Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:49:57 GMT

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۰ رقم جدید معرفی کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۷۸۰۰

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۰ رقم جدید معرفی کرد

به گزارش ایرنا، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه روز پنجشنبه با اعلام این خبر در یک گفت و گوی خبری افزود: این ارقام شامل رقم‌های جدید گندم، جو و نخود به عنوان دستاوردهای ارزشمند این موسسه در راستای بهبود پتانسیل عملکرد، ارتقاء کیفیت، مقاومت و تحمل تنش‌های زنده و غیر زنده و تنوع بخشی ژنتیکی و محصولی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده افزود: ارقام جدید موسسه در مقایسه با ارقامی بومی درمقابل آفات، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارند.

وی اضافه کرد: افزایش تولید هسته‌های بذری دیم به ۶ هزار تن در سال گذشته برای توسعه نفوذ ارقام جدید در عرصه‌ها، با وجود خشکسالی شدید از مهمترین دستاوردهای این موسسه در کنار معرفی ارقام است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور همچنین از تدوین برنامه ۵ ساله تولید بذر طی نشست‌های مشترک با بخش اجرا با رویکرد زنجیره کامل در تولید هسته‌های بذری خبر داد.

وی افزود: ایجاد شبکه تحقیقات دیم با مرجعیت موسسه و توسعه طرح‌های مشترک و افزایش فعالیت‌های ترویجی با مشارکت بخش اجرا در استان‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در امر تکثیر هسته‌های بذری از فعالیت‌های مهم موسسه دیم در سال گذشته و پیش روست.

علیزاده گفت:  افزایش بهره وری تولید در نظام‌های کشت دیم کشور با شناسایی خلاء عملکرد دیم و تعیین سناریوهای موثر در پایداری و جهش تولید در اراضی دیم کشور در شرایط تغییر اقلیم در اولویت‌های تحقیقاتی این موسسه است.

علیزاده خاطرنشان کرد: نبود ثبات و پایداری تولید دیم به علت محدودیت گزینه‌های کشت در شرایط دیم، عدم بهره برداری اصولی از خاک، پائین بودن ماده آلی خاک و بالا بودن فرسایش خاک و تغییر اقلیم همراه با افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش فراوانی خشکسالی‌ها به عنوان چالش‌های ملی در زراعت دیم کشور مطرح است.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۹۷ رقم بذر دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ و علوفه معرفی شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مراغه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مراغه وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مراغه موسسه تحقیقات دیم کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مومنی بعدازظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان مازندران در بخش کشاورزی قطب تولید محصولات مختلف و حافظ امنیت غذایی کشور است و در این نمایشگاه بخش کشاورزی سرآمد بوده است، تصریح کرد: محوریت برنامه های این نمایشگاه براساس معرفی زنجیره های ارزش تولید محصولات مختلف و توانمندی استان های مختلف کشور بوده است.

وی با اعلام اینکه از بین شرکت های بزرگ استان مازندران نیز ۱۰ شرکت معتبر و فعال در عرصه بازاریابی و صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی حضور دارند، گفت: با توجه به انتظار از بخش کشاورزی مازندران و نقش آن در تامین امنیت غذایی کشور، حضور پررنگ بخش کشاورزی را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

کد خبر 6093229

دیگر خبرها

  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید