Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@10:51:46 GMT

نامگذاری ۲۰ خردادماه به عنوان روز ملی فرش

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۵۲۰۴

نامگذاری ۲۰ خردادماه به عنوان روز ملی فرش

فرش ایرانی جلوه‌ای پرشکوه از هنر دست ایرانیانیان است که از دیرباز تار و پود جانشان با هنر گره خورده؛ این کالا از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده و سند آن نیز گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، در بین سال‌های ۴۳۰ تا ۳۴۵ پیش از میلاد می‌نویسد: ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به استناد قطعی تاریخ، جمهوری اسلامی ایران سرآغاز هنر کهن فرش بافی است و این مورد مهم، به اهمیت و منحصر به فرد بودن آن از سایر هنر‌های دستی می‌افزاید.

با توجه به دلایل گوناگون تاریخی، فرهنگی، هنری و... فرش ایرانی همواره در طول ادوار گذشته در سراسر پهنه گیتی خوش درخشیده و پرچم دوم این مرز و بوم محسوب می‌شود و همچنین نماد هویت و اعتقادات ما ایرانیان است و جای خالی روز ملی فرش در تقویم کشور به وضوح حس می‌شد.

بیشتر بخوانید

فرش بختیاری؛ افسون نگاره‌ها بر تار و پود هنر

هنر و تولید انواع صنایع دستی در بین مردم چهارمحال و بختیاری به نوعی با پوست و خون آن‌ها آمیخته شده و فرش تنها یک گزینه و البته مهمترین مورد در بین مدل‌های مختلف صنایع دستی این استان است.

فرش بختیاری در سال ۱۳۹۶ ثبت جهانی شد بنابراین در تمامی دنیا شناخته شده است و در کشور‌هایی مانند آمریکا، آلمان، ژاپن، چین، کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس و... استقبال خوبی از فرش بختیاری صورت گرفته و دارای مشتری است.

بافت سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در چهارمحال و بختیاری

آقای شیخی سرپرست اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۰ بافنده فعال در این استان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ هزار بافنده به طور مستمر قالی می‌‎بافند که اگر هر کدام از این بافندگان به طور میانگین در طول سال چهار متر مربع قالی ببافند، ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود.

۸۰ درصد فرش تولیدی در استان قابلیت صادرات دارد، اما محدودیت‌های صادرات سبب شده تا بافندگان انگیزه‌ای برای بافت فرش نداشته باشند.

ایجاد دهکده فرش راهکاری برای رفع چالش‌های تولید فرش در استان است، با تکمیل زنجیره تولید، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و در این صورت بافندگان انگیزه بیشتری برای تولید فرش خواهند داشت.

برای احداث دهکده فرش استان ۳۱ هکتار زمین در حاشیه جاده چالشتر به سامان بعد از پمپ بنزین و معروف به غراول خانه برای بررسی به اداره راه و شهرسازی معرفی شده است.

پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیارد ریالی به فعالان بخش فرش

خانم رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: تسهیلاتی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال به فعالان بخش فرش که پشتیبان ۵۰ نفر هستند پرداخت می‌شود.

براساس تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز تسهیلات خوبی به کارگاه‌های رنگرزی، پشم ریسی و بافندگی پرداخت خواهد شد.

از دیرباز استان چهارمحال و بختیاری مهد فرش بوده است و فرش این استان در ایران و حتی در جهان شناخته شده و یکی از دلایل آن این است که در بافت این فرش چه در نقش و چه در رنگ هیچ گونه تقلبی وجود ندارد.

فرش ایرانی سالیان زیادی است که قدمت دارد و هنوز جایگاه خود را در جهان حفظ کرده است ما باید تلاش کنیم صنعت فرش را در ایران سرپا نگه داریم و این هنر صنعت را در بین جوانانمان گسترش دهیم.

در بحث بازاریابی و حوزه هنری فرش باید اقدامات مؤثرتری صورت بگیرد، به عنوان مثال دانشکده فرش این استان با تعامل با دانشگاه‌های خارجی می‌تواند در بازاریابی این محصول ارزشمند اقدامات مؤثری انجام دهد.

تاریخچه فرش در ایران تقریبا دو هزار و ۵۰۰ ساله است؛ فرش دستباف ایرانی یک گنج واقعی است و با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع خود هنر، فرهنگ، سنت و سبک زندگی ایرانی را روایت می‌کند.

فرش از اصلی‌ترین نماد‌های هویت و فرهنگ ایرانی است و بخش بزرگی از درآمد غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

تولید و صادرات کالا‌هایی مانند فرش می‌تواند افزایش اشتغال و ارزآوری را به همراه داشته باشد.

در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹ پیشنهاد نماینده مردم زاهدان در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفت و در نشست ۷۵۳ مورخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ شورای فرهنگ عمومی کشور، مطرح و پس از بحث و بررسی، ۲۰ خرداد ماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی، به عنوان روز ملی فرش با اکثریت آرای اعضا تصویب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش ایرانی روز ملی فرش تار و پود فرش فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری فرش ایران ملی فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری گفت: در آخرین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، تعهد خیرین ۶۴ میلیارد تومان بود که بالای ۵۰ درصد آن تاکنون محقق شده است.

دیگر خبرها

  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی