Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرداری گلپایگان با تعریف آثار تاریخی در طرح بازآفرینی شهری و تخصیص بودجه برای مرمت، احیا، بازسازی، تغییر کاربری و ارائه خدمات به هنرمندان صنایع دستی‌، سرنوشت شهر را در دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آثار تاریخی و صنایع‌دستی سنتی پلی بین گذشته و حال و نمادی از هویت ملی فرهنگی شهر است. توسعه اشتغال در صنایع دستی محرک اقتصاد شهری است و به عنوان یک هنر فاخر می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های اخیر شهرداری گلپایگان با تعریف آثار تاریخی در طرح بازآفرینی شهری و تخصیص بودجه سعی داشته تا فرهنگ اصیل شهر را حفظ کند و گلپایگان را به سمت توسعه پایدار به پیش ببرد.

مرمت، احیا، بازسازی، تغییر کاربری و ارائه خدمات به هنرمندان صنایع‌دستی سرنوشت شهر را تعیین می‌کند و موجب رونق گردشگری و اقتصاد شهر می‌شود.

برای اطلاع از اهم اقدامات شهرداری در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با «پیمان شکرزاده» شهردار گلپایگان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین صنایع دستی گلپایگان کدام است؟

هنر خطاطی و خوشنویسی، منبت کاری، معرق کاری، گره‌چین خاتم. کاری، پیکرتراشی، گیوه‌دوزی، چرم‌دوزی و قالیبافی، سفالگری و مسگری را می‌توان مهم‌ترین هنرها نام برد.

از جمله صنایع دستی مشهور گلپایگان، هنر منبت‌کاری است که از زمان‌های گذشته در این شهر اساتید معروفی را در کارنامه خود به ثبت رسانده، و هم اکنون نیز هنرمندانی در این رشته فعالیت دارند، سال گذشته با تلاش‌های بی وقفه مجموعه مدیریت شهری شهرداری گلپایگان و همکاری سایر مدیران شهرستان گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت ایران معرفی شد.

مدیریت شهری چه حمایتی از شاغلان این حوزه کرده است؟

باز آفرینی حمام بهشت و احداث بازارچه هنر با مساحت ۷۵۰ مترمربع با صرف اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان از جمله حمایت‌های شهرداری در این زمینه انجام شده است.

همچنین واگذاری کامل بازارچه پارک جنگلی و بازارچه هنر به هنرمندان صنایع دستی شهر گلپایگان به منظور ارائه و فروش محصولاتشان از دیگر اقدامات شهرداری در این حوزه است.

اقدام شهرداری در حفظ هنر گیوه‌دوزی، سفال‌گری و مسگری در گلپایگان چیست؟

به منظور حفظ نام و آوازه و آشنا شدن مسافران به هنر گیوه دوزی سفالگری و مسگری گلپایگان نماد مشاغل گیوه دوزی، مسگری و سفالگری در گذرهای بازار قدیمی گلپایگان نصب شد.

راهکارهای توسعه صنایع دستی شهر چیست؟

با توجه به تلاش‌های مستمر مجموعه مدیریت شهری در زمینه جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران به شهر گلپایگان، و با عنایت به اختصاص فضاهایی برای نمایش و فروش صنایع دستی هنرمندان شهرستان گامی مؤثر در راستای معرفی و توسعه صنایع دستی شهر برداشته شده است.

شهرداری برای حفظ دو حمام قدیمی شهر چه اقداماتی انجام داده است؟

مرمت و بازسازی حمام تاریخی بهشت (ملأ اسداله) سال ۱۳۹۷ با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار آغاز و سال ۱۳۹۹ به اتمام رسید که با کاربری رستوران سنتی و بازارچه فروش صنایع دستی استفاده خواهد شد.

همچنین سال ۱۳۹۷ بازسازی و مرمت حمام تاریخی رباط آحسین شهر گلپایگان با حفظ معماری سنتی با کاربری موزه مردم شناسی اجرا و با صرف اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

اقدامات شهرداری برای احیای مسجد جامع ۹۰۰ ساله شهر گلپایگان چیست؟

مسجد جامع شهر گلپایگان، یادگار دوره سلجوقی است که بر اثر نفوذ رطوبت حاصل از زمین‌های اطراف مسجد، دیواره‌های آن نم کشیده است، شهرداری گلپایگان برای حفظ این بنای کهن محوطه مسجد جامع به مساحت ۵۴۰ متر مربع و کرسی آن به صورت خشت با حفظ بافت قدیمی به متراژ دو هزار و ۲۰۰ مترمربع مساحت در طرح بازآفرینی مرمت و بازسازی کرد.

کد خبر 580367

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلپایگان شهردار گلپایگان شهرهاي ايران صنایع دستی گردشگری هنرمندان آثار تاریخی گیوه بافی رونق اشتغال حمام تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هنرمندان صنایع دستی شهرداری گلپایگان شهر گلپایگان گیوه دوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع

ایسنا/لرستان نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بروجرد از واگذاری کارخانه سامان کاشی شهرستان به هیات حمایت از صنایع، توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی خبر داد.

عباس گودرزی امروز سیزدهم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پیرو تصمیم اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضائیه جهت ارجاع پرونده سامان کاشی به هیات حمایت از صنایع، این واحد صنعتی با حضور نمایندگان و رئیس هیات و معاون اقتصادی استاندار و نماینده دادستان و جمعی از مسئولان ذیربط در محل فرمانداری بروجرد به هیات، تحویل داده شد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام که قرار بود بعد از جلسات متعدد با مالک کارخانه و پس از اتمام حجت‌های گوناگون و پیگیری‌های مستمر، در سال ۱۴۰۰ انجام شود و در محل کمیسیون اجتماعی هم با حضور مدیرکل تصفیه امور ورشکستگی صورتجلسه کردیم که چنانچه تا ۳۰ تیر ۱۴۰۰ کارخانه روشن نشود آن واحد صنعتی جهت احیاء واگذار خواهد شد.

گودرزی ادامه داد: اما اکنون بعد از چند سال، کارشناسان خبره هیات حمایت از صنایع، رسما پیشرفت پروژه را ۶۰ درصد اعلام کرده‌اند و این یعنی اینکه، ایهاالناس؛ کارگران مظلوم و بیچاره و کارکشته سامان کاشی، در آن روزها که بر سر می‌زدند و کسی صدایشان را نمی‌شنید درست می‌گفتند.

وی تصریح کرد: اما امروز با عبور از همه موانع، اداره تصفیه، تصمیم خود را اجرایی کرد و این واحد صنعتی را به هیات مذکور برای حفظ اشتغال و تداوم تولید واگذار کرد.

این نماینده ادامه داد: امیدوارم با حمایت مسئولان اجرایی و استاندار و فرماندار و همچنین حمایت‌های حکیمانه امام جمعه بروجرد که مسائل اشتغال و صنعت را مورد مداقه قرار می‌دهد شاهد تسریع در پرداخت بدهی، رفع موانع، به روزرسانی کارخانه و رونق تولید و اشتغال در آن کارخانه باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو