Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نایب اول رئیس پارلمان عراق در اقدامی بسیار عجیب تنها چند روز پس از تصویب قانون جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان این کشور؛ ایران و ترکیه را تهدید به تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری آریا، قاسم سلمان العبودی، در یادداشتی پیرامون تهدید ایران و ترکیه توسط نایب اول رئیس مجلس عراق نوشت: «حاکم الزاملی» نایب اول رئیس پارلمان عراق در اقدامی بسیار عجیب که مشابه جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، ایران و ترکیه را به خاطر کاهش حق‌آبه عراق به قطع تعامالات با تهران و آنکارا تهدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد این نماینده با سابقه پارلمان عراق مطلع نیست که آب دجله و فرات از خاک ترکیه سرچشمه می گیرد و تنها در فصل زمستان انشعاباتی از این رود در ایران بوده و 5 درصد کل آب ورودی آن به عراق را تشکیل می دهد.

این نماینده به چه حقی تهدید به تحریم می کند درحالیکه حجم مبادلات تجاری عراق با ایران و ترکیه از مرز 30 میلیارد دلار عبور کرده است.

تأمین سهم آب عراق از طریق مذاکرات سازنده و بر اساس توافق محقق می شود و تهدید باید علیه آنکارا استفاده می‌شد وقتی که ترکیه به بهانه سرکوب پ.ک.ک، به خاک عراق حمله می کند.

الزاملی به جای تهدید ایران می بایست ترکیه را تهدید می کرد که به خاطر حملاتش به عراق هیچ مبادله تجاری با این کشور انجام نشود.

ترکیه از طریق صادرات نفت عراق از بندر جیهان درآمد بالایی به دست می آورد و اقتصاد این کشور به این درآمد بسیار نیازمند است لذا این نماینده عراقی می توانست ترکیه را به عدم صادرات نفت عراق از طریق این بندر و محروم کردن این کشور از درآمد حاصل از آن تهدید می کرد.

تهدید ایران بسیار اشتباه است زیرا ایران با بهای بسیار پایین و اقساطی به عراق برق صادر می کند و از سوی دیگر از زمان سقوط رژیم صدام تاکنون از عراق در جنگ با گروه های تروریستی حمایت کرده است.

برخی طرف‌های سیاسی در عراق نسبت به ایران کینه دارند و سیاست‌های علیه تهران توسط سفارت آمریکا در بغداد دیکته می شود، علاوه بر آن، ممکن است با توجه به بحران هسته‌ای میان ایران و آمریکا اظهارات الزاملی در این مقطع با هدایت سفارت آمریکا برای رساندن پیام فشار واشنگتن به ایران بیان شده باشد.

البته این نماینده برای انحراف افکار عمومی ترکیه را نیز تهدید کرد تا مردم عراق تصور کنند که وی به فکر حفظ منابع آبی است.

کارشناسان معتقدند که جرم انگاری کشورهای دارای حاکمیت مانند ایران و ترکیه آنهم فقط مدت کوتاهی پس از مصوبه پارلمان عراق درباره جرم انگاری عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی نشانه جهل دیپلماتیک است.

اظهارات زاملی نشان دهنده عدم درک وی از شرایط حاکم بر منطقه است، تهدید ایران به تحریم تعاملات در زمانی مطرح می شود که عراق به شدت به ایران نیازمند است؛ تهران در جنگ و صلح هرگز مردم عراق را تنها نگذاشت، شهادت فرماندهان مقاومت (شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) در خاک عراق بهترین گواه به این مدعاست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق ایران و ترکیه پارلمان عراق تهدید ایران جرم انگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟

سایت خبری اسرائیلی کالکالیست Calcalist می‌گوید که پیامد‌های مالی تحریم ترکیه به زودی بر اسرائیلی‌ها تأثیر می‌گذارد، زیرا مواد اولیه به دست نمی‌آید، قیمت کالا‌های اساسی و مواد غذایی افزایش می‌یابد و قیمت مسکن ممکن است صعودی شود.

گزارش کالکالیست بیان کرد که تصمیم ترکیه برای قطع روابط تجاری با اسرائیل در تل آویو یک اقدام «غافلگیرکننده کامل» بود، زیرا معتقد بود تهدیدات آنکارا برای ممنوعیت کالا‌ها در سایه جنگ غزه، تهدیدی توخالی است.

بر اساس این گزارش، یافتن منابع جایگزین واردات نیازمند زمان و مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها است و حتی زمانی که آنها امضا می‌شوند، احتمالاً قیمت کالا‌ها بسیار بالاتر از تقاضای عرضه‌کنندگان کالا در ترکیه خواهد بود.

پر کردن این شکاف‌های قیمتی نیز از جیب مصرف‌کنندگان اسرائیلی حاصل می‌شود که در حال حاضر با هزینه‌های سنگین روبه‌رو هستند.

گزارش کالکالیست نشان می‌دهد که صنعت ساخت‌وساز به‌ویژه تحت تأثیر تحریم قرار گرفته است و همچنین صنعت خودروسازی، جایی که خودروسازان بزرگ مجموعه‌ای از خودرو‌های محبوب را از ترکیه به اسرائیل صادر می‌کنند.

آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود. رئیس‌جمهور ترکیه تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

اردوغان پس از اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل گفت مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم]اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • کشتی‌گیران اسرائیلی به دلیل تحریم ترکیه، از حضور در المپیک پاریس محروم شدند
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • نماینده مجلس: هر مرد ترکیه 15 شریک جنسی دارد!
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد