Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد زاده گفت : این میزان مبارزه در گندمزار‌ها و جوزار‌های استان انجام شده است.

او گفت :  از مجموع سطح مبارزه شده در اراضی غلات ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به سن مادری و ۲ هزار هکتار نیز مربوط به سن پوره است.

او گفت: به نوعی ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های غلات استان در معرض تهدید سن گندم است که کشاورزان باید مبارزه شیمیایی با این آفت را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محمد زاده گفت: کمبود بارش باران و گرم شدن هوا به ضرر کشتزار‌ها است، اما برای آفت سن شرایط مطلوبی است چرا که سن گندم گرما دوست و خشکی پسند است که زاد و ولد خواهد کرد.

هم اینک کشتزار‌های دیم استان ضعیف هستند که بعضا کشاورزان رغبتی برای مبارزه شیمیایی ندارند که این امر نیز می‌تواند تهدید کننده باشد، سن گندم در این اراضی به راحتی تغذیه خواهد کرد و زمستان را به سمت کوه‌ها و ارتفاعات مهاجرت می‌کند که این پدیده برای سال آینده نگران کننده است.

 محمدزاده گفت : سن گندم مهم‌ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می‌رود که فعالیت این آفت گسترده‌ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

او گفت : در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته که در مرحله سن مادری مبارزه بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر تبدیل به پوره سن شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

محمد زاده گفت : سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می‌برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می‌کنند.

او گفت : جمعیت این آفت هم اینک نرمال است، مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

محمدزاده گفت : آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه‌های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می‌زند و باعث افت شدید محصول می‌شود.

 پیش بینی می‌شود امسال در  سطح ۳۰ هزار هکتار نیاز به مبارزه با سن غلات در دو مرحله سن مادری و پوره سن باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی آفت گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۹۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی