Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:45:16 GMT

درمان سرطان راست روده؛ امید یا هیاهو؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۲۳۹۲

درمان سرطان راست روده؛ امید یا هیاهو؟

خبر درمان سلول‌های سرطانی 18 بیمار مبتلا به سرطان رکتوم که اخیراً نتایج کارآزمایی بالینی آن در مجله نیوانگلند پزشکی منتشر شد این روزها در فضای مجازی نقل زبان‌هاست و خبری که می‌گوید دانشمندان گامی بلند برای درمان سرطان برداشته‌اند و توانستند دارویی کشف کنند که سرطان راست روده را به‌طور کامل از بدن مبتلایان این بیماری پاک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: در این میان انتشار این خبر در چند روز گذشته یک سیگنال اولیه بسیار امیدوار‌کننده‌ای را در جهت درمان سرطان در جهان ایجاد کرده است. سرطان‌شناس‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که نتایج امیدوارکننده درمان سرطان رکتوم با داروی «دوستارلیماب» که بر‌اساس شیوه جدید ایمنی درمانی عمل می‌کند، راه را برای انجام کارآزمایی‌های جدید می‌گشاید و این نوید را ایجاد می‌کند که در آینده ایمنی‌درمانی بتواند به‌صورت یک درمان علاج‌کننده برای گروهی از بیمارن مبتلا به سرطان راست‌روده درآید. پزشکان در شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کنند که تعدادی از بیماران‌شان در چند روز گذشته از آنها سؤال کرده‌اند که آیا این دارو، که به عنوان یک درمان شگفت‌انگیز برای سرطان پیش‌بینی می‌شود، بزودی در دسترس خواهد بود و ممکن است برای آنها مناسب باشد؟


درحالی که «ناپدید شدن» سرطان رکتوم در گروه کوچکی از بیماران به عنوان یک «معجزه درمانی» برای سرطان معرفی شده است اما آیا واقعاً داروی «دوستارلیماب» داروی معجزه‌آسایی است که همه به آن امید بسته اند؟ دکتر سی‌اس پرامش، مدیر مرکز یادبود تاتا در بمبئی، در توئیتر اشاره کرد که نامیدن داستارلیماب به عنوان یک «درمان معجزه‌آسا» که بر درمان سرطان در سطح جهانی تأثیر می‌گذارد، «نابهنگام و خیالی» است. او گفت: «من از نتایج امیدوارکننده یک کارآزمایی تحقیقاتی خوشحالم، اما باید درک کنیم که این کارآزمایی بسیار کوچکی است و روی بیماران مبتلا به نوع بسیار خاصی از سرطان مؤثر بوده است.»


منابع خبری خارجی 10 نکته را درباره داروی «دوستارلیماب» که در طول آزمایش‌های بالینی سرطان را درمان می‌کرد بیان کرده‌اند. این دارو به 18 بیمار مبتلا به سرطان رکتوم در دوزهای مشخصی هر سه هفته به مدت شش ماه به مبتلایان به سرطان رکتوم تجویز شد. این مطالعه نشان داد که دارویی به نام دوستارلیماب به درمان سرطان رکتوم کمک می‌کند. نتیجه این آزمایش به عنوان نقطه عطف تاریخ پزشکی در درمان سرطان با ناپدید شدن سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان پس از درمان‌های تجربی توصیف شده است. کارآزمایی بالینی شامل یک گروه 18 نفره از بیمار است. همه این بیماران در مرکز سرطان مموریال سالن کترینگ در منهتن ایالات‌متحده تحت مبارزه با سرطان رکتوم بودند. در همه بیماران، سرطان رکتوم به صورت موضعی پیشرفته بود. این بدان معنی است که تومورها در راست روده و در برخی موارد به غدد لنفاوی گسترش یافته بودند اما نه به سایر اندام‌ها. داروی دوستارلیماب به مدت 6 ماه برای بیماران تجویز شد و در پایان کارآزمایی، سرطان از طریق معاینه فیزیکی، اندوسکوپی، توموگرافی گسیل پوزیترون یا اسکن PET یا اسکن MRI بررسی و کشف نشد.


به گزارش نیویورک تایمز، قیمت این دارو نزدیک به 11 هزار دلار است. داروی دوستارلیماب با unmasking سلول‌های سرطانی به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا آنها را شناسایی و از بین ببرد. مطالعه مربوط به درمان سرطان رکتوم از کارآزمایی بالینی دکتر لوئیس دیازجونیور در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در سال 2017 الهام گرفته است. بیماران شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی تحت درمان‌های قبلی برای مدیریت سرطان خود از جمله شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی تهاجمی قرار گرفته بودند. پس از آزمایش آنها توانستند جلسات دردناک شیمی درمانی و پرتودرمانی را کنار بگذارند.
بیماران تا 25 ماه پس از پایان کارآزمایی هیچ نشانه قابل‌توجهی پس از درمان و همچنین عود علائم سرطان نشان ندادند. همه این بیماران مبتلا به سرطان رکتوم در مرحله پیشرفته با یک جهش نادر به نام MMRD (نقصان ترمیم ناجوری ها) مواجه بودند. محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان با همین شیوه درمان، انواع دیگر سرطان را نیز شکست داد یا خیر. به گفته محققان، همه بیماران در این آزمایش دارویی شاهد ناپدید شدن سرطان خود بودند.


این مطالعه روز یکشنبه گذشته در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که از سوی شرکت دارویی گلاکسو اسمیت کلاین حمایت مالی شده است. (منبع ndtv)
از طرفی دکتر دیوید آگوس یکی از پزشکان تیم تحقیق به CBC نیوز گفت: این درمان جدید نوعی ایمونوتراپی است، درمانی که سلول‌های سرطانی را مسدود کرده و سیستم ایمنی را قادر می‌سازد آنها را از بین ببرد. این نوعی روش درمانی سلول‌های سرطانی که سیستم ترمیم «دی‌ان‌ای» آنها کار نمی‌کند هدف قرار می‌دهد وقتی این سیستم کار نمی‌کند منجربه ایجاد خطاهای بیشتری در پروتئین‌ها می‌شود پس از آن سیستم ایمنی این خطاها را تشخیص می‌دهد و سلول‌های سرطانی را می‌کشد.


آگوس گفت: جالب است که هر بیمار در یک کارآزمایی بالینی به یک دارو پاسخ دهد تقریباً ناشناخته است و این نقش پزشکی شخص (پزشکی شخصی‌سازی شده موضوع جدیدی در صنعت پزشکی و بهداشت است. هیچ تعریف عمومی پذیرفته شده‌ای از اصطلاح «پزشکی شخصی» وجود ندارد. به زبان ساده، پزشکی شخصی یعنی تجویز داروهای خاص بر‌اساس اطلاعات ژنتیکی افراد. پزشکی شخصی شرایط بسیار خوبی را برای استفاده از رویکردی فردی به جای عمومی، در تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری‌ها بوجود می‌آورد.


دکتر آندریا سرچک آنکولوژیست پزشکی و محقق اصلی در این مطالعه در بیانیه خبری گفت: جراحی و پرتودرمانی اثرات دائمی برباروری، سلامت جنسی، عملکرد روده و مثانه دارد. از آنجایی که بروز سرطان رکتوم در بزرگسالان جوان در حال افزایش است، این رویکرد می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. سرچک گفت: محققان تأکید دارند که کارآزمایی باید اکنون در یک مطالعه بسیار بزرگ‌تر تکرار شود. این مطالعه کوچک فقط روی بیمارانی متمرکز شده است که دارای امضای ژنتیکی نادری در تومورهای خود بودند. با این حال محققان می‌گویند؛ مشاهده بهبودی کامل در 100 درصد بیماران کارآزمایی یک سیگنال اولیه بسیار امیدوارکننده است.


دکتر هانا.کی. سانوف از مرکز جامع سرطان لینبرگر در دانشگاه کارولینای شمالی که در این مطالعه حضور نداشت گفته است که هنوز مشخص نیست که آیا بیماران درمان شده‌اند یا خیر؟ او در سرمقاله‌ای نوشت: در مورد مدت زمان مورد نیاز برای یافتن اینکه آیا پاسخ کامل بالینی به دوستارلیماب برابر با درمان است یا خیر، اطلاعات بسیار کمی در دست است. اما او خاطر نشان کرد که این نتایج دلیلی برای خوش‌بینی بزرگ است.

 

باید منتظر جزئیات بیشتر بمانیم
دکتر حسن رودگری مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سؤال روزنامه ایران مبنی بر اینکه آیا درمان سرطان رکتوم با داروی دوستارلیماب در ایالات‌متحده نوعی بازگشت امید برای درمان این نوع سرطان به حساب می‌آید، می‌گوید: با وجود آنکه حجم نمونه مطالعه کم بود اما به‌نوعی منجر به امیدواری شده است؛ البته اطلاعات مربوط به این مطالعه کافی نیست اما نمی‌توان گفت که نقطه امیدی وجود ندارد.


دکتر رودگری در ادامه در پاسخ به اینکه آیا ممکن است مافیای دارو و شرکت حامی این پروژه به جوسازی پیرامون اثربخشی داروی دوستارلیماب در درمان سرطان رکتوم دامن بزنند،عنوان می‌کند: همیشه در چنین قضایایی کارتل های بزرگ دارو و درمان نیز نقش دارند چراکه کمپانی‌هایی هستند که با تبلیغ، بخشی از کارشان را پیش می‌برند. این تبلیغ تا حدودی می‌تواند واقعی باشد یا حتی پول می‌دهند تا برخی مشکلات کلینیکال ترایال بیان نشود.  به گفته این استاد دانشگاه، در پژوهش‌های پزشکی وقتی با موضوع دارو و مطالعه کوچک مواجه هستیم باید با احتیاط نظر داد. به هر حال، مطالعه کوچک و روی یک نوع سرطان بود، گرچه کلیات درمان سرطان یک جور است اما در جزئیات و ایجاد قدرت و پاسخ ایمنی به درمان تحت‌تأثیر ژنتیک‌های مختلف است. اینکه تا چه زمانی ناپدید شدن سلول‌های سرطانی باقی می‌ماند و آیا این دارو روی سرطان‌های دیگر تأثیر دارد یا ایمونوتراپی عوارض دیگری هم بر جای می‌گذارد یا خیر، باید منتظر بمانیم. او در پایان حرف‌هایش به نقش جوسازی‌های رسانه‌ای درباره درمان سرطان رکتوم اشاره کرده و می‌گوید: این جوسازی‌های رسانه‌ای ممکن است حتی توسط کمپانی یا مطالعه‌کنندگان نباشد بلکه چون جامعه نسبت به سرطان حساس‌ است و جراید زرد به همه عرصه‌ها ورود می‌کنند چنین جوی را ایجاد کرده‌اند. در هر صورت در کلیت نمی‌توان گفت نقطه امیدی نیست اما اینکه بگوییم این مطالعه درمان قطعی است جوسازی جراید بی‌تأثیر نبود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داروی دوستارلیماب درمان سرطان رکتوم کارآزمایی بالینی سلول های سرطانی سرطان رکتوم مبتلا به سرطان سرطان رکتوم پزشکی شخصی ناپدید شدن راست روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست

امین افشار اظهار داشت: موانع به کار گیری شیوه‌های های نوین درمانی برای بیماران هموفیلی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

دیگر خبرها

  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • پی‌اس‌جی با این تکل هنوز به فینال امید دارد (عکس)
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟