Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالروز ولادت امام رضا (ع) که نزدیک می‌شود عاشقان سلطان خراسان دلشان در این صحن و سرای ملکوتی پر می زند و مانند کبوتری دلداده  در جای جای این حرم رها می‌شوند.

عاجز و درمانده پناه می‌برند به پناهگاهی امن از جنس آسمان ها، هرکسی حاجات در دل مانده اش را به گونه ای می‌رساند به این بارگاه، یکی دوستی را نائب الزیاره خود می‌کند، دیگری از طریق صفحات مجازی خادمی نائب الزیاره اش می‌شود و آن زائر دیگر از هر راهی که بتواند ارادت و حاجتش را مکتوب می‌کند و در دل ضریح آقا امام رضا(ع) می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصه و حکایت این دلدادگان فرق می‌کند اینجا دل‌هایی شکسته و گلایه‌هایی از سر ناامیدی راه زیارت را در گفت وگوی بی واسطه و با نوشتن نامه‌ای از جنس دلدادگی به امام رضا (ع) یافته اند.

بیشتر بخوانید

اعلام ویژه برنامه‌های سالروز ولادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی

اینجا همه زائران آرزو‌ها و حاجاتشان را بر سپیدی کاغذ می‌سپارند و به امیدی در دل ضریح مطهر می‌اندازند تا حرف‌های ناگفته‌ای که زبان قاصر است از بیانشان به امام رضا(ع) برسد.

کاغذ سفید نامه، خط به خط پر از پیام است؛ جان داده به حروفی که به هم چسبیده‌اند و شده‌اند کلمه.

کلمه‌هایی که شده‌اند جمله: «آقا جان سلام!» شده‌اند: «یا غریب‌الغریا مشکلم را حل کن!»

از لابه لای این نامه‌ها می‌شود ارادت به امام(ع) را حس کرد، در یکی از نامه‌ها دختر جوانی برای باز شدن گره کار برادرش امام رضا را به فرزند جوانش قسم داده است.

یا نامه‌ای را می‌یابم که در آن پیرمردی سال‌های انتظار زیارت امام هشتم(ع) را آورده است، نامه بعدی درد و دل کودکی است که عکس حرم را کشیده و برای خودش و دوستش از امام رضا (ع) توفیق زیارت را طلب کرده است.

در این نامه ها زائران دلدادگی‌شان را فریاد می‌زنند: ای خورشید خراسان بتاب، که از تابیدنت دلمان روشن شود. دلم را به پنجره ات، آقا ببین گره زدم، مولا نذار دست خالی از در خانه ات بروم. تو را قسم می دهم به وفای کفترای حرمت، همان کفترایی که هر روز دور حرمت می چرخند و بال هایشان را به گنبدت می چسبانند، منم می خواهم کفتری باشم که تو من وهوا کنی.

بیشتر بخوانید

شما هم به پویش بین المللی "به لطف امام رضا(ع)" دعوت هستید مشهد غرق در میلاد شمس الشموس/ امام رضا (ع) پیشرو در اخلاق مداری مناظرات آیین تعویض پرچم و پوش ضریح مطهر امام رضا(ع)+فیلم

حجت الاسلام عزیزی درباره عریضه نویسی می‌گوید: نامه یا عریضه نویسی بر محضر بزرگان دین یکی از راه‌های عرض حاجت و درخواست کمک از این بزرگواران بوده است.

او می‌گوید: بیان مشکلات مختلف در قالب نامه یا عریضه به امام معصوم (ع) و درخواست دعا از این بزرگواران، در دوران زندگی و حیات ائمه(ع) نیز مرسوم بوده و بسیاری از تاریخ نگاران در این مورد صحبت کرده اند.

این کارشناس‌ مذهبی می‌گوید: این نوع نوشتن عریضه یکی از جدی‌ترین شکل‌های توسل به معصومین (ع) است که حاجت مندان نامه را یا به صورت مستقیم خطاب به ائمه می‌نویسند یا آن‌ها را واسطه‌ای برای برآورده شدن حاجاتشان قرار می‌دهند.

حجت الاسلام عزیزی می‌گوید: مردم بعد از حاجت روا شدن و حل مشکلات خود، مقداری پول یا غذا را به نیت امام بابت قدردانی از امام به فقیر هدیه می‌دهند.

او می‌گوید: عریضه‌نویسی به امامان معصوم مختص دین اسلام نیست و مسلمانان تنها ادیانی نیستند که این کار را برای حاجت روایی شان انجام دهند بلکه در دیگر ادیان نیز این روش حاجت خواهی می‌کنند. 

عریضه نویسی در آستان مقدس سلطان خراسان

نوشتن عریضه و نامه در صحن و سرای ملکوتی امام رضا (ع) از گذشته‌های بسیار دور رایج بوده است در اسناد تاریخی در این باره آورده شده است که رسم عریضه نویسی از قرن یازدهم قمری و دوران صفوی رایج شده است که حتی زائران خارجی را هم مجذوب خود کرده بود. 

خانیکوف گردشگر روسی که قرن نوزدهم میلادی مطابق با قرن سیزده قمری مسافر مشهد و خراسان بود و در کتاب سفرنامه خود به انداختن عریضه در ضریح امام رضا(ع) اشاره کرده و این رسم را بسیار جالب خوانده بود.

سندی از دوران قاجار نیز برجای مانده که اشاره‌ای به انداختن عریضه‌ها در ضریح مبارک داشته: «عمارات مبارکات، اسباب آستان مقدسه تحویلی کشیک خامس که تحویل کشیک اول گردید، درست و بی عیب بود. از دست زواری شمعی افتاده بود و کاغذ‌های بین ضریحین آتش گرفته که خدام مطلع شده و آتش را ساکت نمودند».

بررسی این اسناد تاریخی مشخص می‌کند که در دوره‌های مختلف، افرادی در حرم مطهر امام رضا (ع) حضور داشتند که شغلشان «عریضه نویس»، «کاغذ نویس» و یا «عریضه تمام کن» بوده و احتمالاً عریضه‌های توسل به امام رضا (ع) و عریضه‌های ارسالی به تولیت آستان را برای زائران می‌نوشتند که این عرایض در زمان غبارروبی ضریح مطهر جمع‌آوری و بررسی می‌شده است.

خاطراتی شیرین ، ماندگار از عریضه های دلدادگی

خاطره هایی شیرین از عریضه نوشتن بر آستان حضرت دوست در تاریخ ماندگار شده است که به آن‌ اشاره ای خواهم داشت:

آقا میرزا حسن لسان الأطباء از اهالی اشرف مازندران نقل کرد در زمانی که حاجی ملا محمد اشرفی از مشاهیر علما در زادگاه خود بهشهر زندگی می‌کرد، من یک بار عازم زیارت حضرت رضا(ع) شدم. برای خداحافظی و امر وصیت نامه‌ی خود خدمت ایشان رفتم و چون دانست که به زیارت ثامن الائمه (ع) می روم، پاکتی به من داد و فرمود: «در اولین روزی که به حرم مشرف شدی، این نامه را تقدیم امام رضا (ع) کن و در مراجعت جوابش را گرفته، برایم بیاور.» 

با خود گفتم: یعنی چه؟ مگر امام رضا (ع) زنده است که نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگیرم؟! اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد که این مطلب را به ایشان بگویم و اعتراض نمایم. 

هنگامی که به مشهد مقدس رسیدم، در اولین روز زیارت، برای ادای تکلیف نامه را به داخل ضریح انداختم. بعد از چند ماه موقع مراجعت برای زیارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجی را که گفته بود جواب نامه‌ام را بگیر و بیاور، فراموش کرده بودم. 

بعد از نماز مغرب و عشا درحال زیارت بودم که ناگاه صدای مأموری بلند شد که زائران از حرم بیرون روند تا خدام به تنظیف حرم بپردازند. وقتی نماز زیارت را تمام کردم، متحیر شدم که اول شب چه وقت در بستن است؟ ولی دیدم کسی جز من در حرم نیست!

برخاستم که بیرون روم، ناگاه دیدم سید بزرگواری در نهایت شکوه و جلال از طرف بالا سر با کمال وقار به سوی من می‌آید. همین که به من رسید، فرمود: حاجی میرزا حسن! وقتی به اشرف رسیدی پیغام مرا به حاجی اشرفی برسان و بگو: آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب...

در این فکر بودم که این بزرگوار که بود؟ که مرا به اسم خواند و پیغام داد یک مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخی نشسته و بعضی ایستاده به زیارت و عبادت مشغول هستند فهمیدم که این حالت مکاشفه بوده است.

وقتی به وطن مراجعت کردم، یک سره به خانه مرحوم حاجی اشرفی رفتم تا پیغام امام علیه السلام را به وی برسانم همین که در را کوبیدم، صدای حاجی از پشت در بلند شد که: 

«حاجی میرزا حسن! آمدی؟ قبول باشد. آری: آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب بزن به خانه و پس میهمان طلب. 

سپس افزود:«افسوس! که عمری گذراندیم و چنان که باید و شاید صفای باطن پیدا نکرده‌ایم!» 

سرنوشتی خاص در انتظار عریضه هایی متبرک 

مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی در خصوص نامه‌هایی که در ضریح انداخته می‌شوند می‌گوید: با هر بار غبارروبی حرم و ضریح مطهر و زمانی که دیگر نذورات جمع آوری می‌شوند آن نامه‌ها هم جمع و به بخش مخصوص منتقل می‌شوند.

او می‌گوید: بعد یکی‌یکی باز می‌شوند و متون‌شان با رعایت کامل حریم شخصی آدم‌ها خوانده و طبقه‌بندی می‌شود.

اسماعیل‌زاده می‌گوید: تعداد نامه‌ها بسیار زیاد است و هیچ‌وقت تعدادشان شمرده نشده‌است، اما همه آن‌ها بعد از خوانده‌شدن بر اساس موضوعات مورد درخواست دسته‌بندی و نگهداری می‌شوند؛ چراکه می‌توانند به مرجعی خوب برای محققانی تبدیل شوند که دنبال ریشه‌یابی مسائل و مشکلات جامعه در ادوار مختلف تاریخ هستند، برای مثال نشان‌دهنده این باشند که در یک دوره تاریخی مشکلات مردم بیشتر چه چیزی بوده، پزشکی بوده یا مالی؟ یا اگر مردم درخواست شفا داشته‌اند بیشتر برای چه بیماری‌هایی بوده و نشان شیوع کدام بیمای است.

مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی می‌گوید: مردم ارادت به امام هشتم(ع) را با زبان خودشان نوشته‌اند در هر شغل و جایگاهی که باشند، این بخش از نامه‌ها محتوای بسیار پرباری دارند و ما آن‌ها را به اداره مکتوبات حرم می‌فرستیم که بخشی از خزانه حضرت است تا آنجا نگهداری شوند.

او می‌گوید: بخشی از این نامه‌ها هم که بیشتر از طرف جوان‌هاست، مربوط به مسائل ازدواج و زندگی است، حتی خیلی‌ها کارت عروسی‌شان را داخل حرم می‌اندازند و امیدوارند زندگی‌شان با نگاه پرمهر امام رضا (ع) پر از معرفت و شناخت و برکت باشد. خیلی وقت‌ها همکاران ما تماس می‌گیرند و این پیوند ازدواج را به این جوان‌ها که امام رضا (ع) را شریک جشن و مهمانی‌شان کرده‌اند، تبریک می‌گویند.

اسماعیل زاده می‌گوید: بخشی از نامه‌ها هم مربوط به کودکان است که آرزوهایشان را با درخواست‌هایی که دارند نوشته‌اند و ما این‌ها را در بخش دیگری بررسی می‌کنیم و تا جایی که مقدور باشد، مقدمات برآورده شدن این آرزو‌ها را فراهم می‌کنیم.

او می‌گوید: ما نامه‌هایی را داریم که درخواست شفا و درمان دارند؛ به‌خصوص از طرف افرادی که خودشان یا عضوی از خانواده‌شان بیماری لاعلاج دارد. قسمتی از نامه‌ها هم به گرفتاری‌های مالی افراد برمی‌گردد، خیلی‌ها جهیزیه می‌خواهند، خیلی‌ها پول کرایه خانه ندارند، خیلی‌ها بدهی دارند و ما این‌ها را هم بعد از دسته‌بندی به بنیاد کرامت آستان قدس ارجاع می‌دهیم که حوزه فعالیتش خدمات‌رسانی اجتماعی و کمک به محرومان است.

گزارشی از فاطمه بک زاده 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبتهای مذهبی ائمه اطهار عریضه نویسی امام رضا ع نامه ها نامه ها هم او می گوید ضریح مطهر عریضه ها خیلی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود

ستاره‌شناسان به تازگی دنباله‌داری را کشف کرده‌اند که وقتی سال آینده در آسمان نمایان شود می‌تواند از بسیاری از ستاره‌ها درخشان‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، اخترشناسان دنباله‌دار جدیدی را کشف کرده‌اند که پتانسیل آن را دارد که خبر مهم سال آینده باشد. اگرچه این دنباله‌دار که C/۲۰۲۳ A۳ یا «سوچینشان-اطلس»(Tsuchinshan–ATLAS) نامیده می‌شود هنوز بیش از ۱۸ ماه تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین و خورشید باقی مانده است، اما در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرده است و مقالات خوش‌بینانه‌ای درباره اینکه چگونه می‌تواند منظره‌ای تماشایی ایجاد کند نوشته شده است.

معرفی دنباله‌دار سوچینشان-اطلس

به نقل از اسپیس، هر ساله، چند ده دنباله‌دار جدید کشف می‌شود. دنباله‌دارها گلوله‌های برفی هستند که در مسیرهای بسیار طولانی به دور خورشید حرکت می‌کنند. اکثریت قریب به اتفاق آنها آنقدر ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آنها را مشاهده کرد. اما شاید یک دنباله‌دار در سال آینده به لبه دید با چشم غیر مسلح نزدیک شود.

گاهی اوقات، یک دنباله‌دار بسیار درخشان‌ از راه می‌رسد. از آنجا که دنباله دارها اجرامی با زیبایی زودگذر و گذرا هستند، کشف یک دنباله‌دار درخشان همیشه هیجان‌انگیز است.

دنباله‌دار سوچینشان-اطلس مطمئنا یک گزینه مناسب است. این دنباله‌دار که به‌طور مستقل توسط ستاره‌شناسان رصدخانه کوه بنفش در چین و سامانه آخرین هشدار برخورد زمینی سیارک کشف شد، در حال حاضر بین مدار مشتری و زحل، در فاصله یک میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد و به سمت داخل در حال حرکت است و در مداری حرکت می‌کند که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ آن را به فاصله ۵۹ میلیون کیلومتری از خورشید می‌رساند.

این حقیقت که این دنباله‌دار در حالی که بسیار دور است پیدا شده، بخشی از دلیل هیجان ستاره‌شناسان است. اگرچه در حال حاضر نور آن بیش از حد ضعیف است که با چشم غیر مسلح بتوان دید، اما برای جرمی بسیار دور از خورشید درخشان است. و مشاهدات نشان می‌دهد که مداری را دنبال می‌کند که می‌تواند به آن اجازه دهد واقعا تماشایی شود.

دستور العملی برای عظمت دنباله‌دار

وقتی دنباله‌دارها به خورشید نزدیک‌تر می‌شوند، گرم می‌شوند و یخ‌های سطح آن‌ها بخار می‌شود. این گاز که از سطح دنباله‌دار فوران می‌کند، گرد و غبار را با خود حمل می‌کند و هسته را در ابری غول‌پیکر از گاز و غبار که گیسو نامیده می‌شود، می‌پوشاند و سپس توسط باد خورشیدی، گیسو از خورشید دور می‌شود و در نتیجه یک دُم مستقیما به سمت خورشید قرار می‌گیرد.

هر چه یک دنباله دار به خورشید نزدیک‌تر شود، سطح آن داغ‌تر و فعال‌تر می‌شود. از نظر تاریخی، اکثریت درخشان‌ترین و دیدنی‌ترین دنباله‌دارها مدارهایی را دنبال کرده‌اند که آنها را به خورشید نزدیک‌تر از مدار زمین کرده است.

به نظر می‌رسد که این دنباله‌دار هسته بزرگی دارد که آن را درخشان‌تر می‌کند و به اندازه کافی روشن است که بتوان آن را تا این اندازه دور از خورشید کشف کرد. قرار است یک برخورد بسیار نزدیک با ستاره ما داشته باشد و سپس تقریبا مستقیم از بین زمین و خورشید عبور کند و تنها دو هفته پس از حضیض یعنی نزدیک‌ترین حالتش به خورشید به فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری از ما برسد. هر چه یک دنباله‌دار به زمین نزدیک‌تر شود، برای ما درخشان‌تر خواهد بود.

نفرین پیشگویی

پیش‌بینی رفتار دنباله دارهای تازه کشف شده یک بازی خطرناک است. برخی ممکن است دیدنی و جذاب باشند، در حالی که برخی پیش‌بینی‌ها شکست می‌خورند.

برای مثال، دنباله‌دار کوهوتک در سال ۱۹۷۳ را در نظر بگیرید. این دنباله‌دار مانند سوچینشان-اطلس، به‌طور غیرمعمولی دور از خورشید کشف شد و در مداری نزدیک به ستاره ما حرکت می‌کرد. ستاره شناسان به مردم وعده «دنباله دار قرن» را دادند و پیش بینی کردند کوهوتک می‌تواند به اندازه کافی درخشان شود که در روز روشن دیده شود.

اما کوهوتک همانطور که به سمت خورشید می‌چرخید، روشن شد، اما آهسته‌تر از حد انتظار. به جای اینکه در روز روشن قابل مشاهده باشد، فقط به اندازه درخشان‌ترین ستاره آسمان روشن شد و پس از حضیض به سرعت محو شد. اگرچه این هنوز هم نمایش خوبی بود، اما دنباله دار قرن نبود. به دلیل تبلیغات زیاد، بسیاری به کوهوتک لغب یک ناامیدی تماشایی را دادند.

این احتمال وجود دارد که سوچینشان-اطلس، مانند دنباله دار کوهوتک، برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک شود. ما هنوز مطمئن نیستیم اما اگر اینطور باشد، ممکن است کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد تماشایی باشد.

وقتی همه چیز به هم می‌ریزد

این می‌تواند حتی بدتر نیز باشد. دنباله دارها مستعد فاجعه هستند. آنها اغلب تکه تکه می‌شوند، از هم می‌پاشند و به طرز شگفت انگیزی متلاشی می‌شوند. آنهایی که برای اولین بار وارد منظومه شمسی داخلی می‌شوند، به طور ویژه‌ای شکننده هستند.

برای مثال زمانی که دنباله‌دار سوان(SWAN) کشف شد، امیدوارکننده به نظر می‌رسید و تصور می‌شد در ماه مه سال ۲۰۲۰ با چشم غیر مسلح دیده شود. اما با نزدیک شدن به خورشید، ناگهان درخشان شد، سپس شروع به محو شدن کرد. در زمانی که باید درخشان‌ترین حالت آن می‌بود، تماما ناپدید شد و در مقابل چشمان ما از پاشید.

آیا سوچینشان-اطلس ارزش انتظار را دارد؟

ما به طور قطع نمی‌دانیم که دنباله‌دار سوچینشان-اطلس تماشایی خواهد بود یا خیر. ممکن است از هم بپاشد و کمتر روشن شود، یا ممکن است ما را غافلگیر کند.

و حتی می‌تواند بیش از حد انتظار روشن شود و یک منظره شگفت‌انگیز در آسمان صبح در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.

اما ما نمی‌دانیم. ما اولین نکات را در ماه‌های آینده دریافت خواهیم کرد. با ردیابی نحوه درخشان شدن ستاره دنباله‌دار در حین حرکت آن به سمت خورشید، اولین نشانه‌های خود را در مورد سرنوشت واقعی آن به دست خواهیم آورد و بنابراین فعلا باید منتظر بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لحظاتی عجیب و ترسناک از تغییر رنگ خورشید در چین (فیلم)
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود
  • ۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تصویری ترسناک از خورشید در آسمان چین؛ چه اتفاقی افتاده؟
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است