Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه داخلی گزارشی از اینکه ممکن است انتخاب سرپرست چه چالش هایی برای یک فدراسیون ورزشی داشته باشد منتشر کرده است

چند فدراسیون ورزشی این روزها با سرپرست اداره می شوند.

به گزارش طرفداری و به نقل از ایسنا، اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ماه طول کشید تا نهایت در شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد و در نهایت ۱۹ تیرماه بود که از سوی معاون اول سابق رییس جمهوری جهت اجرا به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شد و اواخر مردادماه بود که از سوی این وزارتخانه جهت اجرا به فدراسیون های ورزشی ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۳ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، در صورتی که رییس فدراسیون عزل یا مستعفی شده و یا با غیبت بیش از سه ماه داشته و یا به موجب آرای مراجع ذی‌صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، ‌رییس مجمع می‌تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف شش ماه) تعیین کند.

حال اما مسائل و نکات مهمی در رابطه با فعالیت یک فدراسیون ورزشی تحت عنوان سرپرستی وجود دارد که می‌تواند امور مربوط به آن فدراسیون تحت‌الشعاع قرار دهد و پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد؛ به طور حتم یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مدنظر قرار گیرد این که در صورت تعیین سرپرست، ‌اختیارات وی محدود باشد چراکه در طول دوران سرپرستی، ممکن است تعهدات مالی ایجاد شود و شاهد ریخت‌وپاش‌های مالی فراوان باشیم. فردی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و قرار هم نیست به عنوان رییس انتخاب شود تعهدی نسبت به مسائلی مالی فدراسیون ندارد و به طور حتم دلیلی برای اعمال سیاست‌های انقباضی مالی هم نمی‌بیند و می‌تواند تا جایی که امکان دارد از جیب خزانه فدراسیون خرج کند و در نهایت نیز به کسی پاسخگو نباشد.

در عین حال نباید سرپرست بر اساس سلیقه انتخاب شود و هیچ‌گونه متر و معیاری برای تعیین سرپرست فدراسیون‌های ورزشی وجود نداشته باشد و ضروری است که وزارت ورزش و جوانان در این رابطه دستورالعمل خاصی را تدوین کرده و ملاک عمل قرار دهد تا شاهد آسیب رسیدن به یک فدراسیون ورزشی قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی نباشیم.

تصمیم به ایجاد تغییرات مدیریتی در بخش‌های مختلف فدراسیون از سوی سرپرست، ‌دیگر مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت؛ شاید این تغییرات با سیاست‌های رییس بعدی فدراسیون ورزشی همسو نباشد و به احتمال فراوان باز هم تغییرات مدیریتی در صورت روی کار آمدن رییس جدید شکل می‌گیرد و در طول چند ماه افراد مختلف در بخش‌های یک فدراسیون مشغول به کار می‌شوند و هیچ سیاست و برنامه مدونی در این راستا وجود نخواهد داشت و در نهایت حاصل این چرخه چیزی جز لطمه به فدراسیون و رشته ورزشی، نیست.  

مسئله بسیار مهم دیگر اینکه در بحث انتخابات فدراسیون‌های ورزشی حساسیت بسیاری در مورد دبیر مجمع وجود دارد و نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که دبیر مجمع زیر چتر و سایه سرپرست قرار داشته باشد و هیچ‌گونه اختیاری از خود نداشته باشد چرا که دبیر مجمع به منظور پیش‌برد صحیح برگزاری مجمع انتخاباتی، نیازمند استقلال و اختیار طبق اساسنامه است و نباید این وظایف و اختیارات تحت‌الشعاع نفوذ و قدرت رییس فدراسیون ورزشی مربوطه قرار گیرد.

مسئله قابل تامل دیگر اینکه نقدهای مختلفی در خصوص فعالیت رییس قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزشی وجود دارد و برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است مهندسی انتخابات از سوی رییس فدراسیون صورت گیرد، بنابراین ورزش ایران قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی با یک شمشیر دو لبه روبرو است؛ فعالیت رییس فدراسیون و امکان مهندسی مجمع یا فعالیت سرپرست و احتمالا به جای ماندن یک ویروانه مالی و مدیریتی! اتفاقی که نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی وزارت ورزش و جوانان است تا یک فدراسیون ورزشی در بحبوحه مجمع انتخاباتی، قربانی منافع شخصی و جمعی عده‌ای خاص نشود.

اخبار داغ 

تدارک ویژه رئال مادرید برای اعلام تمدید قرارداد لوکا مودریچ و خداحافظی مارسلو پایان ماجراجویی همگروه ایران با شکست مقابل کانگوروها؛ استرالیا به پرو رسید گفتگوی حسن صالح حمیدزیچ و روبرت لواندوفسکی؛ هیچ چیز تغییر نکرده است علیرضا بیرانوند در پرسپولیس رکورددار می شود؟

منبع: طرفداری

کلیدواژه: برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی یک فدراسیون ورزشی رییس فدراسیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۰۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات آتی ژیمناستیک و بازهم تخلفات قانونی

انتخابات فدراسیون ژیمناستیک قرار است با اساسنامه ارسالی به فدراسیون جهانی برگزار شود اما با این وجود باز هم ابهاماتی وجود دارد.

به گزارش تابناک ورزشی، انتخابات فدراسیون ژیمناستیک که حدود سه سال (۳۴ ماه) است که بدون رییس اداره شده و بلاتکلیف است، قرار است ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ و با همان کاندیداهای ثبت نام شده در دوره قبل انجام شود.

زهرا اینچه درگاهی، حبیب نوظهوری و عابد حقدادی کاندیداهای حاضر در این مجمع انتخاباتی خواهند بود.

ایسنا در مورد این انتخابات پر حرف و حدیث نوشته است؛ موضوع مهم در انتخابات این فدراسیون استفاده از اساسنامه‌ای است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب فدراسیون جهانی رسیده است. در اساسنامه ترجمه شده توسط فدراسیون ژیمناستیک که ممهور به مهر مترجم رسمی قوه قضاییه است تفاوت‌هایی با اساسنامه مصوب فدراسیون های آماتوری ورزش کشور که به تصویت هیات دولت رسیده است، مشاهده می‌شود.

در اساسنامه به تصویب رسیده و ارسالی به فدراسیون جهانی، مدیران عامل باشگاه های شرکت کننده در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی مردان کشور، مدیر عامل پنج باشگاه برتر بالاترین سطح مسابقات باشگاهی زنان کشور، نمایندگان فدراسیون ورزش دانش آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح بدون حق رای مجاز، رییس سازمان ورزش شهرداری اضافه شده است.

همچنین تعداد ورزشکاران به ۳ مرد و ۳ زن، تعداد مربیان و داوران به یک زن و یک مرد، افزایش پیدا کرده است. همچنین یک نفر از اتباع ایرانی حاضر در مجامع مدیریتی بین المللی ژیمناستیک به اعضاء مجمع اضافه شده و در پایان ۳ کارشناس خبره که به پیشنهاد هیات رییسه و تایید رییس مجمع انتخاب می شوند – که حداقل یکی از آنها باید از زنان باشد- به اعضاء مجمع اضافه شده است.

اینها بخشی از تفاوت‌های این دو اساسنامه است اما جدا از تفاوت هایی که در این دو اساسنامه وجود دارد شنیده شده تاکنون حتی برای انتخابات پیش رو طبق اساسنامه اختصاصی فدراسیون ژیمناستیک عمل نشده است.

به طور مثال طبق بند ۵ ماده ۱۶ این اساسنامه، تنها رؤسای هیأت‌های استانی حق رأی در مجمع فدراسیون را دارند اما برای ۷ سرپرست هیأت استانی که همگی به تازگی توسط مسئول و سرپرست فعلی فدراسیون منصوب شده‌اند دعوتنامه حضور در مجمع ارسال شده است.

همچنین برخی دیگر از هیات‌ها که حتی سرپرست هم ندارند در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

طبق تبصره ۴ ماده ۱۶ این اساسنامه، باشگاهای برتر حاضر در آخرین مسابقات لیگ کشور عضو مجمع هستند اما هیچ یک از این باشگاها که در سال ۱۴۰۲ در لیگ‌های هنری، ترامپولین، آکروژیم و لیگ ریتمیک ۱۴۰۱ به عنوان آخرین رویداد حضور داشته و حائز رتبه‌های برتر شده‌اند به مجمع دعوت نشده‌اند، اما باشگاه‌های حاضر در سال‌های ۱۴۰۰ (۱۲ رای) و بعضی باشگاه‌های فاقد مجوز و رتبه در مسابقات لیگ‌های کشور دعوت شده‌اند.

با این شرایط بنظر می‌رسد وزارت ورزش و معاون قهرمانی آن باید پیش از برگزاری مجمع به این مسائل رسیدگی کنند تا با شکایت احتمالی برخی کاندیداها، دوباره انتخابات فدراسیون ژیمناستیک لغو نشود.

دیگر خبرها

  • انتخاب رییس هیات قایقرانی خوزستان
  • نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به تاج درباره پرسپولیس و استقلال
  • بازگشت پاراتکواندو به فدراسیون تکواندو با شروع تمرینات
  • انتخابات آتی ژیمناستیک و بازهم تخلفات قانونی
  • قرارداد سرمربی تیم ملی، اولویت فدراسیون شد
  • روسای کمیسیون‌های داخلی فدراسیون تنیس مشخص شدند
  • رؤسای کمیسیون‌های داوران، مربیان و ورزشکاران تنیس مشخص شدند
  • معتمدی: در انتخابات دوومیدانی بی‌طرف هستیم
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • به روز رسانی| مرادی: برای انتخاب سرمربی تیم ملی یک ماراتن را پشت سر گذاشتیم