Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعادل عربی روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران رسانه ها از مجموعه محل نگهداری پرندگان شکاری «شیرده» شهر همدان که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، افزود: فروچاله و فرونشست ۲ تهدید جدی حوزه محیط زیست استان همدان محسوب می شود که علت اصلی بروز این تهدید نیز مدیریت غلط منابع آب های زیر زمینی طی سالیان گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت های فروچاله و فرونشست، اظهار داشت: فروچاله عموما به صورت نقطه ای و فرونشست زمین به شکل خطی و در سطحی گسترده روی می دهد به نحوی که بروز پدیده فروچاله یا فرونشست زمین تهدیدی جدی برای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود.

عربی با بیان اینکه بیشتر فروچاله های استان همدان در دشت های فامنین و کبودرآهنگ است، گفت: بروز فروچاله و نشست زمین در این مناطق نشان دهنده مستعد بودن اراضی و همچنین اقدامات گسترده انسان در زمینه استفاده بیش از حد و نادرست از منابع آب و سفره های زیر زمینی است.

وی با اشاره به اینکه تداوم این اقدامات برای برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی موجب گسترش و تشدید این تهدید(فروچاله و نشست زمین) می شود، تاکید کرد: طبق ماده ۱۰ قانون ضوابط استقرار واحدها و صنایع، باید از ایجاد صنایع آب بر در دشت های ممنوعه جلوگیری شود و همچنین باید به صورت جدی از هر اقدام موثری در زمینه مدیریت آب و پیشگیری از بروز فروچاله و فرونشست حمایت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: براساس قانون همه فعالیت ها باید مبتنی بر سند آمایش باشد اما این مهم طی چند سال گذشته مغفول مانده است.

عربی اظهار داشت: ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان همدان به عنوان کانون گرد و غبار شناسایی شده که از این وسعت ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آن بحرانی است هرچند که اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار تنها مسئولیت و نقش دبیرخانه ای را برعهده دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یکی از تکالیف محیط زیست را ایجاد و راه اندازی پایگاه های سنجش آلودگی هوا دانست و افزود: طرح مطالعاتی شناسایی کانون های مولد گرد و غبار تهیه و برنامه اقدام و عملیاتی آن نیز به دستگاه ها ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا تمامی فروچاله های استان همدان در شمال و شمال غرب استان از جمله دشت کبودرآهنگ، رزن و قهاوند قرار دارند.

نخستین فروچاله استان همدان در سال ۱۳۷۱ در محدوده روستای «همه کسی» شهرستان بهار و آخرین مورد آن نیز سال ۱۳۹۷ در نزدیکی روستاد «کِردآباد» شهرستان کبودراهنگ ایجاد شد.

برچسب‌ها استان همدان فروچاله اداره کل حفاظت محیط زیست همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان همدان فروچاله اداره کل حفاظت محیط زیست همدان استان همدان فروچاله اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست