Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رجبی زاده،گفت:در دنیای امروز یکی از چالش‌هایی که سازمان ملل در آغاز هزاره سوم فراروی بشر عنوان کرده چالش بیابان زایی است و این یک پدیده جهانی است.

او می‌گوید: عوامل مختلفی در پدیده بیابان زایی دخیل هستند، ولی بخش مهم آن به دلیل تداخلاتی که بشر انجام داده است و باعث برهم زدن تعادل اکوسیستم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رجبی زاده برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی یکی از عوامل تاثیر گذار است وقتی مردم بیش از توان سفره‌های زیر زمینی آب برداشت می‌کنند سطح  آب پایین می‌آید و محدوده ایی که رطوبت را برای ریشه مراتع، گیاهان و جنگل‌ها ایجاد می‌کرده است خشک می‌کند و سطح خاک فاقد پوشش گیاهی می‌شود.

او می‌گوید: وقتی سطح خاک فاقد پوشش گیاهی می‌شود با اندک وزش باد شاهد پدیده گردو غبار و درنهایت طوفان‌های شن خواهیم بود.

رجبی زاده می‌گوید: تخریب پوشش گیاهی در هرشکلی که انجام شود عامل مهمی در فرایند افزایش بیابان زایی است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان طبیعت همیشه فعالیت خود را انجام می‌دهد و این ماهستیم که باید طبیعت را به صورتی مدیریت کنیم که عوارض منفی این پدیده‌ها بر زندگی بشر کمتر مشاهده شود.

او گفت: هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند طبیعت را صددرصد مدیریت کند فقط می‌توانیم تلاش کنیم که عوارض منفی را کاهش دهیم. 

رجبی زاده می‌گوید: درحال حاضر از ۱۶شهرستان شمال استان کرمان در ۱۳شهرستان بامقوله بیابان زایی مواجه هستیم و پروژه‌های بیابان زدایی دراین مکان‌ها اجرا می‌شود که این وضعیت ما درشمال استان کرمان است.

او می‌گوید: در مجموع بایستی این ۱۳شهرستان را در حد امکانات و اعتباراتی که وجود دارد مدیریت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: کانون‌های بحرانی‌ درشمال استان کرمان ۲۸ مورد است که یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار وسعت دارند و حفظ این مکان‌ها مانند اراضی کشاورزی، باغ ها، روستاها، شهر‌ها که باید در اولویت شماره یک باشند و حفاظت کنیم و حفظ آن‌ها برای ما حیاتی است.

رجبی زاده می‌گوید: درخصوص پوشش گیاهی سرانه جنگل درجهان چهار هزار و ۵۰۰مترمربع، ایران یک هزارو ۴۰۰ متر و در استان کرمان ۵۰ مترمربع است که این استان در فقر پوشش گیاهی است بنابراین از نگاه محیط زیست و منابع طبیعی قطع حتی یک شاخه درخت هم یک آسیب جدی به محیط زیست است و به شدت مخالف هستیم.

رجبی زاده در خصوص اقدامات بیابان زدایی گفت: پیشینه فعالیت‌های بیابان زدایی در استان کرمان تقریبا از سال ۴۵ شروع می‌شود و نزدیک ۶۰سال است که فعالیت‌های مستقیم انجام می‌شود و به دلیل گسترش اراضی ییابانی نمی‌توانیم ادعا کنیم همه این موارد را می‌توانیم مدیریت کنیم و بخشی از این فعالیت‌ها فوریتی و اورژانسی است که در مناطق بحرانی انجام می‌شود وبخش عمده آن‌ها در شرق استان متمرکز است.

به گفته او برای اینکه شرق استان به شدت تحت تاثیر فرسایش بادی و هجوم شن‌های روان قرار دارد پارسال حدود ۱۷۵میلیارد تومان در ۴شهرستان هزینه کردیم.

او می‌گوید:درقالب سند ملی گردو غبار که تصویب شد برای کل استان باید حدود ۷۵۰هزار هکتار عملیات‌های مختلف مقابله با بیابان را دراستان انجام دهیم.

به گفته رجبی زاده همزمان در۱۳شهرستان استان اقدامات مختلفی انجام می‌دهیم و بحث گردو غبار دراستان کرمان بخشی تحت تاثیر کانون‌های درون استانی است که در چند سال اخیر فرایند جدیدی از جمله اراضی کشاورزی رها شده به این وضعیت اضافه شده است.

او گفت: بخشی دیگر ازاین گردو غبار ناشی از کانون‌های خارج از استانی است و ما کمتر تحت تاثیر کانون‌های فرا مرزی هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیابان زایی بیابان زدایی منابع طبیعی استان کرمان بیابان زایی پوشش گیاهی او می گوید گردو غبار رجبی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حواشی حضور مهران رجبی در سریال پایتخت

آفتاب‌‌نیوز :

مهران رجبی با حضور در برنامه جعبه سیاه درباره حضورش در سریال پایتخت برای نقش بهبود توضیح داد و گفت: «از من هم برای بازی در این سریال دعوت شد، اما آن زمان درگیر سریال دردسر‌های عظیم بودم. بعد دیدم مهران احمدی بهتر از من بازی می‌کند.»

کاربران به این ویدئو واکشن‌های متفاوتی داشته‌اند. برخی عدم حضور او را مایه تاسف دانسته و معتقد بودند اگر مهران رجبی در گروه بازیگران پایتخت بود این سریال جذاب‌تر می‌شد، اما نظر عده‌ای دیگر خلاف این موضوع بود و احمد مهران‌فر را بهترین گزینه برای نقش بهبود می‌دانستند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • (ویدیو) افشاگری مهران رجبی در مورد سریال پایتخت
  • حواشی حضور مهران رجبی در سریال پایتخت
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده