Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:49:07 GMT

ریشه قطعنامه خرداد ۱۴۰۱ کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۰۶۴۶

ریشه قطعنامه خرداد ۱۴۰۱ کجاست؟

به گزارش ایران آنلاین،دولت روحانی همچون سایر موضوعات، با مماشات اجازه داد تا بازرسان آژانس شروع به بازرسی‌ از مناطق مورد ادعا کنند و همین امر نقطه شروعی برای چرخه ناتمام بازی سیاسی آژانس شد.
 قطعنامه شورای حکام گرچه یک قطعنامه سیاسی و بدون تبعات اقتصادی و حقوقی بود و با لحنی ملایم و ضعیف نوشته شده است اما می‌تواند یکبار دیگر سندی بر شکست سیاست‌های اشتباه دولت گذشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریل گذاری غلط ظریف و روحانی در تعامل با آژانس، منجر به وضعیتی شد که علاوه بر رسمیت بخشیدن به برخی ادعاهای نامعتبر رژیم صهیونسیتی، مسیر نادرستی را در برابر کشور گشود که به تصویب قطعنامه‌های شورای حکام در خرداد ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ منتج شد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟
داستان به سال ۹۷ برمی‌گرددد‌ که رژیم صهیونیستی مدعی شد از طریق اسنادی که بدست آورده متوجه فعالیت‌های مخفیانه در دهه هفتاد در ایران شده است. این بازی سیاسی البته مورد بی‌توجهی کشورهای مختلف دنیا قرار گرفت. یوکیا آمانو دبیر کل وقت آژانس نیز اجازه نداد این ادعاها تاثیری در روابط این نهاد با ایران بگذارد.

اما پس از مرگ مشکوک آمانو، گروسی به عنوان تریبون صهیونیست‌ها مشغول به فعالیت شد. از آن به بعد آژانس نیز به عنوان بازوی سیاسی غرب و این رژیم، صحت سنجی این ادعاها را در دستور کار قرار داد اما ایران به طور قاطع اعلام کرد که کشور در دور باطل خواسته‌های بی‌پایان و مبتنی بر فعالیت جاسوسی را نخواهد افتاد و به هیچ عنوان اجازه این رویه غلط را نمی‌دهد.

همان زمان سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: مطابق با ماده بند (ج) ماده ۴ پروتکل الحاقی، در صورت ارائه هر گونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس، «دلایل این دسترسی می بایست مشخص شود.» برخلاف این موضوع، آژانس در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، هیچگونه استدلال حقوقی معتبر و موثقی را ارائه نکرد. کپی‌هایی که توسط آژانس به عنوان مبنای درخواست هایش ارائه شده، نه معتبر بوده و نه حتی مربوط به منابع باز می باشند، بلکه حسب ادعای رژیم اسرائیل، بواسطه به اصطلاح یک عملیات مخفی به دست آمده اند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ارسال برخی کاغذهایی که مبتنی بر اطلاعات جعلی سرویس های اطلاعاتی هستند، مطابق با اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان، و پروتکل الحاقی نیست. از این رو، چنین اقدامی نه آژانس را مجاز به ارائه چنین درخواستی می کند و نه تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی چنین درخواست هایی ایجاد می کند.

چرخش مرعوبانه روحانی و ظریف
اما به سرعت دولت روحانی همچون سایر موضوعات، با مماشات اجازه داد تا بازرسان آژانس شروع به بازرسی‌ از مناطق مورد ادعا کنند. همین امر نقطه شروعی برای چرخه ناتمام بازی سیاسی آژانس شد. این نهاد پس از بازرسی در سال ۹۸ مدعی وجود آثاری از اورانیوم در مکان‌هایی مانند تورقوزآباد شد و هیاهوی جدیدی علیه کشورمان را طراحی کرد.

اقدامی که حتی صدای روسیه را هم درآورد. ریابکوف این اقدام آژانس را قطعه ای از پازل بزرگ ضدایرانی دانست و گفت: «ما این اقدام را بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر می‌دانیم. ما اطلاع داریم که در مورد شماری از کشور‌ها در طول مدت طولانی همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت مشابه یا وضعیت جدی‌تر رخ داده بود و این مسائل در فضای آرام و در شرایط حرفه‌ای بدون تشنج‌آفرینی حل شد. ما معتقدیم که در زمان حاضر ایجاد هیاهوی سیاسی در مورد یافته شدن آثار اورانیوم در محلی در منطقه تورقوزآباد درست نیست و این منعکس‌کننده سیاستی است که عمداً وضعیت را پیرامون ایران و در منطقه خلیج فارس پیچیده می‌کند. ما با این سیاست مخالفت کرده و در آینده نیز مخالفت خواهیم کرد.»

وی همچنین در تشریح ادعای کشف ذرات اورانیوم در ایران هم گفت که ادعای طرح شده، مربوط به دو دهه پیش است و ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و افزود: «چنین چیزی به دور از واقعیت است، چراکه نگرانی درباره کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه ۱۹۹۰ تا نهایتاً سال ۲۰۰۵ مربوط می‌شود و هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نشانگر هیچ‌گونه تخلف فاحش ایران نیست.»

مسیری که بهانه دست دشمن داد
دولت روحانی تمام شد اما پرونده‌هایی که یک روز با بی توجهی ایران و کشورهای مختلف در آژانس خاک می‌خورد با عقب نشینی دولت روحانی و رسمیت بخشیدن به آن توسط وزارت خارجه ظریف به ابزاری علیه کشورمان تبدیل شد. همان‌گونه که خرداد ۹۹ آژانس با استناد به پرونده سازی رژیم صهیونیستی و عقب نشینی های ایران قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کرد بار دیگر امروز با صدور قطعنامه توانست ادعاهای صهیونیست‌ها علیه کشورمان را به تیتر یک رسانه‌های جهانی تبدیل کند.

اگر وجاهت بخشی به این ادعاها با عقب‌نشینی دولت در برابر طراحی صهیونیست‌ها نبود امروز همچنان مشروعیت ماجراجویی‌ها و اقدامات ضدایرانی آژانس محل سوال بود و احتمالا به مسیر قطع‌نامه ختم نمی‌شد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: علیه کشورمان دولت روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه دانشگاهی در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اعتراضات و تجمع گسترده دانشجویان در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل، گفت: جامعه دانشگاهی در قبال این جنایات سکوت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل، امروز_ شنبه، هشتم، اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، در خصوص نوع برخورد پلیس آمریکا با دانشجویانی که معترض به نسل‌کشی رژیم اسرائیل هستند و مقایسه آن با برخوردی که پلیس ایران در اعتراضات سال ۱۴۰۱ داشت، اظهار کرد: نوع برخورد ما نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی برای علم، عالم، خانواده بزرگ و فهیم و فرزانه دانشگاهی جایگاهی خاص قائل است و بر همین اساس قانونی تصویب کرده است که اجازه نمی‌دهد نیروهای امنیتی و نظامی وارد دانشگاه بشوند.

وی افزود: عملکرد ما به دلیل آن است که برای جامعه دانشگاهی، علم و عالم جایگاه خاصی قائل هستیم و دیدید در سال ۱۴۰۱ که اعتراضات سه ماه طول کشید به جای اینکه پلیس وارد دانشگاه شود، شخص وزیر علوم وارد دانشگاه شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بحبوحه حوادث سال ۱۴۰۱ خودمان وارد دانشگاه صنعتی شریف شدیم و به میان دانشجویان رفتیم و صحبت‌های آنها را شنیدیم و مدیریت کردیم.

وی با اشاره به تناقض رفتار کشورهایی که خود را مهد آزادی می‌دانند، تصریح کرد: در دانشگاه‌های کشورهایی که مدعی مهد آزادی هستند، می‌بینیم که با دانشجو و استاد چگونه برخورد می‌کنند و در حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا دیدیم که آزادی لگدمال شد و چگونه با دانشجویان برخورد کردند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ما چنین رفتارهایی را می‌بینند و به داشتن آزادی در دانشگاه‌های خودمان افتخار می‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان ایران اسلامی از دانشجویان و دانشگاهیان سایر کشورها که به ندای وجدان خود پاسخ دادند و در قبال نسل‌کشی صهیونیست‌ها حساسیت به خرج می‌دهند، تقدیر و تشکر می‌کنم و یقیناً سازمان‌های بین‌المللی در مورد چنین خواسته‌ای از سوی قشر فرهیخته دانشجو و دانشگاهی تمکین خواهد کرد و صدای اعتراضات دانشجویان را خواهند شنید.

وی گفت: امروز هم خواهیم دید که در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور برنامه‌هایی خواهند داشت و با دانشگاهیانی که با مظلومان فلسطینی هم‌دردی کردند، مکاتبه خواهد شد و با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و یقین داریم که چنین حرکت‌های دانشگاهی در مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748397

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • جامعه دانشگاهی در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد