Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@20:54:15 GMT

از کاشت شنوایی ساقه مغز چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۱۳۲۵

از کاشت شنوایی ساقه مغز چه می‌دانید؟

شاید تا به حال نام «کاشت حلزون» (ایمپلنت حلزونی گوش) را شنیده باشید. «کاشت حلزون» یک دستگاه الکتریکی است که به آن «پروتز عصبی» نیز گفته می‌شود و به عنوان جایگزینی بیونیک برای گوش انسان عمل می‌کند. استفاده از این ایمپلنت ها سبب شده است تا توان شنوایی به هزاران نفر در سراسر جهان بازگردد.

اما با این حال، کاشت حلزون امروزه دیگر تنها ابزاری نیست که برای بازگشت شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بلکه ایمپلنت‌های شنوایی ساقه مغز (یا همان کاشت شنوایی ساقه مغز) وسیله دیگری است که اجازه می‌دهد تا شنوایی به افرادی که فاقد آن هستند، به شیوه‌ای متفاوت بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمپلنت‌های حسی

با آن که ایمپلنت حلزونی گوش به خودی خود دستگاهی پیچیده است، اما مفهوم اصلی پشت آن بسیار ساده است. این دستگاه در واقع ارتعاشات هوا را دریافت می‌کند و آن‌ها را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کند. در واقع کاشت حلزون، قسمت‌های آسیب دیده گوش را برای تحویل سیگنال صوتی به عصب شنوایی دور می‌زند.

کاشت شنوایی ساقه مغز (ABI) نیز از بسیاری از جهات به کاشت حلزون شبیه است؛ به طوری که صدا به صورت الکترونیکی ضبط می‌شود و سپس این صدای ضبط شده، برای تحریک اعصاب به منظور ارائه شنوایی به مغز استفاده می‌شود. تفاوتی که بین این روش و کاشت حلزون وجود دارد این است که در «ایمپلنت شنوایی ساقه مغز» الکترود‌های قرار گرفته در هسته حلزونی ساقه مغز تحریک می‌شوند؛ بنابراین «کاشت شنوایی ساقه مغز» این مزیت را دارا است که می‌تواند برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی، قادر به استفاده از «ایمپلنت حلزونی گوش» نبوده و نمی‌توانند آن را بر روی اعصاب شنوایی در گوش داخلی نصب کنند، مورد استفاده قرار گرفته و شنوایی را برای آن‌ها میسر کند.

منبع: مجله آنلاین Hackaday

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاشت حلزون حس شنوایی کاشت شنوایی ساقه مغز کاشت حلزون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم

روح الله احمدزاده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به تنوع آب و هوایی مناسب این شهرستان برای کاشت نهال انجیر دیم، کاشت انجیر در اراضی بخش چاهک اجرا شد.

وی با بیان آنکه انجیرهای کشت شده در شهرستان از ارقام استهبان، سبز، سیاه و گلاب است، افزود: انجیر دیم تنها از طریق نزولات آسمانی آبیاری می‌شود و اگر بارندگی کمتر از حد نرمال باشد به صورت غرقابی سه تا چهار مرحله آبیاری می‌شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان خاتم تصریح کرد: در شهرستان خاتم ۶۵ هکتار انجیر وجود دارد که ۴۲ هکتار بارور و ۲۳ هکتار غیر بارور است و ۲۸۰ هکتار اراضی شیب دار به کشت انجیر اختصاص یافته است.‌

کد خبر 6092042

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن