Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محسن حسنی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در استان خوزستان ۴۳ هزار هکتار نخلستان خرما از ارقام مختلف وجود دارد که در صورت مبارزه نکردن به‌ موقع با کنه تارتن خسارت بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول تولیدی وارد می‌کنند

وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال عملیات مبارزه با این آفت در سطح ۱۱ هزار و ۲۴۸ هکتار از نخلستان‌های خوزستان انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: استان خوزستان با تولید ۱۸۵هزار تن خرما حدود ۱۴/۴ درصد خرمای کشور را تولید می‌کند که ارقام غالب شامل استعمران، برحی، گنتار، بریم، اشگر، کبکاب، زاهدی , دیری و ... است و کنه تارتن خرما روی بیشتر ارقام خرما فعالیت دارد.
حسنی گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و وزش بادهای گرم و خشک، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در خوزستان فراهم است. این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده، شیرینی میوه را کاهش می‌دهد و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.
حسنی اضافه کرد: برای کنترل شیمیایی می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه کش اختصاصی با مشورت کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی استفاده کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن، برای پیشگیری از بروز پدیده مقاومت، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها، رعایت تناوب در سموم مصرفی است؛ همچنین کشاورزان مراقب باشند تا زمانی که فعالیت آفت شروع نشده سم‌پاشی را شروع نکنند چون علاوه بر هزینه‌بر بودن منجر به آلودگی محیط‌زیست شده و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.
وی گفت: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود. در این راستا مدیریت آبیاری و میانه کاری نخیلات و رعایت بهداشت نخلستان تاثیر معنی‌داری در کاهش خسارت کنه‌ها دارد.

حسنی خاطر نشان کرد: کنه از آفات خصوصی و درجه یک نخیلات بوده بنابراین نخلداران باید با جدیت و حساست بالا با مشورت کارشناسان حفظ نباتات، نوع سم، میزان مصرف بهینه، زمان مناسب مصرف و سم‌پاش مناسب را انتخاب و اقدام به مبارزه کنند. 
پارسال ۱۰ هزار و ۲۲۶ هکتار علیه آفت کنه تارتن در خوزستان سمپاشی شده بود.

برچسب‌ها آفات کشاورزی نخلستان کشاورزی خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آفات کشاورزی نخلستان کشاورزی آفات کشاورزی نخلستان کشاورزی خوزستان اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، چهل وچهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام پهلوان تختی از امروز در شهرک نفت اهواز آغاز شد.

دراین مسابقات فرنگی کاران از کشور‌های ایران، سوریه، عراق و ارمنستان به رقابت می‌پردازند.

۸۹ فرنگی کار برگزار کننده مسابقات ۵ وزن نخست رقابت‌ها هستند.

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی، حسن حسین زاده سرمربی و مربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کشور به همراه فرزاد ایمانعلی زاده و غلمرضا قصاب از خوزستان به عنوان عضو کمیته فنی بر مسابقات نظارت می‌کنند.

حمید باوفا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان کشور از نزدیک این مسابقات را تماشا می‌کند.

مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی فرداشب با شناخت نفرات و تیم‌های برتر به پایان می‌رسد.

دیگر خبرها

  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم