Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: دومین یادواره شهدای ورزشکار استان کرمان در حالی عصر امروز برگزار شد که یادآوری کند 467 شهید ورزشکار کرمانی پهلوانانی بودند که جان‌شان را پای مرام‌شان فدا کردند تا از ناموس و خاک‌شان دفاع کنند.

در حاشیه یادواره شهدای ورزشکار پای سخنان عباس کاربخش برادر شهید ورزشکار حسن کاربخش نشستم، وی اظهار داشت: رشته ورزشی برادرم فوتبال بود و در تیم منتخب شهرستان راور حضور داشت و پای شهید کاربخش از 16 سالگی به جبهه باز شد و از سال 63 در جبهه بود تا سال 67 که در شلمچه به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از برادر شهید کاربخش می‌خواهم تا یک خاطره ورزشی از شهید عزیز تعریف کند، ناگهان لبخندی شیرین بر روی لبش نشست، فکرش می‌رود به سال‌های خیلی دور آن وقت‌ها که هنوز بازار جبهه و جنگ داغ بود، وی ابراز داشت: مسابقات بخشی بین راور و ماهان بود، بچه‌ها از جبهه به مرخصی آمده بودند، برادر شهیدم در این مسابقه 4 گل زد و بازی 4 بر صفر به نفع تیم راور تمام شد و قهرمان بخش‌های استان شدیم.

 

کاربخش با اشاره به اینکه ما چهار برادر بودیم، هر چهار نفر ما هم ورزشکار بودیم و هم به جبهه می‌رفتیم، اضافه کرد: پدر و مادرم به رحت خدا رفته‌اند، آنها هیچ وقت با ورزش کردن ما مشکلی نداشتند.

وی از وجود روحیه پهلوانی و ایثارگری در شهید کاربخش سخن به‌میان آورد و تصریح کرد: او همیشه توصیه می‌کرد اخلاق در ورزش خیلی رعایت شود و خیلی نسبت به بحث اخلاق حساس بود.

این برادر شهید افزود: ارزش‌هایی مانند احترام به داور، تماشاگر، تیم حریف و قوانین بازی که بعضی از آنها در حال حاضر کمرنگ و یا حتی حذف شده است برای شهدای ورزشکار خیلی مهم بودند.

کاربخش یادآور می‌شود: ویژگی‌های اخلاقی که امروز در بین ورزشکاران بعضی رشته‌های ورزشی کمرنگ شده است، اگر دوباره حاکم شود، محیط امن برای تقویت روح و جسم ورزشکاران ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شهید کاربخش از دوران ابتدایی ورزش می‌کرد، بیان داشت: پیکر برادر شهیدم بعد از 10، 12 سال که مفقود بود به کشور برگشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس درباره ضرورت برگزاری یادواره شهدای ورزشکار بیان داشت: اگر در این یادواره به وصیت‌نامه شهدا درباره ورزش برای ورزشکاران پرداخته شود تاثیر زیادی بر ورزشکاران ما دارد.

کاربخش با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست بر برگزاری مداوم یادواره شهدای ورزشکار تاکید کرد تا جامعه ورزشی از این رکود و رخوت بیرون آید و متذکر شد: بعضی از محیط‌های ورزشی سالم نیست و برگزاری یادواره شهدا به ایجاد روحیه ورزشکاری و پهلوانی کمک می‌کند.

شهید ورزشکاری که به جای دانشگاه تهران به جبهه رفت 

در همین حال گفت‌و‌گویی را هم با مریم شبستری‌راوری خواهر شهید ورزشکار ماشاءالله شبستری‌راوری انجام دادم که همسر شهید هم هست، وی بیان داشت: برادرم در سال 1343 به دنیا آمد و در عملیات شلمچه وقتی که 21 سال اشت به شهادت رسید.

این خواهر شهید ادامه داد: برادرم در رشته‌های ورزشی مختلفی از جمله فوتبال فعالیت داشت و خیلی قوی، درس‌خوان و ورزشکار بود و قرار بود برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران برود که به‌جای آن به جبهه رفت.

وی افزود: وقتی برادرم، شهید شد، پدر و مادرم هنوز زنده بودند، مدت‌ها نامه‌ای از برادرم نمی‌آمد، پدرم، شب‌ها، خواب از سرش رفته بود، از سحر تا اذان صبح می‌رفت توی تکیه ابوالفضل محله‌مان تا اینکه بلاخره خبر شهادت ماشاء‌الله را آوردند. 

 

کرمان 467 شهید ورزشکار تقدیم کرده است 

در همین حال مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: 467 شهید ورزشکار در استان کرمان داریم و یادواره شهدای ورزشکار به‌منظور بزرگداشت یاد و خاطره این شهدا برگزار شده است.

میثم پاریزی بیان داشت: در حالی ورزشکاران در گروه‌های سنی مختلف در یادواره شهدای ورزشکار استان کرمان حضور دارند که کمتر یادواره‌ای با حضور گروه‌های سنی برگزار می‌شود و شما ورزشکاران که باید آینده ورزشی و مدیریتی کشور را رقم بزنید، همواره با شهدا و خاطرات آنها زندگی کنید.

وی بیان داشت: شهدای ورزشکار ما مناسب‌ترین الگوهایی هستند که می‌توانند، اثربخش و تاثیرگذار باشند و نوید آینده روشن را برای کشور عزیز اسلامی بدهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان اضافه کرد: اگر امروز در سراسر کشور از تختی به عنوان جهان‌پهلوان یاد می‌کنند به علت مدال‌های تختی نیست بلکه روحیه فتوت و مرانگی او است، وقتی در میدان و تشک کشتی حاضر می‌شود و در بین مسابقه متوجه می‌شود پای حریفش آسیب دیده در مسابقه به سمت پای آسیب دیده او نمی‌رود و این فرد را بزرگ می‌کند. 

پاریزی خاطرنشان کرد: شهدای ورزشکار در ورزش تلاش کردند و سختی کشیدند، قهرمانی داشتند و می‌توانستند برای همه افتخارآفرینی کند، اما مسیری را رفتند که از خاک و ناموس کشور دفاع کنند و ورزشکاران ما با تاسی از شهدا می‌توانند الگوهای اخلاق و پاکی در میادین ورزشی باشند.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی ورزشکاران باشد

وی از مجموعه مدیریتی ورزش خواست با انتخاب افراد صالح و شایسته در مجموعه مدیریتی کمک کنند، مسیر ورزشی به‌درستی طی شود تا ورزشکاران در اوج افتخار موجب ایجاد انگیزه و غرور بین نوجوانان و جوانان باشند.

پاریزی تصریح کرد: ورزش کرمان در اوج افتخار و قهرمانی است و ویژگی‌های رفتاری و ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان انسانی مسلمان، ایرانی، شجاع و قدرتمند می‌تواند گره‌گشا هر انسان آزاده‌ای به ویژه ورزشکاران برای رسیدن به کمال باشد. 

وی یادآور شد: از آنجا که می‌خواهیم برگزاری یادواره شهدا محدود به برگزاری یادواره نباشد، بنابراین تصمیم مدیریتی ورزش و جوانان، بسیج ورزشکاران و سپاه ثارالله استان کرمان بر این است تا برای اثربخشی این یادواره برنامه‌هایی را از این یادواره تا یادواره بعدی داشته باشیم و نظام‌نامه و دستورالعمل هم تنظیم می‌شود.

جامعه ورزش کرمان برای آزادسازی زندانیان به میدان می‌آیند 

پاریزی همچنین آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد به‌ویژه ورزشکاران گرفتار را از دیگر برنامه‌های جامعه ورزش استان کرمان ذکر و خاطرنشان کرد: تاکنون آزادسازی 23 زندانی جرایم غیرعمد را با توان جامعه ورزش انجام داده‌ایم.

وی اظهار داشت: نهادینه شدن فرهنگ و اخلاق ورزشکاری در باشگاه‌های ورزشی امری ضروری‌ست تا باشگاه‌ها، میدان اخلاق باشند و نصب کتیبه نام و وصیت‌نامه شهدا در اماکن ورزشی را دنبال می‌کنیم زیرا مکان‌های ورزشی ما به نام شهدا نامگذاری شده‌اند اما زندگی‌نامه شهید را نمی‌دانیم. 

علاوه بر ورزش جسم باید روح‌مان را هم ورزش دهیم

در همین حال حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری که به عنوان سخنران ویژه در این ایین حضور داشت، از مسؤولان خواست برای شهدای هنرمند و اقشار مختلف یادواه‌های تخصصی برگزار کنند تا آنهایی که فکر می‌کنند، یک یا دو قشر برای دفاع از نظام و اسلام بلند شدند، بدانند همه اقشار از زن و مردم و پیر و جوان از کشور دفاع کردند و شهدایی را تقدیم کردند.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی بیان داشت: علاوه بر ورزش جسم باید روح‌مان را هم ورزش دهیم و عبادت به عنوان ورزش روح است، زیرا در غیر این صورت رشد انسان ورزشکار بدون ورزش به‌قول شهید مطهری، کاریکاتوری می‌شود.

 

شهدای ورزشکار در میدان نبرد نامردی نکردند 

ماندگاری با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که ورزش جزو واجبات مردم ماست، ادامه داد: شهدای ورزشکار فقط به ورزش جسم‌شان نپرداختند بلکه به ورزش روح‌شان هم پرداختند و در میدان نبرد نامردی نکردند. 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: به قول مقام معظم رهبری، شهدای ورزشکار ما پهلوان و قهرمان بودند و فقط به‌دنبال مدال نبودند و زندگی شهید تختی و شهید هادی را مطالعه کنید، می‌بینید، مردانگی‌ها قشنگ و روح بلندی داشتند. 

«هواپرستی» مشکل امروز جامعه شده است

ماندگاری از امام علی (ع) و امام حسین (ع) به عنوان پهوانانی با روح بلند نام برد و اضافه کرد: «هواپرستی»، مشکل امروز جامعه است و اگر روح خود را پرورش دهیم، مشکلات زیادی برطرف می‌شود.

وی بیان داشت: ورزشکاران ما مربی‌محور هستند و هر چه مربی بگوید، حرف آخر است و این خیلی قشنگ است، اما قشنگ‌تر این است که در تمام زندگی مربی‌محور باشیم که ولایت‌محوری می‌شود و اگر حرف ولی را گوش کنید، پیروز می‌شوید.

کنگره شهدای ورزشکار در راه است 

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در اقشار بسیج نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ورزشکار و شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: از سال گذشته یادواره شهدای استانی در کرمان کلید خورد و در بسیج ورزش و اداره کل ورزش و جوانان در 10 شهرستان یادواره شهدا را برگزار کردیم.

پاداش ادامه داد: دومین یادواره شهدای ورزشکار در واقع آغاز برنامه‌هایی‌ست که از این یادواره تا یادواره بعدی اتفاق می‌افتد و سال آینده سومین یادواره را به صورت کنگره شهدای ورزشکار در استان کرمان برگزار می‌کنیم. 

وی بیان داشت: در این بازه زمانی از یادواره تا یادواره باید از ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنبم و بنا به فرموده رهبری زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهید و شهادت نیست بنابراین همه ما باید دست به دست هم بدهیم و در مقابل خانواده شهدا سر تعظیم فرود آوریم و امروز در ولای ولایت مقام معظم رهبری اثربخشی برای خدمت به مردم انجام شود.

حاج قاسم و ورزش زورخانه‌ای و اسب‌سواری 

پاداش یادآور شد: از توان هیئت‌های ورزشی استان کرمان و ورزشکاران در گروه‌های جهادی استفاده می‌شود و آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد با اولویت زندانیان حوزه ورزش و جوانان در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین از مکتب شهید سلیمانی سخن به‌میان آورد و اظهار کرد: ما در استانی قرار گرفته‌ایم که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از بین ما رفته است و یکی از خصوصیات وی بحث ولایتمداری بود و شهید سلیمانی همچنین ورزشکار بود و در ورزش زورخانه‌ای و اسب‌سواری سابقه زیادی داشت.

 جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان ابراز داشت: کرمان در مکتب شهید سلیمانی در قله است و باید از این شهید در ولایتمداری، مردم‌داری و مردم‌نوازی درس بگیریم، زیرا دیدید حاج قاسم در سیل خوزستان به داد مردم رسید و در کنار آنها قرار گرفت و با جان خودش ایران را نه در کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه بلکه در منطقه سرآمد کرد.

اما این گزارش را با خاطره‌ای از آزاده شهید ورزشکار محمد شهسواری به پایان می‌بریم: 

عراقی‌ها دست‌های بچه‌ها را بستند و در یک ستون حرکت‌شان دادند تا خبرنگاراهای غربی، صحنه اسارت ایرانی‌ها را برای تمام دنیا مخابره کنند. 

محمد که فهمیده بود این صحنه‌ها دارد در تمام دنیا پخش می‌شود، آرام در ستون حرکت کرد تا به دوربین نزدیک شد، در یک لحظه همه چیز به‌هم ریخت، دوربین که رفت روی چهره محمد، صدای فریادش هیمنه رژیم بعث را در هم شکست، او با دستان بسته در میان چشمان بهت‌زده عراقی‌ها و نمایندگان رسانه‌های خبری دنیا فریاد می‌زد «مرگ بر صدامِ ضد اسلام».

انتهای پیام/80019/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: یادواره شهدای ورزشکار در کرمان یادواره شهدای ورزشکار حاج قاسم سلیمانی شهدای ورزشکار برگزاری یادواره ورزش و جوانان یادواره شهدا شهید ورزشکار استان کرمان یاد و خاطره برادر شهید جامعه ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمان گفت: کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است و ۴ شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد عصر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی دفاع مقدس و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار و محمدرضا پورابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در محل سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه مجموعه خاطرات عزیز در حوزه دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: از سه آزاده کرمانی خاطراتی ضبط شده که به صورت قطعات کوتاه تهیه و در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان منزل پدری شهید سلیمانی به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است، گفت: آثار زیادی در استان کرمان در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که ارزش ثبت ملی دارد و باید پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد آزادسازی خرمشهر در پیش است، افزود: امسال بزرگداشت فتح خرمشهر با شعار "در راه فتح قله‌ای" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان فرماندهی انتظامی استان کرمان میزبان برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان است، ادامه داد: برنامه‌هایی در این زمینه دیده شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه 322 پیکر شهید گمنام در سطح استان کرمان وجود دارد و میزبان پیکر مطهر این شهدا هستیم، گفت: 231 درخواست از مجموعه‌های مختلف از جمله روستاها برای تدفین شهدای گمنام در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه 145 حرم و یادمان شهدای گمنام در سطح استان کرمان داریم که 23 یادمان در دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: 94 یادمان در مجموعه شهری داریم که 241 شهید گمنام در آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه 14 شهید گمنام نیز در مجموعه‌های نظامی قرار دارند که یادمان آنها تکمیل شده است، ادامه داد: از مجموعه درخواست‌ها 43 مکان که در سال جاری به تهران ارسال شده است 23 مورد در اولویت اول و 20 مورد در اولویت دوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت امام صادق(ع) کرمان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است، گفت: با سه مکان موافقت نهایی شده است و در این ایام سه شهید گمنام در سطح استان کرمان تشییع و تدفین می‌شود که کرمان روستای کوهپایه، رفسنجان و سیرجان میزبان پیکر مطهر شهدا هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای رودشتی
  • یادواره شهدای حسین آباد دورود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار در رشت
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • یادواره شهید آبروی محله در روستای بن زرد و رودشتی
  • یادواره شهدای کارگری استان همدان در فولاد ویان