Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مراتع این استان با توجه به آغاز فصل گرم سال، کاهش بارندگی و خشک شدن گیاهان، باد خیز بودن شهر و قرار داشتن در بلندی، مستعد آتش سوزی است.

اسفندیار خزائی افزود: همه ساله با نزدیک شدن به خرداد ماه فصل خشک سال نیز آغاز می شود بنابراین برنامه ریزی ها و هشدارهای لازم برای پیشگیری از بروز حریق در مراتع و عرصه های منابع طبیعی این استان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید: بررسی آمار یک دهه گذشته منابع طبیعی این استان نشان می دهد که به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هکتار از مراتع این استان طعمه حریق شده است و این رقم در یک سال به ۷۰۰ هکتار نیز رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:: اما سال گذشته با کمک جوامع محلی، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری رسانه ها و آتش نزدن کاه و کلش و پس چر بعد از برداشت محصول توسط کشاورزان، این عدد به پنج هکتار کاهش یافت و همدان جزو استان های موفق در مهار حریق شد.

خزائی تاکید کرد: تنوع گونه ای و تنوع زیستی ذخایر ژنتیکی استان همدان به شمار می رود که با یک سهل انگاری و آتش سوزی بخشی از خاک زنده، هوموس خاک، گیاهان پایه نابود می شوند و سالها زمان نیاز است تا دوباره این عرصه به حالت اولیه بازگردد.

منابع طبیعی در فصل های گرم سال به علت خشک شدن گونه ها و وجود بافت قابل اشتغال بسیار آسیب پذیر است بنابراین به طبیعت گردان، کوهنوردان و دیگر افراد توصیه می شود از آتش افروزی به طور جدی پرهیز کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: شماری از طبیعت گردان اقدام به برافروختن آتش برای گرم کردن غذا و دم کردن چایی کرده و پیش از ترک محل آن را خاموش می کنند در حالیکه برخی مواقع خاکستر به جا مانده از آتش سوزی، با وزش نسیم و باد ملایم دوباره شعله ور می شود.

خزائی افزود: با توجه به سخت گذر بودن منابع طبیعی و نبود امکان حضور خودرو در برخی از نقاط، تا پیش از رسیدن نیروهای اطفای حریق یگان حفاظت منابع طبیعی، بخش قابل توجهی از مراتع به علت سهل انگاری چندنفر، به خاکستر تبدیل می شود.

او می گوید: پیش از خشک شدن علوفه های موجود در مراتع، اداره کل منابع طبیعی در مرکز استان و شهرستان ها کارگروه های را برای مقابله با حریق تشکیل و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای مهار سریع آتش نیازمند تجهیزات پیشرفته هستیم افزود: قرار است سازمان به هر یک از شهرستان ها یک یا ۲ دستگاه دمنده برای اطفای حریق اختصاص دهد که در این راستا به شهرستان های شمالی یک دستگاه و به شهرستان های جنوبی به علت داشتن مناطق جنگلی و حساس ۲ دستگاه دمنده تعلق می گیرد همچنین دستگاه های موجود تعمیر و آماده برای انجام کار شدند.

خزائی گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده با نیروهای مسلح از ظرفیت و توان نیروهای نظامی و تجهیزات آنها از جمله هلی کوپتر برای مهار حریق در مواقع بحرانی استفاده می شود.

او می گوید: بیشتر مراتع این استان گون زار بوده که به علت ضعف فیزیولوژی و کم بارشی این گونه به راحتی قابل اشتعال است بنابراین باید همه افراد هنگام حضور در طبیعت مراقب باشند اقدام آنها موجب بروز حریق نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: منابع طبیعی استان همدان به سه قسمت بحرانی، نیمه بحرانی و سفید تقسیم بندی شده و بر اساس این تقسیم بندی، برنامه ریزی لازم برای کنترل کانون های مستعد آتش سوزی صورت گرفته است.

خزائی گفت: علاوه بر این بلوک های حفاظتی در مناطق و کانون های بحرانی آتش سوزی قرار داده و تحویل یگان حفاظت منابع طبیعی شده است.

او گفت: به منظور بهره گیری از ظرفیت مردمی، اداره آموزش و ترویج این اداره کل اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای علاقه‌مندان و سازماندهی این افراد در قالب «محافظ همیار طبیعت» کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: این افراد آموزش های لازم در زمینه استفاده از تجهیزات و چگونگی مهار حریق را فرا گرفتند همچنین آنها زیر پوشش بیمه «بی نام» شدند تا در صورت آسیب دیدن حین خاموش کردن آتش، هزینه درمان آنها از طریق بیمه پرداخت شود.

خزائی گفت: با توجه به اینکه ایجاد آتش بر موجب زیر و رو شدن خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی می شود همواره پس از چرای مناطق توسط دام و خشک و غیر قابل مصرف شدن علوفه، آتش بر در مراتع ایجاد می شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و ابخیزداری استان همدان آتش سوزی مراتع مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان شهرستان ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کامیون حامل بیسکویت طعمه حریق شد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد