Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@12:02:36 GMT

روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان+ فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۷۹۴۵

روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و نقش آن در پیشگیری از پوسیدگی دندان بر کسی پوشیده نیست؛ موضوع وقتی مهمتر می‌شود که بدانیم دندان‌های پوسیده سبب ابتلا به بیماری‌های دیگر هم می‌شود.

رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در روستا‌ها ضروری‌تر و فوری‌تر است. آمار‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد اهالی روستا‌ها در ۶۵ سالگی بی‌دندان می‌شوند و تمام کودکان در روستا‌های استان اصفهان دست کم یک دندان پوسیده دارند و نیازمند درمان‌های دندانپزشکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریشه این مشکل را هم باید در نبود دندانپزشک در روستاها، دسترسی نداشتن مستمر به امکانات دندانپزشکی، درآمد کم روستاییان و قیمت‌های گزاف درمان‌های دندانپزشکی جست و جو کرد.

در این میان گروهی جهادی و مردمی، پس از سال‌ها فعالیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی و محیط زیستی به مدیریت یک دندانپزشک روستازاده ایده نوین روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان و به ویژه پوسیدگی دندان را پیشنهاد کرد که مورد استقبال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم قرار گرفت. مرحله اول این طرح در روستای شیدان اصفهان اجرا شد.

پنج گام برای رسیدن به روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان

نیما برهانی دندانپزشک و مدیر گروه دوستی مردم نهاد شیدان نوین در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این گروه مردمی چند سالی است که اهداف ده‌گانه‌ای را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و زیست محیطی به منظور ایجاد همدلی و بهبود وضع زندگی در روستا‌ها دنبال می‌کند که یکی از این اهداف رسیدن به روستای بدون بیماری‌های دهان ودندان و به خصوص پوسیدگی دندان است.

او گفت: پس از چند سال پیگیری، گروه دندانپزشکی جامعه‌نگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان از این طرح استقبال کردند و به پشتیبانی ما آمدند.

مدیر گروه دوستی مردم نهاد شیدان نوین می‌گوید: برای رسیدن به روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان در قالب چهار گام شناسایی و معرفی ایده، آموزش چهره به چهره در مدرسه، خانه بهداشت و تجمعات روستا، تشکیل گروه‌های مجازی و گفتگو با مردم و معاینه و غربالگری اهالی روستا اقدام شد و در گام پنجم قرار است وارد مرحله درمان شویم و از گسترش بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کنیم.

صرفه جویی میلیاردی در هر روستا با سلامت دندان‌ها

برهانی معتقد است اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بیماری‌های دهان و دندان، هزینه‌های خانواده‌ها برای درمان‌های دندانپزشکی و در پی آن بیماری‌های تن و روان را کاهش می‌دهد و بار مالی زیادی را از روی دوش حوزه بهداشت و درمان کشور برمی دارد.

او می‌گوید: با در نظر گرفتن ۶۰۰ نفر جمعیت روستای شیدان و با احتساب دست کم ۱۰ میلیون تومان هزینه دندانپزشکی هر فرد، می‌توان گفت با اقدامات پیشگیرانه حدود ۶ میلیارد تومان در هزینه‌های درمانی دندانپزشکی صرفه‌جویی می‌شود که این موضوع کم و بیش به همه روستا‌ها قابل تعمیم است.

بیماری‌های دهان و دندان شایع‌ترین بیماری در افراد

بهاره طحانی عضو هیئت علمی گروه جامعه نگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیماری‌های دهان و دندان پس از سرطان و دیابت پرهزینه‌ترین درمان را دارد و شایع‌ترین بیماری در افراد به شمار می‌آید تا حدی که نزدیک به یک‌سوم از بزرگسالان چند دندان پوسیده درمان نشده دارند.

او می‌گوید: بر اساس آمار کشوری و استانی وضع سلامت دهان و دندان به خصوص در روستا‌ها مناسب نیست، به طوری که کودکان پنج‌ساله و شش‌ساله روستایی حدود ۷ دندان پوسیده یا پر شده و کشیده دارند و تمام کودکان در روستا‌ها نیازمند درمان‌های دندانپزشکی هستند.

بی‌دندانی ۶۰ درصد از سالمندان روستایی اصفهان

عضو هیئت علمی گروه جامعه نگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: آمار‌ها نشان می‌دهد هر نوجوان ۱۲ ساله که تازه دندان‌های دائمی اش رویش پیدا کرده، دست کم دو دندان پوسیده دارد، در بزرگسالی این آمار به ۱۴ دندان پوسیده می‌رسد تا جایی که حتی منجر به بی دندانی کامل در سالمندی می‌شود و باید گفت در روستا‌های استان اصفهان نزدیک به ۶۰ درصد مردم در ۶۵ سالگی بی‌دندانی کامل را تجربه می‌کنند.

به گفته طحانی، بیماری هی دهان و دندان و بی‌دندانی، مشکلات گوارشی، تنفسی و حتی بیماری‌های قلبی عروقی را در پی دارد.

او می‌گوید: با توجه به اینکه طبق آمار یک‌سال اخیر، حدود ۲۰ درصد از افراد گروه سنی ۱۲ سال اصلا به دندانپزشکی مراجعه نکرده اند، توصیه ما این است که افراد دست کم سالی یک‌بار برای معاینه و مداوا به دندانپزشکی‌مراجعه کنند.

نکته مهم این است که بیماری‌های دهان و دندان قابل پیشگیری است. عضو هیئت علمی گروه جامعه نگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  می‌گوید: برنامه و هدف اصلی این گروه، آگاه‌سازی و هدایت مردم در مسیر پیشگیری است.

طحانی که همراه تعدادی از دندانپزشکان و دانشجویان سال آخر دندانپزشکی گروه مردمی شیدان نوین را در روستای شیدان همراهی می‌کند می‌گوید: اگر طرح روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان موفق باشد قطعاً گسترش پیدا می‌کند و در صورت استقبال به سایر دانشکده‌های دندانپزشکی کشور نیز معرفی می‌شود.

او می‌گوید: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طرح‌های معاینه و غربالگری سال‌ها پیشگام بوده که نمونه آن طرح مدارس روستایی سلامت است که بر اساس آن خدمات دندانپزشکی را رایگان یا طبق تعرفه‌های دانشگاهی در اصفهان و برخی استان‌های دیگر ارائه کردیم.

عضو هیئت علمی گروه جامعه نگر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است همراهی گروه‌های جهادی با گروه‌های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی به گسترش کیفی و کمی طرح‌هایی مثل روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان کمک می‌کند.

معاینه رایگان اهالی روستای شیدان در قالب دو ایستگاه

حسن شعبانی رئیس شورای اسلامی روستای شیدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روستای شیدان در ۲۴ کیلومتری شرق اصفهان واقع است و بیش از ۶۰۰ نفر جمعیت دارد.

او می‌گوید: چند سالی است که گروه دوستی شیدان نوین فعالیت‌های بسیار خوبی در منطقه داشته و این بار طرح روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان و پوسیدگی دندان را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قالب دو ایستگاه در مدرسه و مسجد روستا اجرا کرد.

رئیس شورای اسلامی روستای شیدان می‌گوید: فاصله از شهر اصفهان، دسترسی نداشتن مردم به امکانات دندانپزشکی و هزینه‌های گزاف درمان اهمیت اجرای این طرح را نشان می‌دهد.

اولین و مهمترین قدم برای سلامت دهان و دندان و در نتیجه صحت تن و روان پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و یا درمان در مراحل اولیه است. برآورد میلیاردی از هزینه‌های درمان‌های دندانپزشکی که به حوزه بهداشت و درمان و افراد جامعه تحمیل می‌شود شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" را پر اهمیت‌تر می‌سازد. طرح روستای بدون بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند الگویی برای اجرا در تمام روستا‌ها باشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از نرجس برهانی

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دهان و دندان بهداشت و درمان درمان های دندانپزشکی پوسیدگی دندان دهان و دندان دندان پوسیده روستای شیدان روستا ها او می گوید بی دندانی بی دندان دندان ها دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست

آفتاب‌‌نیوز :

و به نقل از scitechdaily، دانشمندان تا مدت‌ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی‌تواند به اندازه‌ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه‌های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است، اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی‌کند و سطح بالای این کلسترول نمی‌تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری‌های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه‌های جامعه زیر سؤال می‌برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می‌تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش‌های گسترده‌ای را روی حدود ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته‌ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می‌تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکار‌های متفاوتی هستند که در آینده شاخص‌هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری‌های قلبی در بیماران کمک کند.

 آن‌ها در این راه از تئوری‌های مختلفی، چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می‌کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی‌های کلسترول HDL را به روش‌های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل صد‌ها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین‌ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی‌ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان
  • اردوی جهادی دندان پزشکان کشور در شیراز
  • خدمات دندانپزشکی با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های جهادی ارائه می‌شود
  • بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • گول خوردیم؛ این تصویر ترانه علیدوستی فیک از آب درآمد