Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@12:39:09 GMT

قانون اساسی تونس سکولار می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۲۴۵۴

قانون اساسی تونس سکولار می‌شود؟

فرارو- "قیس سعید" رئیس جمهور تونس مدتهاست که برای ریاست جمهوری قوی‌تر تلاش کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست، ده ماه پس از تصرف قدرت آشفته و بحث برانگیز "قیس سعید" رئیس جمهور تونس (که توسط بسیاری در غرب به عنوان یک کودتا توصیف می‌شود) کارشناس حقوقی که وظیفه بازنویسی قانون اساسی این کشور را برعهده داشت روز دوشنبه اعلام کرد که در قانون اساسی تازه تونس اشاره‌ای به مذهب رسمی اسلام نخواهد شد و حکومت آن کشور به طور رسمی سکولار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام توسط پژوهشگر حقوق تونسی "صادق بلعید" پیشنهاد شده و به عنوان تلاشی برای محدود کردن نفوذ احزاب اسلامگرای تونس از جمله جنبش النهضه شاخه تونسی اخوان المسلمین بین المللی توصیف شده است. النهضه پیش از انحلال پارلمان تونس در ژوئیه ۲۰۲۱ بزرگترین حزب سیاسی بود و "سعید" آن را مهم‌ترین تهدید برای ثبات سیاسی آن کشور توصیف کرده است. در مقابل، حزب النهضه سعید را دیکتاتور توصیف کرده و اصرار دارد که انحلال مجلس توسط او مبنای قانونی ندارد.

پیش از اصلاحات اساسی قانون اساسی تونس در سال ۲۰۱۱ میلادی که پس از اعتراضات بهار عربی که منجر به سرنگونی "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سابق تونس شد، به تصویب رسید و تونس را به عنوان "دولتی آزاد، مستقل و مستقل" تعریف کرده بود، اسلام به عنوان دین رسمی و عربی به عنوان زبان رسمی برسمیت شناخته شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلعید رسمی بودن مذهب را به طور کلی از قانون اساسی جدید حذف کرده است. او این تصمیم را با اشاره به این که ۸۰ درصد تونسی‌ها "مخالف افراط گرایی و مخالف استفاده از دین برای اهداف سیاسی هستند" توجیه کرده است. او بعدا تایید کرد که قانون اساسی نهایی هیچ اشاره‌ای به اسلام ندارد و در عوض بر ویژگی سکولار تونس تاکید کرد اگرچه تقریبا ۹۹ درصد جمعیت تونس مسلمان هستند.

بلعید با اشاره صریح به "النهضه" گفته است:" اگر بخواهید از دین برای مشارکت در افراط گرایی سیاسی استفاده کنید ما این اجازه را نمی‌دهیم. ما احزابی سیاسی با دستانی کثیف داریم. دمکرات‌های فرانسوی یا اروپایی، چه بخواهید چه نخواهید ما این افراد کثیف را در دموکراسی خود نمی‌پذیریم".

بلعید اکنون در هشتاد سالگی مدیر کمیسیون ملی مشورتی سعید است، نهادی که ظاهرا برای احیای دولت پارلمانی در تونس ایجاد شده است. چندین جنبش مخالف کشور از جمله اتحادیه عمومی کارگری تونس (UGTT) از شرکت در گفتگو‌های دولتی خودداری ورزیده‌اند به این دلیل که این گفتگو را نامشروع دانسته‌اند و معتقدند درباره پیشنهادات پیش‌تر پشت در‌های بسته تصمیم گیری شده بود و گروه‌های مخالف مانند النهضه از روند تصمیم گیری کنار گذاشته شده‌اند.

اقدامات سعید، تونسی‌ها را که بسیاری از آنان بن بست پارلمان قبلی این کشور را ناپایدار می‌دانستند دچار اختلاف کرده است. با این وجود، دیگران به اقدامات سعید اعتراض کرده‌اند که پارلمان منتخب مردم را حذف کرد و اختیارات تقریبا یک دیکتاتور را به مقام ریاست جمهوری تونس اعطا کرده است. سعید دانشجوی سابق بلعید مدت‌هاست که برای ریاست جمهوری قوی‌تر تلاش کرده و انتظار می‌رود که در قانون اساسی جدید اختیارات گسترده تری را حفظ کند. پس از موافقت کمیسیون مشورتی در مورد یک پیش نویس، سعید با گذاشتن آن به همه پرسی موافقت کرده است. در صورت موفقیت، او اعلام کرده که وضعیت فوق العاده را لغو خواهد کرد و بر انتخابات پارلمانی جدید نظارت خواهد نمود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تونس نظام سیاسی فیس سعید قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خدای جنگ» حسین دارابی مجوز ساخت گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، فیلمنامه‌های «خدای جنگ» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی، کارگردانی حسین دارابی و نویسندگی احسان ثقفی یزدی، «کینه» به تهیه‌کنندگی سعید خانی نامقی و کارگردانی سیدحسام فرهمندجو و نویسندگی سیدحسام فرهمندجو و محمدعلی حسینی، «به هرحال رها» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی قاسم فهیم خواه، «خاتی» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور، کارگردانی و نویسندگی فریدون نجفی و «برای رعنا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی و نویسندگی ایمان آقامحمدحسین یزدی، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

فیلم سینمایی «خدای جنگ» بعد از «مصلحت» دومین همکاری حسین دارابی کارگردان سینما با سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و پیش تولید این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی سعید سعدی آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود. «خدای جنگ» روایتی حساس از یک اتفاق واقعی و مهمِ معاصر است.

کد خبر 6099607

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال منوط به احیای اصول اقتصادی قانون اساسی است
  • «خدای جنگ» حسین دارابی مجوز ساخت گرفت
  • ترامپ: زندان را ترجیح می‌دهم
  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • واکنش محمد مهاجری به زندانی شدن یک وکیل دادگستری /یکسوی دعوا سعیدمرتضوی است و یکسو وکیلی شریف!
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • تساوی در سیرجان؛ زور گل‌گهر و شمس‌آذر به هم نرسید
  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • بمب نقل و انتقالات پرسپولیس از امارات می‌آید