Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@05:12:20 GMT

(تصاویر) تعویض گل‌های ضریح حرم مطهر امام رضا(ع)

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۴۷۲۴

(تصاویر) تعویض گل‌های ضریح حرم مطهر امام رضا(ع)

به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع)، گل‌های ضریح بارگاه ملکوتی حضرت رضا (علیه السلام) در مراسمی تعویض و گل‌های تازه جایگزین می‌شود. در هر گلدان، حدود ۴۵۰ گل چیده می‌شود.

یکی از خادمان روحانی حریم رضوی، ابتدا پارچه‌هایی را که زائران جهت تبرک بر روی ضریح انداخته‌اند را جمع آوری و گرد و غبار روی ضریح مطهر را پاک و سپس به تعویض گلدان‌ها اقدام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گل‌های ضریح مطهر علی ابن موسی الرضا (ع)، روز قبل برای خشک شدن، بسته‌بندی و به بخش شمیم رضوان منتقل می‌شوند و سپس میان زائران حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.

بر اساس یک سنت دیرینه، گل‌های فوق ضریح مطهر حضرت رضا (ع) هر روز صبح توسط سر کشیک خدام حرم مطهر تعویض و گل‌های تازه جایگزین آن می‌شود. این گل‌ها که در گلدان‌های فلزی با روکش طلایی قرار دارند مرغوب‌ترین انواع گل‌ها هستند که توسط متخصصین پرسابقه و با سلیقه در فن گل آرایی سازمان باغات آستان قدس رضوی آماده و در اولین ساعات هر روز به حرم مطهر منتقل می‌شود.

تاریخچه گل فوق ضریح به سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۰ باز می‌گردد که از ۴ شاخه گل شروع شد و امروزه به ۴ گلدان در چهار گوشه ضریح رسیده است. روزانه ۴۰۰ شاخه گل بر روی مضجع شریف امام رضا (ع) استفاده می‌شود.

گل‌های مورد استفاده در روی ضریح مطهر بیشتر از انواع شاخه‌های گل گلایل، مریم، میخک، رز، مارگریت و زنبق انتخاب می‌شود. این گل‌ها بسیار مقاوم بوده و برای مدت ۲۴ ساعت علیرغم ازدحام جمعیت و گرمای سطوح فوقانی ضریح مطهر، باطراوت باقی می‌ماند.

گل‌های تعویض شده بعد از بسته بندی هر روز صبح زود در رواق غدیر واقع در صحن غدیر طی یک مراسمی با تلاوت قرآن کریم و ذکر توسل به ائمه اطهار علیهم السلام در میان زائران حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حرم امام رضا مشهد مقدس ضریح مطهر حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) تشییع و در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

حجت الاسلام احمد لقمانپور افزود: پیکرهای مطهر این دو شهید والامقام، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه از میدان آل یاسین تا مسجد مقدس جمکران تشییع و در صحن اصلی این مکان مقدس به خاک سپرده می‌شوند.

وی گفت: این دو لاله گلگون کفن در عملیات‌های کربلای ۵ و عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی