Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد که گروه طالبان حاکم بر افغانستان، ساکنان ولایت پنجشیر شمالی را به اتهام ارتباط با نیروهای مخالف مسلح به طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده اند.

به گزارش ایران اکونومیست از واشنگتن پست، گروه نظارت بر حقوق جهانی مستقر در آمریکا گفت که از اواخر اردیبهشت ماه، زمانی که جنگجویان جبهه مقاومت ملی (NFR) حملات خود را علیه واحدهای نظامی طالبان از سر گرفتند، جنگ در پنجشیر تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خشونت ها طالبان را بر آن داشت تا هزاران جنگجو را در این ولایت مستقر کرده و عملیات جستجو صورت دهند.

پاتریشیا گوسما، معاون آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر در پاسخ به جنگ علیه جبهه مقاومت ملی مخالفان به ضرب و شتم غیرنظامیان متوسل شده اند.»

وی در این بیانیه افزود: «کوتاهی طولانی مدت مقامات طالبان در مجازات آن دسته از افراد خود که مسئول سوء استفاده های جدی از قدرتشان هستند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد.»

بر اساس گزارش ها، گروه طالبان که اکثریت آنها پشتون هستند، از ماه ها پیش در تلاش برای کنترل کامل پنجشیر، یک پایگاه سنتی جبهه مقاومت ملی و یکی از ولایات غیر پشتون افغانستان است.

در این گزارش به نقل از بازداشت شدگان پیشین آمده است که نیروهای طالبان حدود ۸۰ تن را در ولسوالی خنج پنجشیر بازداشت کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند تا به ارائه اطلاعات در مورد جبهه مقاومت ملی وادارشان کنند. از این میان، ۱۰ مظنون به اتهام عضویت بستگانشان در جبهه مقاومت ملی همچنان در بازداشت هستند.

به نقل از زندانیان سابق، در زندان منطقه ای نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر که ادعا می شود با جبهه مقاومت ملی ارتباط دارند و هیچ یک به خانواده ها یا وکلای خود دسترسی نداشتند، نگهداری می شوند.

معاون آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در پنجشیر نوعی مجازات دسته جمعی به راه انداخته اند و نسبت به حقوق قانونی بازداشت شدگان بی توجه بوده اند. این تنها آخرین نمونه از سوء استفاده های طالبان در طول جنگ در منطقه ۱۰ ماه پس از قدرت گرفتن آنان در افغانستان است.»

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که ممانعت از دسترسی زندانیان به وکلا و بستگان به هر شکلی ممنوع است و خطر سوء استفاده را افزایش می دهد. این گزارش همچنین هشدار داد که مجازات افراد بابت اعمال دیگران، نقض قوانین جنگ و جنایت جنگی است.

مقامات طالبان همواره گزارش‌های جنگ و اتهامات سوءاستفاده در پنجشیر را به عنوان تبلیغات رسانه‌ای بی‌اساس رد کرده‌اند و تاکید می‌کنند که بازگشت آنها به قدرت باعث ثبات و پایان دادن به سال‌ها جنگ در افغانستان شده است.

طالبان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در واکنش به اتهامات نقض حقوق زندانیان منتشر شد، مدعی شد که "با مجرمان کاملاً مطابق با اصول دین مقدس اسلام رفتار می‌شود. "

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، اصلی ترین گروه مخالف مسلح در پنجشیر و استان های همجوار شمال افغانستان است. این گروه نظامی شامل برخی از جنگجویانی می شود که در نیروهای امنیت ملی سابق افغانستان آموزش دیده و خدمت کرده بودند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افغانستان ، طالبان ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا دیده بان حقوق بشر جبهه مقاومت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

طالبان سرگرم همکاری با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای تجارت انرژی است که فروش نفت از روسیه به جنوب آسیا را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان اخیرا در کابل، درباره ایده ایجاد یک هاب انرژی و لجستیک در ولایت هرات در غرب افغانستان، گفتگو کرده اند.

نورالدین عزیزی، وزیر بازرگانی موقت طالبان به رویترز گفت: این سه کشور قصد دارند در این هاب سرمایه گذاری کنند که انتظار می‌رود هاب فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان باشد.

این مقام طالبان اظهار کرد: بر اساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

عزیزی به رویترز گفت: پس از نشستهای سه جانبه هفته گذشته در افغانستان، تیمهای فنی از افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان ظرف دو ماه آینده، پیش نویس توافق نامه ای را تهیه خواهند کرد که برنامه های رسمی برای هاب جدید انرژی را مشخص می‌کند.

به گفته عزیزی، این مرکز لجستیک در ابتدا قرار است ظرفیت یک میلیون تن نفت را داشته باشد، اما وی مشخص نکرد که این مرکز چه زمانی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وزارت بازرگانی قزاقستان در بیانیه ای به رویترز گفت: قزاقستان به نوبه خود، به توسعه جاده ها و راه آهن از طریق افغانستان برای برقراری ارتباط با خلیج فارس و جنوب آسیا چشم دوخته است.

در حال حاضر، صادرات نفت خام قزاقستان به لجستیک در روسیه و بنادر این کشور در دریای سیاه، وابسته است.

طالبان در فروش نفت روسیه مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پاییز سال ۲۰۲۲، وزیر بازرگانی طالبان اعلام کرده بود بر اساس قرارداد با روسیه، افغانستان سالانه یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن دیزل، ۵۰۰ هزار تن گاز نفتی مایع و ۲ میلیون تن گندم دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • روز به روز بر اقتدار جبهه مقاومت افزوده می شود
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • رونمایی از جبهه جدید مقاومت + فیلم
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • گروه طالبان در پنجشیر به جان مردم و موبایل‌‌های هوشمند افتادند!
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • (ویدئو) ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان