Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - شهرستان دیر، فاطمه مظفری پور: مردان و زنان جوان، یکی پس از دیگری در واپسین لحظات غروب، به نشست وارد می‌شدند و هرکدام بر روی صندلی داغ خود قرار می‌گرفتند، تعداد انگشت‌شماری هم مو سپید لابه‌لای جوانان دیده می‌شد، همین که توانسته بود مو سپیدان را در کنار جوانان جمع کند، جای شگفتی داشت. 

۱۰ دقیقه گذشت و همه تا حدودی بر سر قرار هفتگی خود حاضر شده بودند، صدای پچ پچ تمام سالن را برداشته بود و گویا همه منتظر بودند تا کسی، اولین سخن نشست را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شروع اولین کلام برای منتظران

مهدی امیدیان‌فر مسئول این نشست همخوانی، صدای خود را صاف کرد و بر حسب عادت همیشگی پا روی پا انداخت و با این جمله آغازگر میز گرد تحلیلی شد: «اینک اولین تحلیل از کتاب ملکوت را آغاز می‌کنیم». 

تمام پچ پچ‌های شرکت‌کنندکان خاموش شد و گویا همه چیز شده بود چشم و گوش برای شنیدن اولین تحلیل از کتابی که هفته پیش آن را خریداری و مطالعه کرده بودند. 

مهدی، که خود نویسنده و دست به قلم عرصه ادبیات است، در حوزه داستان نویسی، آثاری به نام «هوهو چی چی»، «طغیاله»، «زیربار مینار»، «خون انار» و «پسر عنکبوتی» را به ثبت رسانده‌ است، او در جلسه قبل برای شرکت‌کنندگان از فضای کلی کتاب، شخصیت نویسنده و محتوای موضوعی کتاب بحث کرده بود و اما اینبار شرکت کنندکان را به چالش تحلیل جملات و شخصیت‌های رمان دعوت می‌کند. 

مهدی، گفت‌گوی چالش خود را چنین شروع کرد: کتاب ملکوت، رمانی کوتاه است که نویسنده در آن سعی کرده‌ است تا براساس آموزه‌های اسطوره شناسی، داستانی را به تصویر بکشد که مخاطب را درگیر این آموزه‌ها کند و به همین علت است که هر شخصیت در این کتاب نماینده یک ویژگی انسانی است. 

رئیس این انجمن، از حال و هوای شخصیت‌ها می‌گوید و شگرد نویسنده کتاب ملکوت برای آغازگری داستان با جن‌زدگی را تحسین می‌کند و سپس به نظر شخصی خود راجع‌به کتاب می‌پردازد، او پریشانی‌ها و ذوق‌های نهفته در کتاب را بروز داده و این نظرات شخصی، بهانه‌ای می‌شود تا دیگر شرکت کنندگان نیز به قضاوت شخصیت‌های داستان بپردازند. 

جوانان حاضر با هیجان به توصیف حس و حال خود از کتابی که به‌طور مشترک خوانده‌اند پرداخته و منافات علمی و گاه شخصی را تشریح می‌کنند. 

اما ولوله نقدها در هم می‌پیچد و اینجا بود که مهدی باز میانجی‌گر می‌شود و به جلسه نظم می‌بخشد تا هرکدام به ترتیب، اظهار نظر کنند، پس باز همه جا را سکوت فرا می‌گیرد و تنها صدای یکی از جوانان به‌گوش می‌رسد که در حال تحلیل جملات کتاب است و همه به او خیره مانده‌اند. 

وقتی کتاب را به چالش دعوت می‌کنند

مهدی، پس از شنیده نظرات شخصی حضار، بحث را چالشی‌تر می‌کند تا کسی در این میان خسته نشود و این همان مرحله‌ای است که روح کتاب را تحلیل می‌کنند. 

تحلیل ساختار نوشتاری کتاب اینبار به سمت و سوی تئاتر و تصویرسازی پیش می‌رود و حضار از ظرفیت داستان‌ها و پرده‌پردازی آن‌ها برای تئاتر سخن می‌گویند. 

حتی اسامی شخصیت‌های داستان هم از دست حضار در نمی‌رود و به واشکافی ارتباط معنایی و ویژگی‌های هر شخصیت می‌پردازند و در این بحث مو سپیدان مجلس نیز وسط میدان می‌آیند و با اظهار نظر، خودی نشان می‌دهند. 

تاثیر اندیشه نویسنده کتاب بر «ملکوت» 

حسین فخرایی از شرکت کنندگان همیشگی این محفل که پیش از این فقط شنونده بود، زبان از سر ذوق می‌گشاید و می‌گوید: بهرام صادقی؛ نویسنده کتاب ملکوت، در بحبوبحه ناملایمتی‌ها و کودتای منطقه‌ای دست به نوشتن این کتاب برده‌ است و شاید همین امر باعث شده تا در بدترین حال روحی ممکن، دست به‌ قلم شود و این اثر را خلق کند.

حسین دوراهکی هم کلاهی که بر سر موهای جو گندمی‌اش گذاشته است را صاف می‌کند و می‌گوید: ویژگی کتاب‌های اسطوره‌ای همچون کتاب ملکوت این است که شبیه به تعبیر رویا می‌مانند زیرا موقع تعبیر باید رویا را به عناصر حقیقی و دنیای خلقت ارجاع دهیم و خب این یعنی تنها بر اساس حدس و گمان، می‌توان جلو رفت. 

فاطمه نیکنام نیز نام‌گذاری هر فصل این کتاب را منوط به فلسفه و مفهومی خاصی دانست و حتی برای عدد گذاری‌های فصل نیز برای خود تفسیری داشت، او پوچی حاکم بر وجود برخی شخصیت‌ها را علت مرگشان دانسته و بر همین اساس نام‌گذاری این کتاب با نام ملکوت را تفسیری وارونه از فضای حاکم بر داستان می‌داند. 

رمان‌ها روایتی از علوم هستند

مهدی، بار دیگه نشست را به دست می‌گیرد و به صندلی داغ همه حضار پایان می‌دهد تا جلسه به‌ انتهای خود برسد؛ اکنون هرکدام از حضار، با کوله باری از دانش و علم حیات، حلقه دوستانه خود را ترک می‌کنند. 

مهدی امیدیان فر، در پاسخ به چرایی واکاوی کتاب‌های رمان، می‌گوید: رمان، واقعی‌ترین تفسیر دنیا است و این تفاسیر در برخی کتاب‌ها چنان عمیق می‌شود که ما را چندین جلسه مشغول یک جمله از کتاب می‌نماید و حتی گاهی اوقات، زمان گوی سبقت را می‌رباید و بحث ما تا دم در نیز کشیده می‌شود. 

مهدی، ایده برگزاری میزگرد کتابخوانی را برگرفته از تجربه خود در پایتخت می‌داند و ظرفیت جوانان کتابخوان شهرستان دیر را انگیزه شروع این طرح عنوان کرد. 

او در هر رمان، رد پای علوم مختلف را می‌بیند و علت حضور جوانان و مو سپیدان در کنار یکدیگر در این نشست را جاذبه رمان دانست زیرا او معتقد است که رمان طیف سنی خاصی برای مخاطبین خود ندارد. 

نشست کتابخوانی در شهرستان دیر هم‌اکنون وابسته به کانون رشد و توسعه نحیرم برگزار می‌شود و هر دوشنبه ساعت ۲۱ مملو از حضور علاقه‌مندان به کتاب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری فارس، آنچه که بیش از هرچیز دیگر موجب پیوستگی برگزاری این نشست‌ها می‌شود، دغدغه جوانان شهرستان دیر برای حفظ و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی است زیرا آن‌ها معتقداند کتاب خوب خواندن، زمینه پیشرفت جامعه را برای همه افراد ایجاد می‌کند بر همین اساس خبرنگار فارس، شما را برای حضور در این میز گرد دعوت می‌کند. 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: دورهمی کتابخوانی شهرستان دیر کتاب ملکوت شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهدی معتمدی و سید مهدی طباطبائی دوچرخه سواران مهریزی مسیر مهریز تا مشهد را برای ترویج هرچه بیشتر شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی رکاب زدند. رکابزنی مسیر هزار کیلومتری مهریز تا مشهد در هشت روز صورت خواهد گرفت.  این دوچرخه سواران ترویج وتشویق افراد به ورزش برای داشتن سلامتی در زندگی و خواندن کتاب را از اهداف خود می‌دانند.

دیگر خبرها

  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • دعوت ۵ فوتبالیست قمی به اردوی آماده سازی تیم ملی
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • صعود شهریارِ مهدی طارمی به لیگ دسته اول فوتبال جوانان
  • صعود تیم مهدی طارمی به لیگ دسته اول جوانان ایران
  • دعوت از دو بانوی جوان کبدی کار قم به اردوی تیم ملی
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی
  • همکلاسی‌های سابق بعد از ۳۹ سال دوباره پشت نیمکت مدرسه نشستند