Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@07:01:52 GMT

کرونا، دلیل اصلی بحران بیکاری

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۱۹۳۳

کرونا، دلیل اصلی بحران بیکاری

نماینده کارگران ایران در سازمان بین‌المللی کار گفت: بحران کرونا آثار زیانباری بر دنیای کار داشته است که مهم‌ترین آن تشدید فقر، بی عدالتی و بیکاری ناشی از بین رفتن چند ده میلیون شغل بوده است. سید محمد یاراحمدیان، نماینده و سرپرست هیأت کارگری جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان بین‌المللی کار، ژنو در سخنانی با بیان آیه «وان لیس الانسان الا ما سعی» (برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست)، خطاب به هیات رییسه و نمایندگان گروه‌های کارگر، کارفرما و دولت گفت: به نمایندگی از میلیون‌ها کارگر تلاشگر و خستگی ناپذیر کشورم، پیام صلح، مودت و دوستی مردم سرزمین کهن و باستانی ایران زمین را پذیرا باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بحران کرونا آثار زیانباری بر دنیای کار داشته است که مهمترین آن تشدید فقر، بی عدالتی، بیکاری ناشی از بین رفتن چند ده میلیون شغل بوده و گزارش‌های سازمان بین المللی کار تأکید می‌کند که خسارات وارده به کشور‌های در حال توسعه و دارای درآمد متوسط به پایین، بسیار شدیدتر بوده است. این کشور‌ها در مرحله همه گیری کرونا به دلیل اقتصاد غیر رسمی غالب، پوشش نا کافی تأمین سلامت و توسعه نا کافی در زیر ساخت‌های نظام سلامت، صدمات اجتماعی و اقتصادی بیشتری را تجربه کردند.

در آغاز پاندمی کرونا درکشور من ایران به دلیل تحریم‌های دارویی قدرت‌های بزرگ، اما غیر مسئول، چند ده هزار کارگر جان خود را از دست دادند، ولی با همت دانشمندان و نخبگان، واکسن مناسب تولید وپس از واکسیناسیون بیش از هشتاد درصدی، این طوفان بیماری، فروکش و این بحران مهار شد.

کرونا بانگ بیدار باشی برای کل جهان است که امنیت و سلامت تک تک انسان‌ها به هم وابسته است، فلذا پیشنهاد دارم بی تعهدی و ظلم آشکار بعضی ازدولت‌های مسئول در قبال سایر کشور‌ها مورد سؤال و مؤاخذه نهاد‌های بین المللی نظیر سازمان بین المللی کار قرار گیرند و در سابقه تاریخی این نهاد بین المللی ثبت شود.

ادامه اعمال تبعیض و تحریم ناروا، غیر قانونی و فاقد مبانی اخلاقی و انسانی سازمان بین المللی کار بر علیه کارگران ایران که در حدود دو دهه گذشته ادامه داشته بی تردید در تغایر فاحش با اهداف و آرمان‌های بنیانگذاران سازمان بین المللی کار بشمار می‌رود، فلذا امیدواریم در دوره جدید مدیریتی دبیرکل سازمان بین المللی، کار با مشی سازنده و مسؤلانه، کارگران ایران بتوانند از مجموعه‌ی خدمات دپارتمان‌های مختلف بهره‌مند شوند.

وی در ادامه گفت: میلیون‌ها کارگر مهاجر افغانستانی که به دلیل موضوعات حادث شده در کشورشان، میهمان کشور ایران هستند به دلیل عدم سازماندهی، با مشکلات متعددی روبرو هستند که امیدواریم با همکاری و مشارکت دپارتمان‌های مربوطه سازمان بین المللی کار و کنفدراسیون بین المللی کارگران «آی تی یو سی» بتوانیم با تأسیس کمیته مشترک، نسبت به رفع و حل آن مشکلات اقدام کنیم.

در کشور‌های توسعه یافته و اقتصاد‌های پیشرفته، مطالبات کارگران، حقوق بیشتر، رفاه بالاتر، زندگی شایسته‌تر و نظایر آن مطرح است، در صورتی که در کشور‌های که جنگ به آن‌ها تحمیل شده مطالبات کارگران یافتن شغل برای مبارزه با فقر و گرسنگی و به عبارتی زنده ماندن است، در این شرایط ناگوار، همه‌ی ما نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت‌ها به نسبت، مسؤل هستیم و باید اولویت مجموعه اقدامات ما در راستای عدالت اجتماعی، مطالبه حق، صلح و امنیت جهانی باشد، همه ما مکلف هستیم، دولت‌هایی که با اهداف استعمارگری و تفکر سلطه گری، جنگ را در کشور‌ها به ارمغان می‌آورند، محکوم نماییم.

در پایان ضمن عرض تبریک به جناب آقای «گیلبرت اف هانگبو» به عنوان یازدهمین مدیرکل سازمان بین المللی کار، برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در زمان مدیریت متعهدانه و مسؤلانه ایشان، کارگران سراسر دنیا شاهد زندگی شایسته‌ای باشند.

برای زندگی شایسته کارگران، با هم فکر می‌کنیم و سپس برنامه ریزی می‌کنیم و حتما این آرزو را محقق می‌کنیم. از توجه همگان صمیمانه متشکرم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بحران بیکاری فقر بی عدالتی بحران کرونا تشدید بیکاری سازمان بین المللی کار کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: سال گذشته در کشور ۱۶ هزار زلزله به ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه یک میلیون و 200 هزار شرکت صنعتی بالای 500 نفر و 150 هزار شرکت معدنی وجود دارد، اظهار داشت: این کارکنان می‌توانند در قالب تیم‌هایی تحت آموزش قرار بگیرند و در بحران‌ها در کنار دستگاه‌های امدادرسان باشند.

وی با بیان اینکه در صنعت بیمه باید از روش‌های نوین استفاده شود که سبب جذب مشتری شود افزود: براساس آمار اعلام شده تکرار وقوع زلزله در کرمانشاه حدود 40 تا 45 سال بوده و در آخرین زلزله 37 هزار واحد تخریب شده است و نسبت به میزان دریافتی بیمه این تعداد بسیار ناچیز است.

نامی گفت: باید مردم به بیمه اطمینان داشته باشند و ظرفیت آن افزایش یابد که در صورت تخریب منزل، فرد اطمینان داشته باشد که با خسارت بیمه منزل او تا انتها ساخته می‌شود و دغدغه دیگری نداشته باشد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سیل خرداد ماه سال گذشته 179 هزار هکتار خسارت دید که کمتر از 10 درصد بیمه بودند افزود: 1961 خودرو گرفتار سیل شدند که هیچکدام بیمه نبودند و این هنر بیمه‌گران است که مردم را ترغیب کنند.

نامی با بیان اینکه 8000 کیلومتر شبکه برق، آب و گاز در کشور وجود دارد که باید بیمه شود عنوان کرد: ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه شوند و در صورت تخریب مکانی بالاترین فرد در دستگاه مسئول است و این موضوع به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه از 66 مخاطره‌ای که تاکنون در دنیا شناسایی شده 44 مورد ان در کشور ما به وقوع پیوسته است گفت: مهمترین مخاطرات کشور ما به ترتیب سیلاب، زلزله، فرونشست، آتش سوزی، سرمازدگی و خشکسالی و غیره است و دو مورد اول از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای زلزله باید عزم عمومی وجود داشته باشد که مقاومت سازه را به هشت ریشتر و برای اماکن حساس به 10 ریشتر برسانیم افزود: سالانه در کشور حدود 15 هزار زلزله رخ می‌دهد که یک پنجم آن بالای چهار ریشتر است.

نامی گفت: در سال‌هایی که زلزله‌های مهم در کشور رخ داده همچون زلزله کرمانشاه 19 هزار و 300 زلزله به ثبت رسید و در زلزله بم 18 هزار و زلزله منجیل نیز به بیش از 20 هزار زلزله رسیده بود و این نشانگر مهمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16 هزار زلزله به ثبت رسید افزود: صفحه ایران از چهار صفحه از بیرون تحت فشار است که خطرناک‌ترین آن شبه جزیره عربستان است و در نیمه اول سال گذشته در حرکتی غیرقابل انتظار حدود 21 میلی‌متر حرکت کرد در حالی که سال‌های قبل کمتر از یک میلی‌متر حرکت داشت و در یک منطقه در مدت پنج ماه و 10 روز بیش از 2400 زلزله رخ داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: وضعیت 220 سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت و متوجه شدیم در این مدت 12 زلزله بالای هفت ریشتر رخ داده که آخرین آن 7.7 ریشتر بوده است و این نشان داد اگر مقاومت سازه به استاندارد 7 ریشتر برسد زلزله به یک پدیده تبدیل می‌رسد.

نامی با اشاره به اینکه این فرهنگ بین مردم تقویت و نسبت به مقاوم سازی منازل خود حساس باشند گفت: 33 وزارتخانه، سازمان و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نسبت به مدیریت بحران وظیفه دارند و همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

وی با بیان اینکه سیلاب یکی از خطرناک‌ترین مخاطره‌های امروز است افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی در دنیا به هم خورده باید هر روز منتظر این مخاطره باشیم و یکی از 34 چالش موجود در دنیا است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه برای در امان بودن از سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری نداریم گفت: آبخیزداری در بالادست بسیار مهم است و علاوه بر حفظ خاک مانع از بروز سیلاب می‌شود.

نامی با بیان اینکه باید از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی به طور جدی جلوگیری شود، عنوان کرد: از دادستان‌ها درخواست شده این موضوع را کنترل کنند، زیرا این موضوع بدهکار کردن جامعه به آینده است و این سبب حفظ جان و دارایی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه 144 هزار و 610 کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که 6820 کیلومتر ان از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند، گفت: باید با احداث سیل‌بند عرضی، اصلاح مسیر رودخانه‌ها و برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف