Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@23:13:50 GMT

بیشترین عامل حوادث کار در سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۰۳۶۱

بیشترین عامل حوادث کار در سال گذشته

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که تعداد حوادث شغلی در سال گذشته نسبت به دو سال قبل از آن روند کاهشی داشته و "سقوط کردن و لغزیدن" بیشترین عامل حادثه بوده است.

به گزارش ایران اکونومیست، حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار به حادثه‌ای گفته می شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشها نشان می دهد که همه ساله در جهان، بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و عده بسیاری دچار آسیبهای جدی می شوند.

موضوع صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه های مهم وزارت کار به شمار می‌رود و وزارت کار تاکید دارد که کاهش حوادث شغلی و صیانت از نیروهای انسانی باید از رویکردهای مهم بازرسان کار باشد.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به تعداد حوادث شغلی در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پرداخته است.

به موجب این گزارش، بیشترین تعداد حادثه شغلی برحسب عامل حادثه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب مربوط به عامل"سقوط کردن و لغزیدن" و پس از آن "گیر کردن داخل یا بین اشیا و ماشین" و " برخورد با اشیاء و تجهیزات" بوده است.

بررسی روند وقوع حوادث شغلی در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می دهد که تعداد کل حوادث شغلی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲ هزار و ۸۴۰ مورد حادثه و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲ هزار و ۹۷۰ مورد بوده است اما در سال ۱۴۰۰ روند نزولی داشته و به ۹۲۵۱ مورد حادثه کاهش یافته است.

تعداد حوادث شغلی ناشی از سقوط اشیاء، جریان برق، ریزش و ماندن زیر آوار، آتش سوزی، انفجار در سال گذشته در مقایسه با دو سال قبل از آن کاهش داشته است.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌ در اوایل استقرار دولت سیزدهم، اقدامات موثری در بازمهندسی حوزه ایمنی و سلامت شغلی مبتنی بر تحول ساختاری در سطح کلان ملی در حوزه ایمنی و بهداشت کار شکل گرفته است.

همچنین با همکاری مجلس شورای اسلامی، تصویب مقاوله نامه شماره ۸۱ سازمان بین المللی کار با موضوع "بازرسی کار در صنعت و تجارت" و مقاوله نامه شماره ۱۵۵ با موضوع "ایمنی و بهداشت شغلی" به عنوان محورهای راهبردی کلان ارتقای ایمنی و سلامت کار در سطح ملی محقق شد که نتایج این اقدامات در میان مدت در ایجاد و گسترش فرهنگ ایمنی و بهداشت کار پویا موثر خواهد بود.

به گزارش ایران اکونومیست، رعایت نکات ایمنی و تامین تجهیزات حفاظتی در محیط کار، گسترش و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، بهبود و ترویج آموزشهای ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی مبتنی بر آموزش از جمله راهکارهایی است که می تواند به کاهش حوادث ناشی از کار کمک کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: حوادث شغلی ، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی ، حوادث کار، ایمنی و بهداشت کار ، لغزیدن و سقوط ، حادثه ناشی از کار ، بازرسی کار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حوادث شغلی وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی حوادث کار ایمنی و بهداشت کار حادثه ناشی از کار بازرسی کار حوادث شغلی در سال ایمنی و بهداشت بهداشت کار ناشی از کار وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به اختلاف نظر درباره وصول و هزینه کرد حق بیمه ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند در زمان انتقال به بیمارستان، نباید هیچ وجهی پرداخت کنند، چراکه از حق بیمه آن‌ها رقمی قبلا برای استفاده از خدمات رایگان پزشکی واریز کرده اند.

وی افزود: موضوعی که وجود دارد اختلاف بین بیمه مرکزی و وزارت بهداشت بر سر پرداخت نشدن هزینه ۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث است که کمیسیون بهداشت مجلس امروز به این موضوع ورود و آن را بررسی کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امروز در کمیسیون بهداشت مجلس بحث‌های خوبی مطرح شد و ما هم گزارش مبالغی که سال‌های گذشته پرداخت کرده بودیم را به صورت شفاف ارائه کردیم. ما در بیمه مرکزی مدعی هستیم که طبق قانون عدد مشخص شده در سال‌های گذشته را پرداخت کرده ایم، دیوان محاسبات کشور هم که در این جلسه حضور داشت، ادعای ما را تأیید کرد.

استاد هاشمی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵.۸ همت به حساب وزارت بهداشت واریز کردیم، گفت: وزارت بهداشت معتقد است که این عدد به این وزارتخانه واریز نشده است.

وی افزود: تکلیف کمیسیون بهداشت این است که این عدد به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند خدمات لازم را در اختیار بیماران سوانح رانندگی ارائه دهند. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی علت واریز نشدن حق بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت تشکیل و با نظارت، پرداخت حق بیمه شخص ثالث را راستی آزمایی کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: پارسال افراد می‌توانستند یک روزه، دو روزه یا یک ماهه برای نقل و انتقالات وسیله نقلیه خود بیمه خریداری کنند که ما مانع از این کار شدیم و مدت بیمه را یک ساله کردیم. همچنین در کنار این اقدام افرادی که موتورسیکلت‌های صفر را خریداری کردند مشمول تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شدند.

آقای استاد هاشمی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور فراجا و موافقت وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی برای کمک به افرادی که بیمه خریداری نکرده اند مقرر کردیم جریمه آن‌ها مشمول بخشودگی قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود.

دیگر خبرها

  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وقوع بیش از ۵۰۰۰ تصادف در جاده‌های استان کرمان
  • اشغالگران عامدانه آمبولانس را در غزه هدف قرار می دهند
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی