Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک اقتصادی: روز گذشته شاهکار وزارت صمت در خصوص اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه، بسیاری از متقاضیان را دچار سردرگمی کرد.

مردمی که با خیال برنده شدن در این مرحله از قرعه کشی، برای تامین نقدینگی مورد نیاز به هر دری زدن تا پول واریزی به حساب خودروساز را آماده کنند اما به یکباره متوجه شدند که برنده اصلی نیستند و در لیست رزرو قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویه در حالی اتفاق افتاده بود که پیش تر در زمان اعلام نتایج هم با بدقولی مسئولان وزارت صمت، برندگان با حدود 30 ساعت وقفه، اعلام شدند. زیرا مقام مسئول در روابط عمومی صمت گفته بود: "اعلام نتایج تا حدودی زمان بیشتری طلب کرد که به سبب اعلام سرویس‌های نیروی انتظامی برای تایید صحت اطلاعات افراد (شناسایی دلالان و افرادی که ثبت‌نام‌های غیرواقعی انجام می‌دهند)، احراز هویت ثبت‌نام‌کنندگان ایجاد شده است."

در نهایت با تاخیر قریب به ۳۰ ساعت نتایج اعلام شد و از حدود ۴.۲ میلیون شرکت کننده؛ ۱۷۶۹۱۱ نفر به عنوان برگزیدگان طرح قرعه کشی انتخاب شدند که بر اساس آمار حدود صد هزار نفر از این آمار در طرح فروش‌های بلندمدت یا یک ساله ایران‌خودرو و سایپا پذیرفته شده اند و از آمار باقی مانده حدود ۶۲ هزار دستگاه آن به عرضه فوری خودرو‌های ایران خودرو و حدود ۱۴ هزار دستگاه مربوط به ۴ خودروساز خصوصی دیگر بود.

در این میان، بسیاری از افرادی که در این مرحله اقدام به ثبت نام کرده بودند، اظهار داشتند پس از اعلام نتایج در روز ۱۱ خرداد (پیش از تعطیلات) اسامی آنان به عنوان منتخبان اول (اصلی) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد، اما حال که می‌خواهند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علی‌الحساب اقدام کنند، موفق به واریز نمی‌شوند، چون با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستید" مواجه شده‌اند. 

یکی از شهروندان در این باره اظهار داشت: در روز اولی که نتایج اعلام شد، برنده یک دستگاه تارا اتوماتیک در طرح پیش‌فروش شدم. طی این چند روز پس از آنکه مبلغ علی‌الحساب خودرو را فراهم کردم، دوباره به سامانه برای واریز وجه مراجعه کردم، اما امکان ثبت‌نام ندارم، چون در لیست رزروی‌ها قرار گرفته‌ام. صبح امروز با شرکت ایران‌خودرو تماس گرفتم که در جواب اعلام کردند مشکل از جانب ما نیست و تاکنون ۱۵۰۰ تن با امور مشتریان این شرکت تماس گرفته‌اند؛ بنابراین، شماره‌ای مرتبط با امور سامانه به من داده شد که به سبب هجوم تماس‌ها موفق به برقراری ارتباط نشده‌ام. "   هرچند باید افزود: ایران‌خودرو اختلال ایجاد شده را از سوی وزارت صمت دانسته و اعلام کرد: "ما لیست منتخبان را از وزارت صمت دریافت کرده‌ایم و دخالتی در این کار نداشته‌ایم. بسیاری از مشتریان هم امروز با این شرکت تماس گرفته‌اند؛ اما با توجه به اینکه مشکل از سوی ما نیست، اطلاعات دقیقی هم در دست نیست. " انتقاد سازمان حمایت از خودروسازان؛ نگرانی‌ها را دوچندان ساختید!

در نهایت پس از گذشت یک روز از اتفاقات عجیب در فرآیند قرعه کشی و اعلام نتایج آن، امروز صدیف بیک زاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان علت مشکل پیش آمده در اعلام نتایج منتخبان خرید خودرو را مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی اعلام کرد و از تخصیص خودرو در قالب طرح‌های مشخص به منتخبان ذخیره این دوره خبر داد.

بیک زاده درباره ابهامات پیش آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه افزود: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یاد شده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

وی افزود: برای رفع دغدغه‌های ایجاد شده برای کسانی که به عنوان منتخب ذخیره مشخص شده‌اند، هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا در قالب سازو کار مشخصی، فرآیند واگذاری خودرو با طرح‌هایی مانند فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که خودروسازان اعلام و منتخبان نیز برای آنها ثبت نام کرده‌اند، پیگیری شود و وزارت صمت در قالب این طرح ها برای آنان خودرو تخصیص دهد.

بیک زاده افزود: تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده باشند یا وجه را واریز نکنند، این افراد جانشین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاع‌رسانی نادرست برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان ساخت.    سخن پایانی   مسلما آنچه از خروجی این سامانه حاصل شد، بی اعتمادی مردم نسبت به برنامه وزارت صمت در خصوص سروسامان دادن به بازار خودرو می باشد. این در حالی است که پیش تر نیز وزیر صمت وعده حذف قرعه کشی خودرو در سال جاری را داده بود ولی حالا قرعه کشی نه تنها حذف نشده است بلکه با نامی جدید رویه آن تداوم دارد. از سوی دیگر قرار بود قیمت خودرو با کاهش همراه شود که این وعده نیز همچون سایر وعده های خودرویی فاطمی امین، پوچ بوده و بر روی کاغذ مانده است.   این در حالی است که باید یادآور شد که سناریو تازه فروش خودرو توسط وزارت صمت که پیشتر طی چند روز توسط خودروسازان انجام می‌شد، حالا بیش از یک ماه به طول انجامید؛ موضوعی که از یک ماه پیش از آغازش با اخطار وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت فروش خودرو توسط خودروسازان، یک ماه خواب کامل بازار را نیز به همراه داشته است!           

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی قیام 15 خرداد محمود دعایی وزارت صمت قرعه کشی خودرو بازار خودرو آبله میمونی متروپل آبادان مهدی صباغی قیام 15 خرداد محمود دعایی سامانه یکپارچه منتخبان ذخیره وزارت صمت ایران خودرو تخصیص خودرو اعلام نتایج قرعه کشی اعلام شد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده، اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲ درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین‌های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • آغاز مجدد ثبت‌نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند