Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پل امام رضا (ع) از پروژه‌هایی است که در چندسال اخیر به یکی از چالشی ترین پروژه‌های نیمه تمام شهر قزوین تبدیل شده است تا جایی که شهرداری قزوین مجبور شد در برهه‌ای به دلیل منع قانونی تنها بخشی از پروژه را افتتاح کرده و بخش دیگر آن را متوقف کند.

این پل دو هزار متری که طویل‌ترین پل استان قزوین است قرار بود نقش مهمی در و روانسازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی ایفا کند اما این روزها به یکی از پروژه‌های چالشی در استان قزوین تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میانه سال ۹۷ بود که فاز دوم این پل که قرار بود پل امام رضا (ع) را به بلوار آیت الله ابوترابی متصل کند به دلیل اعتراض برخی فعالان محیط زیست متوقف شد.

فعالان محیط زیست در قزوین معتقد بودند فاز دوم پروژه باعث نابودی بخش اعظمی از پروژه باغستان می‌شود و شهرداری باید کار را متوقف کند.

پس از اعتراضات گسترده شهرداری تصمیم گرفت طرح را متوقف و پس از بازنگری و حتی تغییر در مسیر فاز دوم، این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برساند.

طرح پل امام رضا (ع) بازنگری شده است

سید محمد علمی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار کرد: شهرها و کلانشهرهای کشور برای مدیریت ترافیک سراغ ایجاد رینگ دوم و سوم شهری رفته‌اند اما ما در قزوین همچنان در حال ساخت رینگ نخست کمربندی هستیم.

وی با بیان اینکه ساخت و اجرای این رینگ در طرح تفضیلی شهر قزوین بوده است، عنوان کرد: این کمربندی با هدف تسهیل در عبور و مرور وروانسازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (ابوترابی) و بلوار جمهوری در راستای تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم ساخته شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین ادامه داد: فاز دوم این پل، اتصال به پل باغستان ابوترابی است که رینگ شرقی شهر را پس از متصل شدن به پل ولایت تکمیل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در طرح ابتدایی پروژه که در شورای چهارم اجرایی شد اگر می‌خواستیم فاز دوم کار به صورت محدب و طبق نقشه اجرا شود باید بیش از ۲۵۰۰ درخت جابجا می‌شدند.

این مسئول با اشاره به اینکه تلاش شد تا طرح تغییر و پروژه به شکل بهتری اجرا شود تاکید کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی پس از بررسی کامل پروژه و حضور یک تیم کارشناسی در قزوین تصمیم گرفت به جای اجرای پروژه به شکل قوسی و برای پیشگیری از حضور در عمق باغستان مصوب کرد کمربندی به صورت موازات بلوار جمهوری و در منطقه‌ای که تراکم کمتری از درخت داریم ادامه پیدا کند.

علمی عنوان کرد: طرح بازنگری شده پس از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب شورای ترافیک استان نیز رسید و در سال ۹۹ مقرر شد کار به صورت کامل اجرایی شود.

وی با رد برخی شایعات مبنی بر اینکه این رینگ تأثیری بر ترافیک ندارد، اضافه کرد: هر رینگی برای دسترسی شریان‌ها و خودروها ساخته شود بخشی از بار ترافیکی شهر را بر عهده می‌گیرد و باعث خواهد شد هسته مرکزی شهر آرامش بیشتری داشته باشد.

تغییرات ایجاد شده در فاز دوم چیست؟

در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۹ یعنی حدود دو سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به جمالی پور استاندار وقت قزوین اقدامات اصلاحی این پروژه را اعلام می‌کند.

با اعلام شورا حداکثر سرعت خودرو در این محور به ۶۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و قوس پل نیز باید به نحوی طراحی شود که حداکثر نزدیکی به بافت موجود کالبدی شهر حاصل شود.

همچنین در این اصلاحیه علاوه بر اینکه باید کمترین آسیب به درختان باغستان فراهم شود مقرر می‌شود تدابیر لازم نیز برای حفاظت از اثر ثبتی دروازه تهران صورت بگیرد.

در پایان این بخش از نامه نیز تاکید می‌شود که تأیید نهایی پروژه باید در شورای هماهنگی ترافیک قزوین صورت بگیرد.

بر همین اساس ۱۶ تیرماه همان سال شورای ترافیک در جلسه‌ای به ریاست فرخزاد معاون وقت عمرانی استاندار مصوب می‌کند که شهرداری قزوین نسبت به حفظ و جابجایی درختان در محدوده اجرای پروژه اهتمام داشته و از تغییر کاربری محدوده بین بافت موجود و مسیر اتصال نیز جلوگیری کند.

با این مصوبه کار آماده اجرا می‌شود اما با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در شهرداری، عملیات اجرایی آغاز نمی‌شود.

با دو ساله شدن مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی صباغ شهردار قزوین که از ابتدای حضور خود قول تکمیل این پروژه را داده بود بامداد یکشنبه ۱۵ خرداد و در اقدامی عجیب و سوال برانگیز به صورت شبانه عملیات اجرایی پروژه را شروع می‌کند.

این اقدام شبانه باعث اعتراضات گسترده و حتی حضور استاندار و معاون عمرانی وی در محل پروژه و توقف آن می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز علی رغم اینکه طبق تبصره ماده ۷ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نظر این شورا در هنگام بروز اختلاف فصل الخطاب است و با نادیده گرفتن مصوبات شورا در رسانه ملی از طرح شکایت بر علیه شهرداری سخن می‌گوید.

این در حالی است که پیش از این عملکرد و سکوت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در حوزه خانه مؤمنان، محله بلاغی و همچنین ساختمان سازی در کنار اثر تاریخی درب کوشک با ابهامات و سوالات زیادی را ایجاد می‌کرد.

اما پس از این اقدامات شایعات زیادی در رابطه با استعفا و یا حتی استیضاح شهردار شنیده می‌شود.

شورای شهر به طور کامل از شهردار دفاع می‌کند

فرج اله فصیحی رامندی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با رد این شایعات از حمایت کامل شورای شهر از شهردار خبر داده و اظهار کرد: هیچ نگرانی از بابت حمایت شورای شهر قزوین از شهردار وجود ندارد و شورای شهر به طور کامل از شهردار دفاع می‌کند.

وی با اشاره به حواشی به وجود آمده در رابطه با باغستان سنتی قزوین و پروژه پل امام رضا (ع) اظهار کرد: این پروژه یک پروژه چندین ساله است که مصوبه شورای عالی شهرسازی، شورای ترافیک استان و مصوبه طرح تفضیلی استان و ابلاغ استاندار را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه ساخت این پروژه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری دیده شده و باید اجرا شود عنوان کرد: اگر در حین اجرا جریان سازی می‌شود و برخی مسئولین نیز تحت تأثیر این جو قرار می‌گیرند خوشایند نیست.

وی تاکید کرد: سکوت ما در شرایط فعلی برای این امر است که نمی‌خواهیم در شرایط غوغاسالارانه و هوچیگری عده، تشنج را بیشتر کنیم.

هرچند در روزهای اخیر برخی ابهامات و رفتارهای شبهه انگیز از سوی دو طرف ماجرا یعنی شهرداری و مخالفین این پروژه مشاهده شده اما به نظر می‌رسد نقش مدیریت ارشد استان یعنی استاندار برای حل و فصل این ماجرا در فضایی آرام بی بدیل است.

این انتظار وجود دارد تا استاندار قزوین با ورود به موقع و آرامش بخش به ماچرا ضمن اینکه از اجرای قانون به شکل مناسب دفاع کند، زمینه سو استفاده برای مخالفین احتمالی را نیز مسدود کند.

کد خبر 5508725

منبع: مهر

کلیدواژه: باغستان سنتی قزوین قزوین شهرداری قزوین میراث فرهنگی قزوین بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی قیام 15 خرداد کرمانشاه امام خمینی ره آمار کرونا خطبه های نماز جمعه دهه کرامت ویروس کرونا اجتماع سلام فرمانده ساختمان متروپل تغییر ساعت کاری اردبیل مراسم ارتحال امام خمینی ره شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری قزوین بلوار جمهوری استان قزوین پل امام رضا شهر قزوین شورای شهر فاز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۸۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون فنی عمرانی شهردار تهران امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت درباره طرح‌های امتداد یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری به اعضای شورای شهر تهران گزارش می‌دهد.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ، امروز در دویست سی و دومین جلسه شورا، خرانه دار شورای اسلامی شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۴۰۲، گزارش خواهد داد و در ادامه از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران رونمایی خواهد شد.

علیرضا نادعلی افزود: نطق پیش از دستور ناصر امانی عضو شورای شهر تهران درباره محله جوادیه در منطقه ۱۶ شهرداری تهران هم قرائت خواهد شد.

به گفته سخنگوی شورا، بررسی یک فوریت لایحه معرفی چهار نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب و یک فوریت طرح اصلاحیه ماده ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و باسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده خدمات آب و فاضلاب در دستور کار جلسه امروز شورای شهر قرار دارد.

علیرضا نادعلی افزود: لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سر قفلی) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و همچنین لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم در نشست شورا بررسی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است