Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، شبکه خبری الجزیره در گزارش خود به بررسی احتمال تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این روزها در وین، مقر این سازمان در حال برگزاری است، پرداخته و در آن بخش‌هایی از مصاحبه اخیر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با این شبکه را نیز منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش الجزیره، همزمان که قدرت‌های غربی با حمایت اسرائیل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای محکومیت ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش به شورای حکام ارائه داده‌اند، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران استقلال سیاسی دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را زیر سوال برده و خاطر نشان کرد که آژانس باید به تعهدات خود پایبند باشد و مانع از "نفوذ دشمنان ایران" در اجرای وظایف خود شود.

اسلامی در ادامه با انتقاد از انتشار گزارش‌های آژانس توسط رسانه‌های غربی پیش از ارائه آن به شورای حکام تاکید کرد: ایران پاسخ‌های قانع کننده‌ای به سوالات آژانس (درباره سه مکان هسته‌ای) داده است اما این نهاد اراده‌ای برای اعلام اینکه پاسخ‌های ما برایشان قانع‌کننده بوده است، ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: گزارش‌های آژانس بر مبنای یک سری اطلاعات ساختگی و غلط تهیه می‌شود که دشمنان ایران، به‌ویژه تحت هدایت رژیم اسرائیل آنها را ارائه می‌دهند.

شبکه الجزیره در ادامه گزارش خود آورده است: در این میان، انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه خود را به شورای حکام ارائه داده و در آن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و آنچه همکاری نامناسب ایران با ژانس عنوان شده است را محکوم کرده‌اند. آنها تاکنون از این اقدام خودداری می‌کردند، چراکه بر این باور بودند که این اقدام می‌تواند به مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ لطمه بزند.

با این حال، هنوز تصور می‌شود که این قطعنامه فاقد توصیه‌ای برای ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل باشد، زیرا اعتقاد بر این است که چنین کاری می‌تواند وضعیت پر تنش کنونی را بدتر کند.

وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرده است که این کشور بر اساس آنچه در جلسه شورای حکام اتفاق می افتد، پاسخ خواهد داد اما توضیحی نداده است که این پاسخ چه می‌تواند باشد.

روسیه و چین نیز که هر دو عضوی از توافق هسته‌ای هستند تاکنون مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کرده‌اند.

اما اسرائیل به شدت خواهان این است که این قطعنامه قوی‌تر هم باشد و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی این رژیم از آژانس خواست تا یک هشدار صریح به ایران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش بدهد و مشخص کند که اگر به سیاست هسته‌ای خود ادامه دهد هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

به گزارش ایسنا، این درخواست پس از آن مطرح شده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی به سرزمین‌های اشغالی سفر و با نفتالی بنت دیدار کرده بود.

مدیرکل آژانس روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده‌ای درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است.

وی در عین حال گفت: طبق روال قبلی و برای این که آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است، آژانس آماده است بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل دوباره همکاری کند.

گروسی در نشست خبری خود پس از برگزاری این نشست نیز گفت که آنچه رخ داده است، نشان می‌دهد که ما و ایران به همکاری و شفاف‌سازی و توضیح درخصوص برخی امور نیاز داریم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعاها گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس  انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.

خطیب زاده با بیان این که گزارش ارائه شده دقیق نیست، تصریح کرد: ما صریح و روشن گفته‌ایم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، تصریح کرد: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: هسته ای ایران شورای حکام انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی

آغاز اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران پس از تنش‌های منطقه‌ای اخیر و حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سوژه گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را اعلام کرد. شینهوا همچنین به دیدار گروسی با وزیر خارجه کشور اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش مستقلی در برنامه هسته‌ای تهران ایفا کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این برای شرکت در این کنفرانس و همچنین دیدار با مقامات ایرانی وارد ایران شد. محمد اسلامی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تأثیر «نفوذ و فشارهای سیاسی» خارجی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار نگیرد.

او افزود: «همانطور که گزارش‌های آژانس گواهی می‌دهد، بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در سال گذشته ۲۲ درصد از بازرسی‌های جهانی آژانس را به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت نصب شده این کشور ۳ درصد ظرفیت جهانی بوده است که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از کارزار تبلیغاتی رسانه‌ای و جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد و دسترسی جهانی به تأسیسات آن همانطور که در اساسنامه آن تصریح شده فراهم است که به همه کشورها اجازه استفاده از علم و فناوری هسته‌ای به شیوه‌ای عادلانه داده است.

اسلامی با بیان اینکه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، فناوری هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد، گفت که سازمان انرژی اتمی برای تولید انرژی پاک و پایدار تلاش‌های سریعی برای برای این منظور انجام می‌دهد. وی تاکید کرد که سازمانش تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۴۱ را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که انتظار می‌رود گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران سخنرانی کند. گروسی آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ به کشور سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

به گفته این وبگاه خبری، تنش‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان شکست توافق برجام بارها شعله‌ور شده است و تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا تاکنون برای بازگرداندن واشنگتن به توافق و هم برای وادار کردن تهران به پایبندی مجدد به مفاد توافق شکست خورده است. سال گذشته، ایران طی مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد، که به عنوان یک اقدام نمایش حسن نیت تلقی شد. بازدید گروسی فرصتی برای تبادل نگرانی‌های طرفین فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران نوشته است که بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه تنش‌های شدید ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه رخ می‌دهد.

گروسی در ماه‌های گذشته چندین بار اظهارات غیرمسئولانه‌ای در خصوص برنامه‌ی هسته ایران کرده است، مخصوصاً اینکه آژانس نمی‌تواند تضمین کند ترکیب سانتریفیوژها در آبشار غنی‌سازی تغییری کرده‌اند یا نه و ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌سازی داده که چندین بمب هسته‌ای بسازد.

گروسی در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان نوشت که وی «یک سری اقدامات عملی» برای احیای بیانیه مشترک سال گذشته، اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد داد. گروسی پس از سفر به اصفهان به وین بازمی‌گردد، جایی که قصد دارد اخبار جدیدی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

در اولین روز کنفرانس اصفهان، محمد اسلامی تاکید کرد که همکاری با آژانس و پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «در رأس سیاست‌ها و راهبرد جمهوری اسلامی است.»

آسوشیتدپرس در پایان با اشاره به عملیات وعده صادق و تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به آن در اصفهان نوشته است که برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل که به طور گسترده توسط کارشناسان شناخته شده است، مانع از حمله ایران نشد. و اکنون کارشناسان به طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که ایران ممکن است پس از یک حمله بزرگ به خاکش به دنبال ایجاد بمب برود.

کد خبر 751295

دیگر خبرها

  • بازتعریف تعاملات آتی ایران و آژانس در اصفهان
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود
  • گروسی: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم
  • توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است/ آغاز تهیه پیش‌نویس برای تعاملات آینده
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد