Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا با تکرار این ادعا که روسیه غلات اوکراین را غارت و سرقت می کند، مدعی شده است که مسکو تلاش دارد این غلات را به کشورهای آفریقایی در معرض خطر قحطی بفروشد .

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این باره ادعا کرد: دیپلمات های آمریکایی  به ۱۴ کشور، که بیشتر آنها در آفریقا هستند، هشدار داده‌اند که کشتی‌های روسی مملو از غلات دزدیده شده اوکراینی ممکن است به سمت آنها حرکت کنند؛ هشداری که کشورهایی را که با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند، برای خرید غلات ارزان در شرایط افزایش قیمت گندم با تردید مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک تایمز در گزارش  خود مدعی شده است روسیه ظرفیت تولید غلات اوکراین را که یک دهم صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص می دهد، بمباران، محاصره و غارت کرده است و نتیجه آن پیش بینی های وحشتناک درباره افزایش گرسنگی و افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان است.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است:

در اواسط ماه مه، آمریکا به ۱۴ کشور عمدتا آفریقایی هشدار داد که کشتی های باری روسیه بنادرنزدیک اوکراین را با آنچه که به گزارش وزارت خارجه آمریکا «غلات دزدیده شده از اوکراین» بود ترک کرده اند.

این هشدار تنها تردید کشورهای آفریقایی را که بسیاری از آنها احساس می کنند بین غرب و شرق گیر کرده اند تشدید کرده است. آنها بالقوه با تصمیم دشواری مواجه هستند: از یک سو می توانند از جنایات جنگی احتمالی سود ببرند و متحد قدرتمند غربی خود را آزرده کنند و از سوی دیگر غذای ارزان را در شرایطی که قیمت گندم رو به افزایش است و صدها هزار تن گرسنه هستند، نپذیرند.

این هشدار واشنگتن اتهامات دولت اوکراین علیه روسیه را تقویت کرده است. اوکراین می گوید روسیه ۵۰۰ هزار تن از گندم این کشور به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار را از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه دزدیده است. به گفته مقامات اوکراینی، بیشتر این محصولات به بنادری در روسیه که تحت کنترل کریمه هستند بار شده اند و از آنجا به کشتی هایی منتقل می شوند که برخی از آنها تحت تحریم های غرب هستند.

روز جمعه، «مکی سال» رئیس اتحادیه آفریقا از سنگال، در روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد که هدف از آن تضمین تامین غلات این کشور بود.

به گفته منتقدان این سفر، در این دیدار رئیس اتحادیه آفریقا، پوتین را «دوست عزیز» توصیف کرد که این امر به بهانه ای برای پوتین برای پیشنهادی منجر شد که ابزار دیگری برای ایجاداختلاف در واکنش بین المللی به حمله روسیه علیه اوکراین است.

اما بسیاری از کشورهای آفریقایی به دلایلی از جمله وابستگی آنها به فروش تسلیحات روسیه، همدردی‌ دیرپای دوران جنگ سرد و درک استانداردهای دوگانه غربی، در مورد کمپین تحریم‌های تحریم‌کننده غرب علیه روسیه تردید دارند.

سازمان ملل می گوید روسیه و اوکراین به طور معمول  حدود ۴۰ درصد گندم مورد نیاز آفریقا را تامین می کنند، در این منطقه  قیمت غلات در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است. در منطقه شاخ آفریقا، خشکسالی ویرانگر باعث گرسنگی ۱۷ میلیون نفر شده است که بیشتر آنها در سومالی، اتیوپی و کنیا هستند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سومالی در آستانه قحطی قرار دارند.

«حسن کاننجه» (Hassan Khannenje) مدیر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی «هورن» در کنیا در این زمینه گفت:بعید به نظر می رسد که بسیاری از کشورهای آفریقایی که بشدت به تامین غذا نیاز دارند، تردیدی در زمینه خرید غلات تامین شده از سوی روسیه داشته باشند و برای آنها مهم نیست که این غلات از کجا می آید.

به نوشته نیویورک تایمز، کشتی های حامل غلات اوکراین گاهی اوقات آنها در ترکیه یا سوریه پهلو می گرفتند. در مواقع دیگر، طبق وب‌سایت‌هایی که ترافیک دریایی را ردیابی می‌کنند، هنگام عبور از دریای مدیترانه، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا احتمالاً مقصد نهایی خود را پنهان کنند.

دو مقام آمریکایی گزارش ها درباره ارسال گندم دزدیده شده اوکراین را تایید کرده اند. به گفته آنها در ۱۶ می این محموله ها به ۱۴ کشور، عمدتا در شمال و شرق آفریقا، و همچنین پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و ترکیه ارسال شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی که از طریق ایمیل ارسال شده است از اظهارنظر درباره محتوای گزارش های مربوط به انتقال غلات ربوده شده به کشورها خودداری اما به گزارش های اوکراینی ها استناد کرد که از دزدی غلات خبر داده اند. بر اساس این ادعا بسیاری از کشاورزان اوکراینی شهادت داده اند و اسناد نشان می دهند که روسیه اقدام به ربودن غلات اوکراین کرده است.

چندین مقام خارجی گفته اند که آمریکا از آنها خواسته است اطمینان حاصل کنند کشورشان غلات دزدیده شده اوکراینی را خریداری نمی کند و این درخواست با روحیه همکاری و نه اجبار انجام شده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه در پاکستان که در حال بررسی خرید دو میلیون تن گندم از روسیه است، در این زمینه گفت آمریکایی‌ها  از این کشور درخواست کمک کرده اند و در عین حال بر حاکمیت پاکستان تاکید کرده است.

ترکیه بر تلاش هایی برای رهگیری غلات ربوده شده از اوکراین متمرکز است زیرا کشتی های روسیه که کریمه را ترک می کنند به طور معمول از آب های ترکیه عبور می کنند. روز جمعه سفیر اوکراین در ترکیه از مقامات این کشور خواست درباره منبع غلات حمل شده از روسیه تحقیقات کنند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین کشورهای آفریقایی غلات اوکراین دزدیده شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

مقامات ارشد ارتش آمریکا در گفتگویی ناشناس با یک خبرگزاری از تصمیم اوکراین برای خارج کردن تانک‌های آمریکایی آبرامرز از خط مقدم نبرد با روسیه به دلیل آسیب پذیری بالای آنها در برابر پهپادهای روسی خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان، اوکراین تانک های آمریکایی را از خط مقدم جبهه نبرد با روسیه خارج می کند. پهپادهای روسیه استفاده موثر از این تانک ها را تقریبا برای اوکراین غیرممکن می کنند.

به گفته مقامات ارشد ارتش آمریکا که به طور ناشناس با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کردند، اوکراین تصمیم گرفته است تانک‌های اصلی جنگی آبرامز M1A1 را فعلاً از میدان نبرد خود با روسیه دور نگه دارد. تعلیق استفاده از این تانک به دلیل افزایش تهدید پهپادهای روسی است که می توانند به سرعت تانک ها را شناسایی کرده و به آنها حمله کنند.

ایالات متحده آمریکا در ژانویه 2023 تصمیم گرفت 31 تانک آبرامز را به اوکراین بفرستد. دولت در کی‌یف ماه‌ها استدلال کرده بود که این تانک‌ها که هر کدام حدود 10 میلیون دلار هزینه دارند، برای شکستن خطوط روسیه در جنگ بسیار مهم هستند. با این حال، از آن زمان به بعد، به ویژه با استفاده از پهپادهای نظارتی روسی و هواپیماهای بدون سرنشین شکارچی قاتل، میدان جنگ به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

یک مقام ارشد دفاعی اوکراین در این باره به AP گفت: هیچ منطقه باز وجود ندارد که بتوان به سادگی از آن عبور کرد بدون ترس از شناسایی این تانک ها . با توجه به این واقعیت جدید، این تانک ها اکنون از خطوط مقدم خارج شده اند. ایالات متحده آمریکا قصد دارد با نیروهای اوکراینی برای تنظیم تاکتیک ها همکاری کند.

اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کندمخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد