Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@02:27:52 GMT

حمایت از تولید فیلم و ساخت ۴۰۰ سینما

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۸۸۴۵

حمایت از تولید فیلم و ساخت ۴۰۰ سینما

شهاب مهدوی - همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت و مجلس گام‌های بزرگی برای تولید فیلم‌های سینمایی برداشته‌اند و هم‌اکنون با ساخت ۴۰۰ سینمای جدید در حال تکمیل زنجیره سینماهای کشور هستیم. وی افزود: تاکنون ۴هزار میلیارد تومان صرف تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی-هنری شده است.

تغییر ریل‌گذاری با حمایت دولت

اینکه رویکرد مدیریت سینما در دولت سیزدهم همخوانی چندانی با مسیری که سینمای ایران در دهه۹۰ پیمود ندارد، امر واضحی به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت سازمان سینمایی برای تغییر مسیر سینمای ایران تا حدودی تحت‌تأثیر تعیین‌تکلیف انبوه فیلم‌های پشت خط اکران باقی مانده، قرار گرفته است؛ فیلم‌هایی که محصول دولت قبلی هستند، ولی سرنوشت اکرانشان به دولت سیزدهم گره خورده است؛ فیلم‌هایی که تعدادی‌شان در یک سال اخیر اکران شده‌اند، ولی هنوز به تعداد زیادی از آنها نوبت اکران نرسیده است.

تصاویر | گریم هیجان‌انگیز و خارق العاده بازیگر مشهور سینما ۵ فیلم جدید در اکران تابستانی | آیا گیشه به سمت تعادل می‌رود؟

از سوی دیگر سازمان سینمایی، اولویت‌هایی برای تولیدات سینمایی تعریف کرده که با توجه به شرایط موجود، در برخی مصادیق، بعید است بخش خصوصی به آن وارد شود. مشخصا آنچه تولیدات استراتژیک سینمای ایران نامیده می‌شود، نیازمند حمایت دولت و نهادهای ذی‌ربط است.

 اگر قرار است مسیر مطلوب مدیران سینمایی هموار شود و نقشه راه‌شان برای تغییر ریل‌گذاری سینمای ایران به نتیجه برسد، باید شاهد اختصاص اعتبارات بیشتری باشیم؛ چیزی که هم در صحبت‌های وزیر ارشاد مشهود است و هم در تلاش‌ها و رایزنی‌های رئیس سازمان سینمایی. سینمای ایران قرار است با حمایت گسترده‌تر و جدی‌تر مسیری تازه را آغاز کند.

بهبود وضعیت معیشتی خانواده بزرگ سینما

۲سال کرونا، بحران‌های اقتصادی سینما را پررنگ‌تر کرد و بر انبوه مشکلات معیشتی خانواده بزرگ سینما افزود. اختصاص وام و کمک‌های معیشتی در ۲سال اخیر، گام‌هایی بودند که دولت برای کاهش مشکلات برداشت؛ کمک‌هایی که قرار است تداوم و گسترش یابد؛ اتفاقی که سکانس افتتاحیه‌اش در دیدار مدیرعامل فارابی با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کلید خورد.

در این دیدار مدیرعامل فارابی با اشاره به دوران سخت کرونا و آسیب‌های جدی آن به سینماگران گفت: نظر به مأموریت‌های صندوق کارآفرینی امید جهت احیای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، یکی از مهم‌ترین صنوفی که می‌توان با سرانه‌ای پایین‌تر از سایر فعالیت‌ها به احیای مشاغل آن همت گمارد، صنوف سینمایی هستند. متأسفانه هنوز فیلم‌هایی داریم که وام گرفته‌اند، اما نوبت به اکران آنها نرسیده و طبیعی است که در بازپرداخت تسهیلات نیز مشکل داشته باشند.

مدیرعامل فارابی با برشمردن دغدغه‌های رئیس سازمان سینمایی در این خصوص گفت: در کنار این موضوعات ایجاد اشتغال در حوزه‌های فرهنگی ازجمله سینما با کمترین سرمایه قابل تحقق است؛ لذا در جلسه‌ای که در ایام فجر با نایب‌رئیس محترم صندوق و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در فارابی داشتیم مقرر شد با مشارکت صندوق کارآفرینی امید برنامه‌هایی درخصوص احیا و ایجاد مشاغل سینمایی داشته باشیم و جلسه اخیر در همان راستاست.

همچنین در این نشست نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز با ابراز خرسندی از حضور در یکی از مؤثرترین نهادهای فرهنگی کشور به اهتمام این صندوق بر حمایت از جامعه سینمایی کشور تأکید کرد.

رضایی همچنین با مرور راهکارهای توسعه همکاری فی‌مابین با اشاره به شرایط کرونایی از آمادگی کامل صندوق برای کمک به سینماگران جهت عبور از این شرایط خبر داد.

مهلت دادن به وام‌های کرونایی

در این دیدار که سجادی، خزانه‌دار بنیاد سینمایی فارابی و حسین ناظریان، معاون بازرسی، حقوقی و امور استان‌های صندوق کارآفرینی امید نیز حضور داشتند، توافق شد سینماگرانی که سابقا وام دریافت کرده‌اند، اما به‌دلیل کرونا هنوز فیلم‌های آنها اکران نشده و توان پرداخت اقساط را ندارند، بازپرداخت اقساط آنها امهال شود. براساس این خبر، علاوه بر تمدید تفاهمنامه سه‌جانبه صندوق کارآفرینی امید، صندوق اعتباری هنر و بنیاد سینمایی فارابی جهت اعطای تسهیلات به سینماگران، توافق شد یک تفاهمنامه جدید میان بنیاد سینمایی فارابی و صندوق جهت حمایت از تولید آثار استراتژیک منعقد شود.

کد خبر 682446 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران كرونا در ايران فیلم و سریال ایرانی فیلم کوتاه سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران كرونا در ايران فیلم و سریال ایرانی فیلم کوتاه سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق کارآفرینی امید سازمان سینمایی سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳

بر اساس احکام بودجه، امسال ۱۹ میلیارد دلار برای حمایت از تولید وارد صندوق توسعه خواهد شد و ۱۰۰ همت به سرمایه بانک مسکن برای جهش تولید مسکن تزریق می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ نگاهی به احکام بودجه 1403 در خصوص حمایت از تولید نشان میدهد از کانالهای متفاوت شامل تخصیص مستقیم منابع دولتی و ارائه تسهیلات ریالی و ارزی، برنامه حمایت از تولید در دستور کار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت.

درگام نخست از 31 هزار میلیارد تومان منابع مستقیم لحاظ شده برای حمایت از تولید 70 درصد در اختیار استانها قرار خواهد گرفت. بر این اساس به هر استان حدود 700 میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.30 درصد مابقی نیز در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. وقتی این منابع با تسهیلات بانکی تلفیق میشود به 93 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت تبدیل خواهد شد.

100همت به سرمایه بانک مسکن تزریق میشود

در سال جاری سرمایه بانک مسکن حدود 100 همت افزایش خواهد یافت که از این فضا برای جهش تولید مسکن در سراسر کشور استفاده خواهد شد.

واریز 19 میلیارد دلار به صندوق توسعه

همچنین در سال 1403 حدود  19  میلیارد دلار از محل فروش نفت؛ وارد صندوق توسعه ملی می‌شود که این رقم به عنوان تسهیلات در اختیار بخش خصوصی در جهت ارتقا تولید قرار خواهد گرفت.

640 همت سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای دولتی نیز از دیگر کانالهای اصلی ارتقا تولید در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳