Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@15:55:46 GMT

جمعیت وزغ تالشی روبه کاهش است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۲۲۷۳

جمعیت وزغ تالشی روبه کاهش است

"وزغ تالشی"، بومزاد جنگل های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه‌ها و وزغ‌ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

به گزارش ایران اکونومیست از سازمان حفاظت محیط زیست، نشست تخصصی اجرای برنامه جامع حفاظت از وزغ تالشی در کاهش مخاطرات و تهدیدات پیش روی بقای نسل این گونه با حضور روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، گیلان و مازندران در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، از ۲۲ گونه دوزیستان ایران، ۲ گونه (۹ درصد) در آستانه انقراض و ۳ گونه ( ۱۴ درصد) در رده گونه های آسیب پذیر قرار دارند و بیشترین تنوع گونه ای دوزیستان ایران مربوط به دو ناحیه جنگل های زاگرس و خزری - هیرکانی با ۱۸ گونه است، در این میان وزغ تالشی، بومزاد جنگل های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه ها و وزغ ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

تغییر کاربری پهنه های جنگلی استان های گلستان و گیلان به زمین کشاورزی و باغات و متعاقب آن آلودگی منابع آبی با سرازیر شدن سموم، آفت کش ها و علف کش های شیمیایی، ساخت سدها و آب بندهای غیرمسوولانه، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه های مرتفع جنگلی و همچنین تلفات جاده ای فراوان در فصل تولید مثل و زادآوری از مهم ترین تهدیدات این گونه محسوب می شوند.

گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در شناسایی زیستگاه ها و بررسی وضعیت وزغ تالشی توسط گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان ارائه شد.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در هم اندیشی با روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان، پس از بررسی تهدیدات در زیستگاه ها وزغ تالشی به بررسی راهکارهای عملیاتی در کاهش مخاطرات پرداخته و برنامه های حفاظتی در سه بخش آموزش کارشناسان و ارتقاء دانش بومی و محلی، اطلاع رسانی و هشدار و برنامه های مطالعاتی و عملیاتی با برنامه های مجزا در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری کارگاه های آموزشی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیستگاه ها و همچنین بهره مندی از سمن ها و جوامع بومی و محلی برای اجرای برنامه جمع آوری زباله ها در پیرامون دریاچه ها و آبگیرهای محل تخم گذاری وزغ تالشی و فرهنگ سازی در میان مسافران و گردشگران در بهداشت محیط و بکارگیری از توان مراکز تفرجگاهی محل  زیست این گونه در تولید محتوای آموزشی و نصب تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی در افزایش دانش گردشگران در حفاظت از دوزیستان و همکاری در اجرای جشنواره های زمستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

برای کاهش تلفات جاده ای، اجرای طرح مقید سازی و انتقال وزغ ها در فصل مهاجرت تولید مثلی به سمت دریاچه و برکه های محل تخمگذاری در زیستگاه های حساس دریاچه عباس آباد بهشهر و دریاچه سوستان لاهیجان با احداث حصارهای پلاستیکی محافظ متحرک و موقت در موازات جاده به مدت تقریبی هشت هفته و انتقال وزغ های به دام افتاده در پشت حصارها به پیرامون دریاچه برای جفت یابی و تولید مثل در دستور کار قرار گرفت که این مهم با کمک و همکاری سمن ها و نیروهای داوطلب می تواند درصد موفقیت را افزایش دهد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان حفاظت محیط زیست ، در خطر انقراض ، آهنگ حیات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست در خطر انقراض آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست استان های گلستان زیستگاه ها حیات وحش وزغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان

ایسنا/لرستان ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز تکثیر و احیا گوزن زرد ایرانی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا استان لرستان خبر داد.

علی سالاروند گفت: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیاء این گونه ارزشمند و در خطر انقراض هشت رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه حفاظت و نگهداری می‌شوند که نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی ایجاد شده است.

سالاروند از تولد یگ راس گوساله در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله‌ توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان‌ فراهم شده است.

وی خاطر ژنشان کرد: در سال گذشته هم یک رأس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیاء گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود و همچنان تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است و امیدها برای احیاء آن در خاستگاه اصلی آن یعنی استان لرستان با موفقیت زاد و ولد طی دو سال اخیر نیز دو چندان شده است.

سالاروند، موفقیت احیاء این گونه ارزشمند در استان لرستان را به همه طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست تبریک گفت و از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای ایجاد مراکز نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در استان لرستان خبر داد و اظهار کرد: استان لرستان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» در کشور پیشگام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان