Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس‌اَلرت (Science alert)، اختروَش ۳C-۲۷۳، اولین اختروش شناسایی شده بوده که درخشان‌ترین آنها است و بیش از چهار تریلیون برابر ستاره خورشید منظومه شمسی درخشندگی دارد در حالی که در فاصله ۲.۴ میلیارد سال نوری قرار دارد.

این اختروَش به علت خروج نور از این اجرام بزرگ موجب شباهت آنها به نور ستارگان می‌شود و به همین دلیل به این نام موسوم شده اند (کوازار – quasi-stellar object اجرام شبه‌ستاره).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابَرسیاه‌چاله موسوم به ۳C-۲۷۳ که در بررسی‌ و رصد منابع امواج رادیویی در سال ۱۹۵۹ کشف شده است، یک اختروَش (Quasar) است.  هر چند خود سیاه‌چاله‌ها نوری ساطع نمی‌کنند اما بزرگ ترین سیاه‌چاله‌ها با گازهای چرخشی عظیمی موسوم به «صفحات چسبیدگی» (accretion disks) احاطه شده‌اند.

در حالی که گاز با سرعت نزدیک به سرعت نور به درون سیاه‌چاله کشیده می‌شود، ‌ اصطکاک موجب گرم شدن آن صفحات می‌شود و باعث شده با تابش تشعشع درخشان شود که این به طور معمول به عنوان امواج رادیویی ردیابی می‌شود.

دانشمندان در چند دهه گذشته به مطالعه و بررسی بخش مرکزی (nucleus ) فروزان این سیاه‌چاله پرداخته‌اند اما به علت درخشش زیاد این اختروش، تحقیق درباره کهکشان پیرامونی و میزبان این اختروش تقریبا ناممکن بوده است. این درخشش و نور شدید به طور متناقضی موجب شده که دانشمندان درباره چگونگی تاثیرگذاری اختروش‌ها بر کهکشان‌های پیرامونی تا حد زیادی در تاریکی جهل باقی بمانند.

اکنون یک تحقیق جدید انتشار یافته در «ژورنال فیزیک نجومی» ممکن است سرانجام این وضعیت را تغییر بدهد، در این تحقیق، ‌ گروهی از پژوهشگران از تلکسوپ رادیویی (رادیوتلسکوپ) ALMA در کشور شیلی برای جداسازی نور درخشش اختروش ۳C-۲۷۳ از نور ساطع شده از کهکشان میزبان آن استفاده کردند.

با این اقدام تنها امواج رادیویی ساطع شده از کهکشان باقی ماند و وجود دو ساختار رادیویی بزرگ و مرموز آشکار شد که تا پیش از این مشاهده نشده بودند.

یکی از این ساختارها ظاهرا یک لکه بزرگ از نور رادیویی است که کل کهکشان را در بر گرفته و سپس به مسافت دهها هزار سال نوری ادامه می‌یابد.

این غبار رادیویی با ساختار دوم همپوشانی دارد که آن نیز در واقع فواره عظیم انرژی موسوم به «فواره فیزیک ستاره‌ای»  (astrophysical jet)‌ است که آن نیز به مسافت دهها هزار سال نوری امتداد دارد. این فواره‌ها معمولا از مواد یونیزه (دارای بار الکتریکی) تشکیل شده‌اند و با سرعت نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند.
 

این گروه از دانشمندان پس از بررسی نظریه‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که این غبار رادیویی در پیرامون این کهکشان از گاز هیدروژن تشکیل دهنده ستاره ناشی می‌شود که به طور مستقیم بر اثر خود آن اختروش دارای بار الکتریکی می‌شود.

به گفته دانشمندان این اولین بار است که گاز دارای بار الکتریکی امتداد یافته در مسافت دهها هزار سال نوری در پیرامون یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ مشاهده شده است.

شینیا کوموگی استاد دانشگاه توکیو و از اعضای اصلی این کار تحقیقی گفت: این کشف زمینه جدیدی برای مطالعه مشکلات گذشته در ارتباط با رصدهای با استفاده از نور اپتیکال فراهم می کند.

وی افزود: انتظار داریم با کاربرد این شیوه درباره اختروش‌های دیگر به این شناخت برسیم که یک کهکشان چگونه با کنش و واکنش با هسته مرکزی آن دچار دگرگونی می‌شود.

برچسب‌ها کهکشان اکتشافات فضایی فضا اخترشناس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهکشان اکتشافات فضایی فضا کهکشان اکتشافات فضایی فضا اخترشناس سیاه چاله سال نوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (عکس) تمرینات مرموز حسن یزدانی در جویبار
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!