ رشته را انتخاب کنند.

با برگزاری دوباره کنکور در سال ۱۳۶۱، آزمون تنها برای رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، الهیات و معارف اسلامی برگزار شد و این روند تا سال ۱۳۷۱ ادامه پیدا کرد.

با افزایش تعداد داوطلبان کنکور، به مرور زمان دانشگاه‌هایی مانند پیام‌نور، شبانه، مراکز تربیت معلم و غیرانتفاعی نیز راه‌اندازی شد.

نگاه آماری بر آزمون نخست

نخستین کنکور در سال ۱۳۴۸ برگزار شد، آن زمان دانش‌‌آموزان در سه رشته ریاضی، طبیعی و ادبی تحصیل می‌کردند و برای ورود به دانشگاه می‌توانستند با رعایت ضوابط پذیرش در رشته‌های متنوع دانشگاه‌ها و موسسات بر حسب علاقه خود پنج رشته تحصیلی را انتخاب کنند.

کنکور نخست در ایران با حضور ۴۷ هزار و ۷۷۳ داوطلب به منظور پذیرش دانشجو در ۱۲ دانشجو و موسسه آموزش عالی و در ۷ حوزه امتحانی برگزار شد.

تحلیل کنکور در ۵ سال اخیر

خالی از لطف نیست که نگاهی آماری بر کنکور سراسری در ۵ سال اخیر داشته باشیم.

کنکور ۹۷ و افزایش آمار داوطلبان

در کنکور سال ۹۷، آمار حضور داوطلبان در آزمون افزایش یافته و بیشترین رقابت را در گروه علوم تجربی شاهد بودیم.

یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۷ ثبت‌‌نام کردند که تعداد داوطلبان این آزمون در مقایسه با سال قبل از آن، ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر افزایش داشت و بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۶۴۲ هزار و۴۵۱ نفر بود.

حدود ۶۳.۵ درصد کل داوطلبان کنکور سال ۹۷ در گروه علوم تجربی متقاضی شدند و تعداد داوطلبان گروه علوم ریاضی از ظرفیت موجود کمتر بود

در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ داوطلب، علوم انسانی ۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب،گروه هنر ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب و گروه زبان‌های خارجه ۷ هزار و ۵۳۸ داوطلب حضور داشتند.

 

کنکور ۹۸ و تعداد داوطلبان رو به افزایش

برای شرکت در رشته‌های تحصیلی باآزمون کنکور ۹۸ یک‌میلیون و ۱۱۸هزار و ۷۹۳ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۶۴هزار و ۲۷۸ نفر در گروه ریاضی، ۶۳۷هزار و ۹۴ نفر در گروه تجربی، ۲۸۲هزار و ۱۵۱ نفر در گروه انسانی، ۲۴هزار و ۷۶۹ نفر در گروه هنر و ۱۰هزار و ۵۰۱ نفر در گروه زبان‌های خارجی داوطلب شدند.

تعداد داوطلبان کنکور ۹۸، ۶۴هزار و ۵۷۵ نفر بیشتر از سال ۹۷ بود.

از تعداد یک‌میلیون و ۱۱۸هزار و ۷۹۳ داوطلب، ۵۷۷هزار و ۲۳۱ داوطلب در نظام جدید آموزشی و تعداد ۵۴۱هزار و ۵۶۲ داوطلب در نظام قدیم آموزشی بودند، به‌عبارت دیگر ۵۱.۵۹ درصد ثبت‌نام‌کنندگان داوطلبان نظام آموزشی جدید بوده و ۴۸.۴۱ درصد داوطلب نظام قدیم آموزشی بودند.

کنکور ۹۹ و افزایش داوطلبان گروه علوم انسانی

در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت نام کردند، در آزمون گروه آزمایشی هنر تعداد ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی تعداد ۵۹۴ هزار ۲۵۹ داوطلب و در آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب شرکت می‌کنند.

 

کنکور ۱۴۰۰ و باز هم بیشترین ظرفیت برای گروه علوم تجربی

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ تعداد ۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر ثبت نام کردند.

 

 

در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، مجموع ظرفیت ۲۰۵ هزار و ۸۶۹ نفر بود که بیشترین ظرفیت به گروه علوم تجربی با ۶۰ هزار و ۹۶۸ نفر اختصاص داشت؛ جمع کل ظرفیت پذیرش سال ۱۴۰۰ در تمامی دانشگاه ها و زیرنظام ها ۹۹۳ هزار و ۲۳۴ نفر بود

 

 

 

کنکور ۱۴۰۱ و افزایش آمار گروه علوم انسانی

در کنکور ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر ثبت نام کردند، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، ۳۸.۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن گروه‌های علوم انسانی، زبان های خارجی، هنر و ریاضی قرار دارند.
آزمون سال ۱۴۰۱ از نظر تعداد نفرات واقعی، نسبت به سال قبل چیزی حدود ۶۳ هزار نفر افزایش تعداد داوطلب دارد، عمده این میزان افزایش در گروه علوم انسانی ۴۲ هزار و ۱۸ نفر است.
همچنین گروه علوم تجربی در آزمون سراسری ۱۴۰۱ تعداد ۱۹ هزار و ۵۶۷ نفر افزایش دارد و تعداد داوطلبان این آزمون در کل ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر است.

حضور معنادار گروه ریاضی در رتبه آخر

با نگاهی به آمار حضور داوطلبان کنکور در گروه‌های آزمایشی مختلف این مسأله را درمی‌یابیم که رشته‌های گروه ریاضی در انزوا هستند چرا که اولویت علاقه داوطلبان کنکور به این گروه در رتبه آخر گروه‌های آزمایشی است.

همچنین آمار نشان می‌دهد که گروه آزمایشی علوم تجربی همچنان برای داوطلبان کنکور جذاب است و خیز دوباره علوم انسانی را شاهد هستیم که می‌تواند نوید آینده خوبی برای این گروه باشد.

نگاهی کوتاه به سال‌های پیش‌تر

اگر نگاهی به آمار داوطلبان کنکور در سال‌های پیش‌تر هم داشته باشیم، آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۸۹ تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون گروه ریاضی بیش از ۳۲۰ هزار نفر بوده است، درحالی‌که این رقم در سال ۹۰ با کاهش حدود ۳۵ هزار نفری به ۲۸۴ هزار نفر رسیده است. روند کاهشی داوطلبان گروه ریاضی در کنکور سراسری، در دو سال ۹۲ و ۹۳ ادامه داشته اما همچنان از تعداد ۲۰۰ هزار تا کم نشده است.

در سال ۹۴ تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه در رشته ریاضی، با ریزش ۴۱ هزار نفری به ۱۸۱ هزار نفر رسیده است، در سال‌های۹۵، ۹۶ و ۹۷ کاهش تعداد شرکت‌کنندگان گروه ریاضی‌وفنی ادامه داشته و در سال ۹۷ حدود ۱۵۴ هزار نفر در آزمون گروه ریاضی شرکت کردند.

به گزارش فارس، مقام معظم رهبری در چند سال گذشته درباره توجه مسوولان به نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی تاکید فرموده‌اند و به نظر می‌رسد باید مسوولان برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای هدایت تحصیلی جوانان داشته باشند.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها فرموده اند: «بعضی رشته ها در غربت قرار گرفته اند، آماری که به من داده اند نشان می دهد که مثلا حدود 50 درصد داوطلبان کنکور رشته ریاضی که رشته بسیار مهمی است، کاهش پیدا کرده؛ این برای آینده کشور خطرناک است؛ ما این رشته های مهم علوم پایه را –به خصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را- برای آینده لازم داریم؛ اگر چنانچه داوطلبانِ اینها کم باشند و هجوم بشود به رشته های درآمدزا که حالا یک پولی و شغلی بلافاصله در اختیار انسان می گذارد، این [موجب] مشکل است. عوارضِ این عدم توازن را باید دستگاههای دانشگاهی حتما جبران کنند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کنکور سراسری شناسنامه کنکور سراسری آزمون سراسری آزمون آمار کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون گروه آزمایشی نفر ثبت نام کردند ورود به دانشگاه گروه علوم تجربی تعداد داوطلبان داوطلبان کنکور داوطلبان گروه کنکور سراسری تعداد داوطلب آزمون سراسری گروه علوم علوم انسانی نفر در گروه یک میلیون سراسری سال گروه ریاضی دانشگاه ها هزار نفر رشته ها سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، همزمان با سراسر کشور، آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نوبت اول، با رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی در دو نوبت صبح پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم اردیبهشت ماه در چهار حوزه امتحانی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

پژمان فاضلی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در شهرکرد با اعلام این خبر گفت: روز پنج شنبه حدود ۱۰۰۰ داوطلب دختر و پسر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و روز جمعه ۱۳۰۰ داوطلب دختر در گروه آزمایشی علوم تجربی با هم به رقابت پرداختند.

فاضلی افزود: مرحله دوم آزمون سراسری هفتم و هشتم تیرماه سال جاری برگزار می شود.

وی اظهارکرد: داوطلبان گروه زبان و هنر و علوم انسانی هم در دانشگاه دولتی شهرکرد به مدت دو روز و در دو نوبت صبح و عصر با هم به رقابت پرداختند.

فاضلی بیان کرد: در آزمون سراسری امسال در گروه ریاضی تعداد داوطبان دختر نسبت به داوطلبان پسر افزایش پیدا کرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد شهرکرد با اشاره به اینکه داوطلبان در کنکور امسال در ۵ گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند تصریح کرد: نتایج این آزمون نیمه مرداد ماه اعلام خواهد شد.

کد خبر: 1228461 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی آزمون سراسری

دیگر خبرها

  • رقابت داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی یزد
  • رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • رقابت ۴۵۰۳۰ داوطلب کرمانی در کنکور سراسری
  • رقابت ۱۵هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی
  • رقابت هفت هزار و ۶۰۹ داوطلب قمی در کنکور علوم تجربی
  • آغاز ماراتن کنکور داوطلبان رشته علوم تجربی در قم
  • روز دوم نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد؛ این رشته کمترین داوطلب را دارد
  • بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!
  • رقابت داوطلبان خوزستانی گروه‌های علوم ریاضی، زبان و هنر در مرحله اول کنکور
  • دفترچه سوالات کنکور علوم انسانی و ریاضی منتشر شد + لینک سایت sanjesh.org