Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@00:36:44 GMT

ماجرای ساخت خانه اسکیمو‌ها در قله دماوند

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۶۶۲

ماجرای ساخت خانه اسکیمو‌ها در قله دماوند

وحید رضائیان گفت: ایگلو یا سازه‌های بتنی که فدراسیون کوهنوردی به عنوان پناهگاه کوهنوردان در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قله دماوند ساخته مغایر موازین زیست محیطی است.

او گفت: فدراسیون کوهنوردی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی این سازه‌های ناسازگار را در قله دماوند ساخته است.

ایگلو در زبان اسکیمو‌های کانادا و گرینلند به معنای خانه و به کلبه‌های یخی گفته می‌شود که با بلوک‌های برف و یخ ساخته می‌شود، اما لزوماً خانه برفی نیست و در برخی کوهستان‌ها با سازه‌های بتنی شبیه ایگلو‌ها برای کوهنوردان محل اسکان یا جان پناه ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نخستین بار در مهرماه ۱۳۹۹ تعدادی از کوهنوردان هنگام صعود به دماوند این ایگلو‌های فلزی را مشاهده کرده و همان زمان نیز با انتقاد محیط زیست همراه شده بود، اما فدراسیون کوهنوردی اعلام کرده بود با وجود انتقال قطعات بیشتری به دماوند، فقط دو ایگلو برپا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

ماجرای شیء عجیب شبیه تخم اژدها در کوه دماوند چیست؟

مشاهدات میدانی کوهنوردان در همان روز‌ها نشان داده بود در پشت پناهگاه «بارگاه سوم» و در شرق سرویس‌های بهداشتی تازه تاسیس نیز سکو‌های سیمانی جدیدی ساخته و قطعات ایگلو‌های دیگر نیز به جبهه جنوبی کوه دماوند، انتقال داده شده بود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل عرصه دماوند از ارتفاع ۲۲۰۰ متر شروع می‌شود و مطابق قانون، انجام هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییرهویت دماوند شود ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

رضایی می‌گوید: کوه دماوند در آستانه ثبت جهانی شدن است، اما با چنین تخریب‌ها و تصرف‌های بی‌رحمانه‌ای شانس ثبت جهانی را از دست می‌دهد.

کوه دماوند در سال ۱۳۸۷به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند محیط زیست قرار گرفته بود و پرونده بزرگترین کوه ایران از سال ۱۳۹۵ برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو آماده شده بود، اما آسیب‌ها و تعرض‌های فراوان تاکنون مانع از ثبت جهانی آن شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قله دماوند اسکیموها محیط زیست آمل کوه دماوند محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین کلنگ زنی احداث ۱۳۴ واحد نهضت ملی مسکن در شهر گهرو برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از چهارمحال وبختیاری ،خدایار باقری مدیرکل راه و شهرسازی استان در آیین کلنگ زنی نهضت ملی مسکن شهر گهرو گفت: این پروژه در ۶۷ پلاک و در ۱۳۴ واحد احداث خواهد شد.

باقری بیان کرد: شهر گهرو در شهرستان کیار واقع شده و از شهرهایی است؛ که در آن کمبود زمین نداریم. مساحت کل سایتی که به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است ۱۴ هکتار است که این ۱۳۴ واحد به مساحت ۱۲۹۰۰ متر مربع در فاز اول ۵ هکتاری از سایت یاد شده ساخته خواهد شد و در حال حاضر در مرحله اول تمام کسانی که واجد شرایط بودند، پوشش داده است.

وی ادامه داد: همچنین متقاضیان طرح جوانی جمعیت در همین سایت قرار دارند که پس از انجام قرعه کشی، زمین به آنها جهت ساخت واحدهای خود واگذار خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان گفت: واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر گهرو در راستای مردمی سازی بیشتر در قالب گروه‌های ساخت دو نفره ساخته خواهند شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901291

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • آغاز ساخت ایستگاه مترو بازارک رباط کریم
  • آیین کلنگ زنی احداث ۱۳۴ واحد نهضت ملی مسکن در شهر گهرو برگزار شد
  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس