Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هشدار روسیه به رسانه های آمریکایی در مسکو ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۳۴

به گفته سه منبع آگاه، روسیه به خبرگزاری‌های آمریکایی هشدار داد که اگر برخورد با خبرنگاران روس در آمریکا اصلاح نشود و بهبود نیابد، آنها با خطر لغو مجوز کاری‌شان مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان حمله روسیه به اوکراین، برخی رسانه‌های روسی به خاطر لغو مجوزشان و تحریم شدن از انجام فعالیت در آمریکا و برخی کشورهای غربی منع شده‌اند؛ اقداماتی که به گفته مسکو بیانگر بی‌اعتنایی به آزادی مطبوعاتی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مارس سال جاری میلادی قانونی را در رابطه با اعمال یک دوره حبس تا ۱۵ سال برای انشار تعمدی اخبار "جعلی" درباره ارتش امضا کرد؛ اقدامی که باعث شد رسانه‌های غربی خبرنگاران خود را از روسیه خارج کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که با روسای رسانه‌های آمریکایی در این کشور تماس گرفته تا به آنها درباره "سفت و سخت‌ترین برنامه‌ها" در واکنش به "خصومتی" که همتایان روس‌شان در آمریکا با آن مواجه هستند، اطلاع دهد.

این سه منبع آگاه گفتند، زاخارووا در نشست روز دوشنبه به مشکلات خبرنگاران روس در آمریکا از جمله تمدید ویزا، مسدود شدن حساب‌های بانکی و آزار و اذیت آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد.

زاخارووا به این رسانه‌های آمریکایی مستقر در روسیه هشدار داد، اگر خبرنگاران روس نتوانند آزادانه در آمریکا فعالیت کنند، خبرنگاران آمریکایی در روسیه نیز با خطر مشکلاتی مشابه برای ویزا، مجوز کاری و حساب‌های بانکی‌شان مواجه می‌شوند.

وی به نمایندگان رسانه‌های آمریکایی گفت، اگر برخورد با خبرنگاران روس در آمریکا بهبود نیابد، آن وقت خبرنگاران آمریکایی نیز مجبور به ترک روسیه خواهند بود.

زاخارووا افزود: روسیه اصلا چنین چیزی را نمی‌خواهد اما به خاطر درد و رنجی که خبرنگاران روس متحمل می‌شوند، مجبور به انجام این کار شده است.

ریانووستی گزارش داد که نمایندگان وال استریت ژورنال، سی ان ان، آسوشیتدپرس، ان پی آر و شبکه الحره در این نشست حضور داشتند.

این در حالی است که سخنگویان این خبرگزاری‌های آمریکایی هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

واشنگتن تحریم‌هایی را علیه برخی رسانه‌های دولتی روسیه اعمال کرده است؛ رسانه‌هایی که به گفته آمریکا اطلاعات غلط را به منظور حمایت از جنگ روسیه در اوکراین منتشر می‌کنند.

در حالی که برخی رسانه‌های غربی روسیه را ترک کرده‌اند اما برخی دیگر از جمله رویترز همچنان در این کشور باقیمانده و به تهیه گزارش ادامه می‌دهد.

در همین حال، "آندری سولداتوف"، خبرنگار تحقیقی روسیه که به خاطر گزارشاتش درباره آژانس‌های امنیتی روسیه معروف است، روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات روسیه وی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده و حساب‌های بانکی‌اش را مسدود کرده‌اند.

وزارت کشور روسیه این خبرنگار را به خاطر مقاله‌ای درباره آئین نامه کیفری در فهرست تحت تعقیب قرار داد.

سولداتوف در پستی مجزا در تلگرام نوشت: این پرونده علیه من به شیوه‌ای مشابه دو خبرنگار متهم به انتشار "اخبار جعلی" درباره کمپین نظامی مسکو در اوکراین تنظیم شده است. ما در حال شفاف‌سازی این جزئیات هستیم.

اشپیگل: آلمان به زلنسکی اعتماد ندارد ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۳۳

مجله اشپیگل آلمان با استناد به منابع دولتی در گزارشی نوشت که این کشوردر ارسال تانک به اوکراین برای مقابله با نیروهای روسیه به سبب "دلایل تاریخی" مردد بوده است.

به گزارش پایگاه راشا تودی، به گفته مقامات ناشناس، دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان این نگرانی را دارد که کی‌یف در صورت دستیابی به یک سری از پیروزی‌ها، بیش از حد اعتماد به نفس پیدا کرده و ممکن است به خاک روسیه حمله کند.

گزارش شده که برلین در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین کُند عمل کرده زیرا نگران است موفقیت نظامی این کشور را به حمله علیه روسیه وادار کند. اشپیگل در مطلب خود در اشاره‌ای آشکار به حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۱ نوشت: چنین تحولی "به این معنی است که تانک‌های آلمانی بار دیگر در داخل روسیه قرار خواهند گرفت."

در ادامه این گزارش تصریح شد: وجود نگرانی از بابت امکان ارسال تسلیحات آلمانی به روسیه "وجود یک بی‌اعتمادی خاصی نسبت به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نزد برلین را برجسته می‌سازد و به این دلیل این است که صنعت دفاعی آلمان مجوز تحویل تانک‌های جنگی را پیدا نکرده است."

تاکنون، تنها لهستان و جمهوری چک به دولت کی‌یف تاک تحویل داده‌اند، نه صادرکنندگان عمده تسلیحات مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه.

به گفته این منابع، به‌رغم اینکه ممنوعیت ارسال تانک به اوکراین هرگز در سطح ناتو مورد بحث قرار نگرفته، توافقی غیررسمی بر سر این موضوع بین واشنگتن، لندن و پاریس حاصل شده است و آلمان "به دلایل تاریخی" هرگز نمی‌تواند اولین کشوری باشد که تانک به اوکراین تحویل می‌دهد.

در گزارش اشپیگل، برخی سیاستمداران و تحلیلگران شولتس را متهم کرده‌اند به این که برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه بسیار کُند عمل کرده است. نویسندگان این گزارش همچنین به شایعاتی اشاره کردند مبنی بر اینکه صدراعظم آلمان بالاجبار هر امتیازی که تاکنون در مورد کمک‌های نظامی داده را پذیرفته، اما پس از آن همچنان مساله تحویل را به تاخیر انداخته است.

از اواخر فوریه، زمانی که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد، برلین فقط سلاح‌های سبک‌تر را به کی‌یف عرضه کرده است و حجم تحویل‌هایش به مرور زمان کاهش یافت، به طوری که نشریه ولت آم زونتاگ گزارش داد که تنها دو محموله تسلیحاتی آلمان بین ۳۰ مارس تا ۲۶ مه وارد اوکراین شده است.

هشدار سازمان ملل درباره بحران قاچاق انسان در اوکراین ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۲۸

نماینده سازمان ملل اعلام کرد که معتقد است وضعیت انسانی در اوکراین درحال تبدیل "به یک بحران قاچاق انسان است."

پرامیلا پاتن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: زنان و کودکانی که از درگیری درحال فرار از جنگ هستند، هدف قاچاق و سوء استفاده و در برخی موارد در معرض تجاوز جنسی و خطرات دیگر قرار می‌گیرند.

وی افزود که رسیدگی به این موضوع مستلزم "یک واکنش منسجم و هماهنگ در سطح نهادهای اروپایی" و "یک واکنش هماهنگ، یکپارچه و جامع شرکای بشردوستانه در سطح جهان، سازمانهای قانونی، نیروهای مرزی، مقامات مهاجرتی و رهبران سیاسی است."

پاتن با اشاره به موارد خشونت های جنسی در اوکراین گفت: برخی حکایت های معتبر از نیروهای بشردوستانه حاکی از تلاش های مشکوک برای قاچاق انسان است.

او چالش‌های حفاظتی مربوط به آوارگان اوکراینی‌ها را بی‌سابقه خواند.

پاتن اظهار داشت: گسترش خشونت جنسی در درگیری‌ها در طول تاریخ به ما می‌آموزد که پیشگیری، حفاظت و ارائه خدمات به آوارگان از آغاز هر درگیری مسلحانه ضروری است.

صدور حکم توقیف دو جت میلیاردر روس توسط آمریکا ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۲۴

با افزایش تنش ها بین واشنگتن و مسکو، آمریکا حکم توقیف ۲ فروند جت متعلق به میلیاردر روس، رومن آبراموویچ، را صادر کرده است.

به گزارش تارنمای خبری سی ان ان، بر اساس اسناد منتشر شده توسط دفتر دادستان منهتن آمریکا، دامیان ویلیامز، قاضی دادگاه ایالات متحده، سارا ال کیو، روز دوشنبه حکم توقیف یک بوئینگ ۷۸۷-۸ دریم لاینر و یک گلف استریم G۶۵۰ER متعلق به آبراموویچ را امضا کرد.

به گفته آمریکایی ها، این دو هواپیما روی هم بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارزش دارند.

یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه در نامه ای مدعی شد که آبراموویچ با صادرات مجدد این هواپیماها به روسیه بدون مجوز لازم، تحریم های آمریکا را نقض کرده است. بر اساس این گزارش، هواپیمای بوئینگ از ماه فروردین در دبی باقی مانده است، در حالی که گلف استریم از آن زمان در مسکو بوده است.

تلاش برای توقیف اموال این میلیاردر مشهور روس در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی پس از شکست سفر آبراموویچ به کی یف برای احیای مذاکرات صلح، فشارها را برای اعمال تحریم‌ها علیه او از سر گرفته اند.

لوکزامبورگ هم در ماه فروردین دو هواپیما را که گمانه زنی می شود متعلق به آبراموویچ است و سه هواپیمای دیگر مرتبط با الیگارش های تحریم شده روسیه را در فرودگاه هایش زمینگیر کرد.

آبراموویچ میلیاردر ۵۵ ساله روسی مدت هاست که هر گونه ارتباط مالی با کرملین را رد کرده است. او یکی از ثروتمندترین افراد روسیه است و در خارج از کشور به عنوان مالک سابق باشگاه فوتبال چلسی انگلیس، چهره ای شناخته شده است. اوایل سال جاری، او مجبور شد این تیم را پس از حدود دو دهه مالکیت، تحت فشار تحریم‌ها به عنوان بخشی از پاسخ انگلیس به تهاجم روسیه، واگذار کند.

اعمال قرنطینه در ماریوپل با افزایش نگرانی‌ از شیوع وبا ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۲۳

مقامات شهر بندری ماریوپل که به کنترل روسیه در آمده است اعلام کرده اند در پی آلودگی منابع آبی و ترس از شیوع وبا، روس ها در این شهر قرنطینه اعمال کرده اند.

به گزارش تارنمای روزنامه واشنگتن‌پست، وضعیت بهداشتی در ماریوپل، شهر بندری ویران شده و تحت اشغال روسیه در جنوب شرقی اوکراین رو به وخامت است و حالا ترس از بمباران های مداوم جای خود را به نگرانی های دیگر داده است؛ آب آلوده و شیوع مرگبار وبا.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: رهبران تبعیدی این شهر بندری نسبت به تامین آب آشامیدنی ابراز نگرانی کرده اند و «پترو آندریوشچنکو» معاون شهردار ماریوپل دیروز دوشنبه گفت که اجساد در حال تجزیه و انبوه زباله‌، منابع آب آشامیدنی را آلوده کرده و احتمال شیوع وبا و سایر بیماری های مرتبط با آب آلوده را تشدید کرده است.

آندریوشچنکو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مقامات روسیه که اکنون شهر را اداره می کنند قرنطینه را اعمال کرده اند. وی جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نداد اما تاکید کرد وضعیت انسانی در این شهر رو به وخامت است.

شورای شهر ماریوپل نیز اعلام کرده است که اجساد همچنان توسط مردم محلی در حیاط خانه ها دفن می شوند و برخی دیگر از بقایای اجساد زیر آوار صدها ساختمان بلند در حال پوسیدن است و به معنای واقعی کلمه هوا را مسموم می کند.

کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده اند که گرم شدن هوا و طولانی شدن جنگ می تواند سربازان و غیرنظامیان اوکراینی را در معرض بیماری های عفونی قرار دهد و کی‌یف را مجبور کند علاوه بر تلاش برای جلوگیری از حملات روسیه، با شیوع بیماری های واگیر هم مقابله کند.

بیماری وبا که از طریق غذا و آب آلوده منتشر می شود، نوعی عفونت گوارشی حاد است که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

شورای شهر ماریوپل پیش‌بینی کرده است که در صورت وقوع غیرقابل کنترل وبا، هزاران غیرنظامی دیگر جان خود را از دست خواهند داد که تراژدی بیشتری در این شهر رقم می زند.

ادعای انگلیس مبنی بر تلاش روسیه برای تسلط کامل دونتسک ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۲۰

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین، روز سه شنبه مدعی شد که روسیه درصدد تسلط بر تمام استان دونتسک است.

 در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: در آخر هفته، نیروهای اوکراینی بخش‌هایی از سیورودونتسک را بازپس گرفتند، اگرچه نیروهای روسی احتمالاً به اشغال مناطق شرقی ادامه می‌دهند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «طرح گسترده‌تر روسیه احتمالاً قطع کردن منطقه سیورودونتسک از شمال و جنوب است» افزود: روسیه تا ماه مه در جنوب اوکراین، (محور پوپاسنا) دستاوردهایی داشت، اما پیشرفت آن در این منطقه در هفته گذشته متوقف شده است.

گزارش ها از گلوله باران شدید در نزدیکی ایزیوم هم طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، نشان می دهد که روسیه در حال آماده شدن برای تلاش مجدد در محور شمالی است.

در این بیانیه ادعا شده است: روسیه قریب به یقین نیاز به یک پیشرفت در حداقل یکی از این محورها خواهد داشت تا دستاوردهای تاکتیکی را به موفقیت در سطح عملیاتی تبدیل کند و به سمت هدف سیاسی خود که کنترل تمام استان دونتسک است، پیشرفت کند.

اعلام تحریم های جدید ژاپن علیه روسیه ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۴:۱۷

وزارت خارجه ژاپن امروز سه شنبه اعلام کرد که توکیو به زودی بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، توکیو قصد دارد به خاطر جنگ اوکراین دو بانک روسی، یک بانک بلاروسی را در لیست تحریمهای خود قرار دهد و صادرات کالاهای بیشتری به روسیه را ممنوع کند.

براساس این گزارش، داراییهای «بانک کشاورزی» و «کردیت بانک» مسکو و «بانک توسعه و ساخت و ساز» بلاروس به عنوان بخشی از این بسته تحریمی جدید توقیف می‌شود. همچنین هرگونه پرداخت و تراکنش مالی با این بانکها منوط به مجوز دولت ژاپن خواهد شد.

تحریمهای جدید از روز 7 جولای 2022 اجرا خواهد شد.

همچنین کالاهایی که «به ایجاد زیرساخت های صنعتی» کمک می‌کنند مشمول ممنوعیت صادرات به روسیه خواهند شد اما هنوز جزئیات این محصولات ارائه نشده است.

ژاپن در همراهی با آمریکا و اروپا و پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین تا کنون تحریمهایی را علیه مسکو اعمال کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، توکیو پیش از این 200 شرکت و نهاد روسی را در لیست تحریمهای خود قرار داده است.

گزارش گلوبال تایمز از تغییر استراتژی آمریکا در جنگ اوکراین

برخی از تحلیلگران سیاسی برای روزنامه گلوبال تایمز نوشته‌اند که برد و باخت اوکراین برای آمریکا دیگر مهم نیست و ایالات متحده صرفا به دنبال دسترسی به اهداف و منافع خود است؛ همچنین این کشور "سیاست خودخواهانه‌ای" را درخصوص سیاست خارجه اتخاذ کرده و با ارسال بیشتر تسلیحات به کی‌یف موجب طولاتی‌تر شدن جنگ می‌شود.

 گلوبال تایمز در گزارشی نوشت، به نظر می‌رسد درگیری روسیه – اوکراین پایانی ندارد. از ابتدای این جنگ، ایالات متحده تسلیحات سنگین و پیشرفته به اوکراین ارسال کرده و همچنان به این روند ادامه می‌دهد و موجب تشدید این وضعیت می‌شود. آمریکا قطعا می‌داند که با طولانی‌تر شدن درگیری میان این دو کشور می‌تواند به اهداف خود برسد. تا زمانی که روسیه و اوکراین به صلح نرسند، روسیه تضعیف می‌شود و با بلاتکلیفی بیشتری روبرو خواهد شد.

«ژو لیانگ»، دانشیار روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن به گلوبال تایمز گفت که هدف ایالات متحده از ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین تغییر کرده است.

وی افزود: ایالات متحده درخصوص کمک‌ به اوکراین از هدف اصلی خود دور شده است. در واقع، آمریکا منافع ملی خودش را در نظر می‌گیرد و کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین با هدف استراتژیک آن یعنی مبارزه برای قدرت جهانی تنظیم شده است.

"خودخواهی" همیشه یکی از نمادهای سیاست خارجه آمریکا بوده است و درگیری مداوم اوکراین بهترین مثال آن است. ایالات متحده با چنین رویه‌ای، مسئولیت توسعه کشورهای به اصطلاح "متحد" و یا "شریک" را به گردن نمی‌گیرد و حتی به مردم این کشورها هم فکر نمی‌کند. همزمان با درگیری اوکراین و ادامه این بحران، آمریکا به جای اینکه نقش کلیدی را درخصوص حل‌وفصل اختلافات ایفا کند، برعکس، آتش این درگیری‌ها را شعله‌ورتر می‌کند و مانع رسیدن صلح میان روسیه و اوکراین می‌شود.

به عبارت دیگر، ایالات متحده از بحران اوکراین سوءاستفاده می‌کند تا هژمونی خود در جهان را حفظ کند. رهبری جهانی آمریکا از پیش متزلزل شده است. از خروج آمریکا از سوریه، افغانستان تا به همین درگیری و جنگ اوکراین همه بیانگر این است که این کشور (آمریکا) صرفا به دنبال منافع خود است.

آمریکا: روسیه به دنبال فروش غلات سرقت شده از اوکراین است

آمریکا با تکرار این ادعا که روسیه غلات اوکراین را غارت و سرقت می کند، مدعی شده است که مسکو تلاش دارد این غلات را به کشورهای آفریقایی در معرض خطر قحطی بفروشد .

 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این باره ادعا کرد: دیپلمات های آمریکایی  به ۱۴ کشور، که بیشتر آنها در آفریقا هستند، هشدار داده‌اند که کشتی‌های روسی مملو از غلات دزدیده شده اوکراینی ممکن است به سمت آنها حرکت کنند؛ هشداری که کشورهایی را که با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند، برای خرید غلات ارزان در شرایط افزایش قیمت گندم با تردید مواجه کرده است.

نیویورک تایمز در گزارش  خود مدعی شده است روسیه ظرفیت تولید غلات اوکراین را که یک دهم صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص می دهد، بمباران، محاصره و غارت کرده است و نتیجه آن پیش بینی های وحشتناک درباره افزایش گرسنگی و افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان است.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است:

در اواسط ماه مه، آمریکا به ۱۴ کشور عمدتا آفریقایی هشدار داد که کشتی های باری روسیه بنادرنزدیک اوکراین را با آنچه که به گزارش وزارت خارجه آمریکا «غلات دزدیده شده از اوکراین» بود ترک کرده اند.

این هشدار تنها تردید کشورهای آفریقایی را که بسیاری از آنها احساس می کنند بین غرب و شرق گیر کرده اند تشدید کرده است. آنها بالقوه با تصمیم دشواری مواجه هستند: از یک سو می توانند از جنایات جنگی احتمالی سود ببرند و متحد قدرتمند غربی خود را آزرده کنند و از سوی دیگر غذای ارزان را در شرایطی که قیمت گندم رو به افزایش است و صدها هزار تن گرسنه هستند، نپذیرند.

این هشدار واشنگتن اتهامات دولت اوکراین علیه روسیه را تقویت کرده است. اوکراین می گوید روسیه ۵۰۰ هزار تن از گندم این کشور به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار را از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه دزدیده است. به گفته مقامات اوکراینی، بیشتر این محصولات به بنادری در روسیه که تحت کنترل کریمه هستند بار شده اند و از آنجا به کشتی هایی منتقل می شوند که برخی از آنها تحت تحریم های غرب هستند.

روز جمعه، «مکی سال» رئیس اتحادیه آفریقا از سنگال، در روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد که هدف از آن تضمین تامین غلات این کشور بود.

به گفته منتقدان این سفر، در این دیدار رئیس اتحادیه آفریقا، پوتین را «دوست عزیز» توصیف کرد که این امر به بهانه ای برای پوتین برای پیشنهادی منجر شد که ابزار دیگری برای ایجاداختلاف در واکنش بین المللی به حمله روسیه علیه اوکراین است.

اما بسیاری از کشورهای آفریقایی به دلایلی از جمله وابستگی آنها به فروش تسلیحات روسیه، همدردی‌ دیرپای دوران جنگ سرد و درک استانداردهای دوگانه غربی، در مورد کمپین تحریم‌های تحریم‌کننده غرب علیه روسیه تردید دارند.

سازمان ملل می گوید روسیه و اوکراین به طور معمول  حدود ۴۰ درصد گندم مورد نیاز آفریقا را تامین می کنند، در این منطقه  قیمت غلات در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است. در منطقه شاخ آفریقا، خشکسالی ویرانگر باعث گرسنگی ۱۷ میلیون نفر شده است که بیشتر آنها در سومالی، اتیوپی و کنیا هستند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سومالی در آستانه قحطی قرار دارند.

«حسن کاننجه» (Hassan Khannenje) مدیر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی «هورن» در کنیا در این زمینه گفت:بعید به نظر می رسد که بسیاری از کشورهای آفریقایی که بشدت به تامین غذا نیاز دارند، تردیدی در زمینه خرید غلات تامین شده از سوی روسیه داشته باشند و برای آنها مهم نیست که این غلات از کجا می آید.

به نوشته نیویورک تایمز، کشتی های حامل غلات اوکراین گاهی اوقات آنها در ترکیه یا سوریه پهلو می گرفتند. در مواقع دیگر، طبق وب‌سایت‌هایی که ترافیک دریایی را ردیابی می‌کنند، هنگام عبور از دریای مدیترانه، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا احتمالاً مقصد نهایی خود را پنهان کنند.

دو مقام آمریکایی گزارش ها درباره ارسال گندم دزدیده شده اوکراین را تایید کرده اند. به گفته آنها در ۱۶ می این محموله ها به ۱۴ کشور، عمدتا در شمال و شرق آفریقا، و همچنین پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و ترکیه ارسال شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی که از طریق ایمیل ارسال شده است از اظهارنظر درباره محتوای گزارش های مربوط به انتقال غلات ربوده شده به کشورها خودداری اما به گزارش های اوکراینی ها استناد کرد که از دزدی غلات خبر داده اند. بر اساس این ادعا بسیاری از کشاورزان اوکراینی شهادت داده اند و اسناد نشان می دهند که روسیه اقدام به ربودن غلات اوکراین کرده است.

چندین مقام خارجی گفته اند که آمریکا از آنها خواسته است اطمینان حاصل کنند کشورشان غلات دزدیده شده اوکراینی را خریداری نمی کند و این درخواست با روحیه همکاری و نه اجبار انجام شده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه در پاکستان که در حال بررسی خرید دو میلیون تن گندم از روسیه است، در این زمینه گفت آمریکایی‌ها  از این کشور درخواست کمک کرده اند و در عین حال بر حاکمیت پاکستان تاکید کرده است.

ترکیه بر تلاش هایی برای رهگیری غلات ربوده شده از اوکراین متمرکز است زیرا کشتی های روسیه که کریمه را ترک می کنند به طور معمول از آب های ترکیه عبور می کنند. روز جمعه سفیر اوکراین در ترکیه از مقامات این کشور خواست درباره منبع غلات حمل شده از روسیه تحقیقات کنند.

تحلیلگر سابق سیا: اوکراین جنگ با روسیه را باخته است

«لری جانسون»، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تحلیلی نوشته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین نمی‌تواند به عنوان تغییردهنده معادلات بازی در میدان جنگ عمل کند.

لری جانسون که با خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه می‌کرد تصریح کرد که دخالت واشنگتن در درگیری‌های اوکراین در حال حاضر بر اقتصاد آمریکا اثر مخرب داشته و جایگاه دلار را در معرض خطر قرار داده است.

جانسون در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ارسال سلاح از سوی غرب می‌تواند به عنوان تغییردهنده معادلات بازی عمل کند گفت: «نه فکر نمی‌کنیم این کمک‌ها معادلات را عوض کند. اینها ممکن است جنگ را برای مدتی طولانی‌تر کند اما مشکل ارتش اوکراین این است که آنها یگان‌های مناسب برای مانور ندارند.»

او اضافه کرد: «منظورم این است که آنها فاقد یگان‌های زرهی‌ای هستند که بتوانند تحت حمایت ستون‌های پیاده‌نظام از یک نقطه به نقطه دیگر اعزام شوند و بعد به یک موضع ثابت روسیه حمله کنند.»

وی اضافه کرد: «راهبرد و تاکتیک اوکراینی‌ها تا کنون این بوده که در موضع‌های دفاعی‌شاهن سنگر بگیرند و تلاش کنند مسیر حرکت روس‌ها را سد کند. کاری که روسیه به صورت بسیار روش‌مند انجام می‌دهد این است که آنها را منهدم می‌کند و از حملات توپخانه‌ای برای تخریب این مواضع استفاده می‌کند.»

وی در ادامه اصرار اوکراین بر مذاکره برای صلح را نشان‌دهنده این دانست که کی‌یف همین حالا جنگ را باخته است. او گفت: «اصرار برای صلح مبتنی بر مذاکره به کلام ساده اعتراف به این است که اوکراین جنگ را باخته است. به نظر من هنوز باید منتظر بمانیم تا ببینیم شاهد شکاف بین رهبری سیاسی زلنسکی و سران نظامی اوکراین خواهیم بود یا خیر.»

وی اضافه کرد: «سران نظامی اوکراین، در یک برهه از زمان به این درک خواهند رسید که دارند جان جوانان و مردان میان‌سالشان را بی‌دلیل به خطر می‌اندازند.»

 اعلام تحریم 61 آمریکایی از سوی روسیه

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه لیست تحریم‌های خود علیه آمریکا را گسترش داد و 61 آمریکایی را به لیست تحریم‌های خود افزود.

بر اساس گزارش‌ها، وزیر خزانه داری و وزیر انرژی آمریکا از جمله افرادی هستند که به لیست تحریم‌های روسیه اضافه شده‌اند.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه طیف وسیعی از افراد و نهادهای روسیه اعمال کرد.

تحریم‌های اخیر آمریکا شامل چند کشتی تفریحی و هواپیمای متعلق به مقامات روسیه می‌شوند. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه و « الکسی مورداشوف» یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روسیه نیز در این لیست تحریمی قرار گرفته‌ بودند.

«گود نیسانوف» یکی از ثروتمندترین اشخاص اروپا و سرمایه‌گذار در بخش املاک بابت روابط نزدیک با مقامات مسکو نیز در این لیست قرار گرفته است.

هم زمان با اعلام این تحریم‌ها، اعضای اتحادیه اروپا نیز بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند که شامل ممنوعیت واردات دریایی نفت روسیه از ۶ ماه آینده خواهد شد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی قیام 15 خرداد محمود دعایی جنگ اوکراین روسیه اروپا آمریکا ناتو چین آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی قیام 15 خرداد محمود دعایی رسانه های آمریکایی کشورهای آفریقایی خبرنگاران روس کمک های نظامی گلوبال تایمز ایالات متحده غلات اوکراین جنگ اوکراین وزارت خارجه اعمال کرده علیه روسیه دزدیده شده روز دوشنبه لیست تحریم سازمان ملل ۱۴۰۱ ۰۳ ۱۷ حکم توقیف خواهد شد تحریم ها گزارش ها داده اند مدعی شد بر اساس شده اند کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۳۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس

نمایشگاه تجهیزات و تسلیحاتی که ارتش روسیه در جریان جنگ با اوکراین به غنیمت گرفته است، در مسکو آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، براساس اعلام کاخ کرملین، تجهیزات و تسلیحاتی که ارتش روسیه در جریان جنگ بیش از ۲ ساله با اوکراین، به غنیمت گرفته است، در نمایشگاه «پوکلونایا هیل/ تپه تسلیم» در مسکو به نمایش درآمد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به آغاز به کار این نمایشگاه، گفت که انتظار می‌رود مردم علاقه و اشتیاق وافری به این نمایشگاه نشان دهند زیرا آنها باید با چشمان خود نظاره‌گر تجهیزات مغلوب دشمن باشند.

این نمایشگاه در «ویکتوری پارک» پوکلونایا هیل که مقابل موزه «ویکتوری» قرار دارد، برپا شده و در آن تسلیحات ۱۲ کشور شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ترکیه، سوئد، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، فنلاند، استرالیا، اتریش و اوکراین به نمایش درآمده است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه ۳۱ واحد تجهیزات را به نمایش گذاشته‌اند. در بین این تجهیزات تانک لئوپارد ۲A۶ و زره‌پوش پیاده‌نظام «ماردر» آلمان، زره‌پوش «بردلی» آمریکا، نفربر زرهی M۱۱۳ APC و .. به چشم می‌خورد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه