Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مبدأ تحولات برای طراحی تمدن نوین اسلامی است، گفت: برای طراحی تمدن نوین اسلامی نیاز است هویت اسلامی و گفتمان امام و انقلاب به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

محمدمهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدویت گفت: این نوع اجلاس‌ها نوعی جهاد تبیین است و نتایج آنها باید به طراحی فضاهای موثر و مفید در آینده به منظور ایجاد تمدن نوین اسلامی منتهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه براساس بیانیه گام دوم انقلاب باید با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه طلوع ظهور ولایت عظما را فراهم کنیم، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب ۷ محور مورد تاکید رهبری اعم از علم و پژوهش، معنویت، اخلاق و اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی آمده است که قطعاً باید این موارد در طراحی تمدن نوین اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

زاهدی با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ همه تحولات و محور اول علم و پژوهش است، یادآور شد: دانشگاه درخصوص طراحی تمدن نوین اسلامی مبدأ تحولات است، ضمن اینکه حوزه‌های علمیه در این خصوص نقش بسزایی دارند و معماری آنها در رابطه با تمدن نوین اسلامی از دانشگاه‌های زیرنظر آموزش عالی نیز بالاتر است.

وی افزود: برای طراحی تمدن نوین اسلامی نیاز است هویت اسلامی و گفتمان امام و انقلاب به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، همچنین تمام کارگزاران نظام اعم از تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید در این زمینه به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما باید نقش دانشگاه تمدن‌ساز را جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه تمدن ساز باید خلاق، نوآور، مسئله محور، برون داد محور و ماموریت محور باشد، ضمن اینکه حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه به طور ویژه وارد عمل شوند، چرا که طراحی تمدن نوین اسلامی آغازگر ظهور امام زمان (عج) است.

زاهدی اظهار کرد: طراحی تمدن نوین اسلامی مسئولیت سنگینی است که برعهده نقش آفرینان در حوزه علوم انسانی بالاخص حوزه‌های علمیه است، همچنین دانشگاه های تولید محور نیز باید در این زمینه نقش آفرین باشند، بنابراین انتظار داریم این نشست زمینه ایجاد بستری برای طراحی این مدل از تمدن را فراهم کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه را پیش رو داریم، بنابراین لازم است مجلس و دولت دست به دست هم داده و با هماهنگی و هم افزایی با یکدیگر، همچنین با استمداد از صاحب نظران علوم انسانی به ویژه حوزه‌های علمیه، سرفصل‌های خوبی در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، عدالت و سبک زندگی درخصوص طراحی تمدن نوین اسلامی را در این برنامه لحاظ کنند.



انتهای پیام/


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حوزه های علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور

محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایرانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موسساتی که در این حوزه فعال هستند، گفت: رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

وی افزود: بنیاد ایرانشناسی که توسط مرحوم حسن حبیبی تاسیس شده بود، همچنان به فعالیت و پژوهش در این حوزه مشغول است. همچنین دانشگاه های خارجی که کرسی ایرانشناسی دارند، به چنین فعالیت‌هایی مشغول هستند.

دهقی درباره تعریف دقیق ایرانشناسی گفت: مرحوم طهمورث ساجدی صبا، ایرانشناسی را « مطالعه و پژوهش در همه جنبه‌ها و جلوه‌های تمدن ایرانی و شناساندن این تمدن به ملل دیگر» دانسته است.

وی افزود: با در نظر گرفتن تعاریف مختلفی که ارائه شده است، می‌توان گفت ایرانشناسی دانشی میان‌رشته‌ای است و به بررسی و تحلیل مباحث مربوط به فرهنگ و تمدن ایران از دیرباز تا امروز و معرفی آن به ایرانیان و غیرایرانیان می‌پردازد و می‌کوشد این فرهنگ و تاریخ و تمدن را در جایگاه واقعی خود قرار دهد.

رییس انجمن ایرانشناسی ادامه داد: اگرچه تاریخ یا ادبیات، بخش‌هایی از ایرانشناسی است، اما همه آن نیست و این دانش، گستره‌ای بسیار وسیع‌تر دارد و به همه علوم انسانی که به‌نحوی به ایران مربوط می‌شود، ارتباط می‌یابد.

رئیس انجمن ایرانشناسی درباره پیشینه این انجمن گفت: ابراهیم پورداوود حدود ۹۰ سال پیش با همراهی استادانی مانند دکتر محمد معین، منوچهر ستوده، ذبیح‌الله صفا و دیگران، انجمن ایرانشناسی را بنیان گذاشتند. این انجمن پس از دوره‌ای از توقف فعالیت، با همت استادان و پژوهشگران برجسته کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ احیا شد.

نخستین کنگره ملی ایرانشناسی ایران روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایرانشناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6100454 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور
  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • طهرانچی: مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم/ آفت مدارس آموزش حافظه‌محور است
  • آفت مدرسه‌ها آموزش حافظه‌محور است/ مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم
  • اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی